Main Menu

B58 advies

Gestart door Blue_Thunder, 3 september 2024, 17:19:16

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blue_Thunder

Het wordt tijd voor een nieuwe daily en ik ben al jaren aan het kwijlen op vrijwel alles met de B58 motor.
Ondertussen heb ik de keuze kunnen beperken tussen de F31 340i touring en de F36 440i Gran Coupé.

Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen 2 wagens:
  • 340i touring | 2016 | 150k km
  • 440i gran coupé | 2019 | 140k km

De 340i is iets duurder dan de 440i, maar ik ben altijd meer fan geweest van een break. Ik heb enkel wat schrik door de hoge kms.
Ik heb de eigenaar reeds gecontacteerd ivm onderhoudshistorie en die vertelde mij dat de wagen steeds op tijd zijn onderhoud heeft gehad, maar nog geen grote kosten heeft moeten doen. Wat zijn zo de zaken die ik mag verwachten?

Of ga ik toch beter voor de recentere 440i gran coupe?

mx81

km stand is niet zo hoog hoor, en zeker voor een 6cilinder, probleem zit hem vaker bij onderhoud en chauffeur...
ik zou eerst al kijken naar de vorige eigenaar(s)
de gran coupe lijkt mij van 1e eigenaar op eerste zicht (zal met die km stand en leeftijd eerder een bedrijfswagen geweest zijn, zeker aan +30k km per jaar)
terwijl de touring nog geen 20 per jaar gemiddeld heeft.
in mijn logische redenering (zonder meer info van de verkopers) zal de touring al meerdere eigenaars hebben gehad, en deze zijn vaker ook slechter onderhouden en meer afgetrapt, natuurlijk kan dit ook een gezinswagen van eenzelfde eigenaar geweest zijn, maar hier in belgië is een B58 eerder voor het liefhebberspubliek en jongere (show)mannen, en zou ik als gezinswagen eerder een B20 of B48 zien in een touring...
we hebben zelf net een F15 40e met 160.000 km gekocht (met de B20motor), niets abnormaal hoor, zeker als je in DE en NL gaat kijken...
ik staar me niet blind op kilometerstand, ik kijk echt naar km/jaar en voorgaande eigenaren en gedocumenteerd onderhoud, en dan nog is het voornamelijk geluk wat je moet hebben met aankoop van een wagen tegenwoordig  :iono:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum lpg (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 lpg (sold) - '99 e46 323i lpg (sold) - '78 pontiac subird lpg (sold) - '91 W124 230CE lpg (sold)
mazda tribute 3.0 V6 lpg (sold) - Mazda 6 Wagon Sky-active G lpg (daily) - F15 40e lpg (madam Daily)
# gas is om op te koken

kietekiet

B58 is één van de betrouwbaarste Bmw motoren van de afgelopen 10j.
Net zoals hierboven al beschreven, staar u niet blind op km standen.
Een Johnny die er 50.000km als een rebel mee gereden heeft, gaat een slechtere 2de hands op de markt gooien, als een brave huisvader die zich voor 99,9% aan de snelheidsbeperkingen houd met +-150.000km op de klok
Zo veel mogelijk documentatie vragen aan de vorige eigenaar, van onderhoud, herstelling,enzv, laat hem de kap eens open trekken, en controleer de koelvloeistof eens. zoek eens naar vervangen plastiek buizen naar alu exemplaren ;) 
Laat uw intuïtie werken, en bij enige twijfel of argwaan, gewoon vragen of hij hem laat uitlezen op tuning en launch control gebruik, DME slaat tegenwoordig alles op van misbruik aan een wagen.
Bij een 440 of 340 word meestal niet extreem aan getuned, maar een B58 is nogal geliefd bij personen die er effe 700pk willen uithalen met andere Turbo's enzv.
Veel succes verder :thumbsup:

2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024-10/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 manual+Gen2 automatic - 11/2024: Lotus Exige V6 CR.

BimmerFan

Km stand veel te hoog.
Motor kan misschien veel aan maar de rest niet.Ik persoonlijk zou het niet kopen, Bmw is ook niet meer zoals vroeger.
Been their done that, spreek uit ervaring met een Bmw 325i n52 ook een 6 cillinder en continu iets nadezak lol

mx81

Citaat van: BimmerFan op  3 september 2024, 21:23:10Km stand veel te hoog.
Motor kan misschien veel aan maar de rest niet.Ik persoonlijk zou het niet kopen, Bmw is ook niet meer zoals vroeger.
Been their done that, spreek uit ervaring met een Bmw 325i n52 ook een 6 cillinder en continu iets nadezak lol
de N52 was volgens mij betrouwbaarder dan een N53 en N54... Geen DI, en dus ook geen koolaanslag in de inlaat, Geen DI dus ook geen HPFP problemen, N/A 6cilinder, praktisch onverwoestbaar...
en problemen met olie en kvs lekken heeft bmw al meer dan 20 jaar problemen mee, veelal te wijten aan alle kunstof componenten die verduren...
ik kan mij ook herinneren dat de N52 revolutionair was ivm de metaallegering van het motorblok. :wiggleyes:

om zomaar jou enige ervaring hierin doorslaggevend te maken is wat kort door de bocht, wat was de historiek, hoe heb jij hem onderhouden,...
nogmaals, een deftig onderhouden BMW kan ook nu nog altijd snel 300.000km aan maar kan evengoed op 30.000km al gaar gereden zijn als Rikske van om de hoek een dikke lening heeft genomen om een M2 te kopen om op de parking van de carrefour wa donutjes te gaan maken...
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum lpg (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 lpg (sold) - '99 e46 323i lpg (sold) - '78 pontiac subird lpg (sold) - '91 W124 230CE lpg (sold)
mazda tribute 3.0 V6 lpg (sold) - Mazda 6 Wagon Sky-active G lpg (daily) - F15 40e lpg (madam Daily)
# gas is om op te koken

kietekiet

#5
Helemaal waar! Hier op het forum zit iemand met een OG M2 met N55 blok +180.000 km op de teller.
Buiten een kapotte chargepipe, niks noppes nul problemen. Terwijl andere al valvetronic problemen hebben op 60.000km.
Deels geluk hebben, en deels gezond verstand gebruiken. Rustig warm rijden, 5 minuutjes cooldown, juiste olie, en onderhoud intervals strikt volgen, mischien zelfs eerder olie wissels doen dan aangegeven. Neem nu een M50B25 blok bvb, das gewoon revolutionaire technologie, bijna zoals de Mercedes 190E met W201 motor.
Atrex motorsport heeft onlangs de 24u van zolder gereden in een E36 race wagen met zo'n M50 motor er in gelepeld.
Geen drup olie verbruik, en lagerschalen waren nog nieuw na controle. terwijl een aantal moderne Bmw's bijna 90 minuten hadden verloren in de pits met motorische problemen.
Ophanging/aandrijfassen en diff is gewoon beetje geluk hebben. Als je tegen 100kmpu vluchtheuvels neemt of bij -10 graden gaat patenteren in de sneeuw met koude boite, ligt dat naar mijn mening aan de eigenaar en niet aan de techniek, als men op 100.000km stukken krijgt daar aan. De kloterij is ook als men 2de of 3de eigenaar is van zo'n bolide, en de vorige particuliere eigenaars zijn het liegebeest geweest bij verkoop wat betreft respect voor het materiaal, dan zitten de goedgelovige met de gebakken peren.

2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024-10/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 manual+Gen2 automatic - 11/2024: Lotus Exige V6 CR.

Draje

Pessimisme en afgeven of verkoops is precies het nieuwe ding hier op het forum.

Aan topicstarter : volg gewoon je gevoel en je eigen interesse.

mx81

heeft niets met pessimisme te maken, het is nu eenmaal de realiteit...
het meerendeel van de occasie bmw rijder heeft vaak niet de financiën (of heeft het er niet voor over) om deze correct te onderhouden.
we hebben hier zelf meerdere bmw's gehad, waarvan de E87 van mijn vrouw het grootste zorgkind was. ik heb nu eenmaal het geluk dat ik alles zelf doe, maar moest ik dit niet kunnen dan had deze wagen nooit zo lang bij ons gebleven. we hebben deze gekocht met amper 80.000km, maar ik kende de vorige eigenaar, was een beunhaas die dacht met een n46 een vliegmachien te hebben en overal de stoere jongen ging uithangen. ik kan u vertellen dat aan die auto in de loop der jaren praktisch alles vervangen is geweest, van ophanging tot versnellingsbak en cilinderkoprevisie. moest ik dit allemaal hebben laten doen had ik meer dan 10.000eu aan onderhoudskosten kwijt geweest, maar hier was ik op voorbereid  :iono:
toen we deze hebben gekocht heb ik deze onmiddelijk op lpg gezet, en die hebben we nadien met meer dan 220.000km uiteindelijk verkocht en deze rijd nu al 2 jaar zo verder bij de nieuwe eigenaar...

dus om niet zomaar op verkopers af te geven, alles draait erom hoe de wagen behandeld en onderhouden is :wiggleyes:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum lpg (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 lpg (sold) - '99 e46 323i lpg (sold) - '78 pontiac subird lpg (sold) - '91 W124 230CE lpg (sold)
mazda tribute 3.0 V6 lpg (sold) - Mazda 6 Wagon Sky-active G lpg (daily) - F15 40e lpg (madam Daily)
# gas is om op te koken

jan.van.gent

Persoonlijk zou ik kijken naar een premium selection, heb je toch 2 (of 4 jaar tijdens actie) gemoedsrust. Zeer tevreden dat ik de meerprijs daarvoor betaald heb op mijn F11 535d destijds.
E30 316i - E36/7 1.9i - K1100rs - E36 316i - E39 530i - F11 535d

Blue_Thunder

Citaat van: BimmerFan op  3 september 2024, 21:23:10Km stand veel te hoog.
Motor kan misschien veel aan maar de rest niet.Ik persoonlijk zou het niet kopen, Bmw is ook niet meer zoals vroeger.
Been their done that, spreek uit ervaring met een Bmw 325i n52 ook een 6 cillinder en continu iets nadezak lol

Ja daarvoor informeer ik hier eigenlijk :)

Wat kan ik nog verwachten van kosten, buiten standaard bougies, remschijven en -blokken, enz. Welke grote kosten zitten nog in het verschiet dus?

Blue_Thunder

Citaat van: mx81 op  4 september 2024, 09:23:18heeft niets met pessimisme te maken, het is nu eenmaal de realiteit...
het meerendeel van de occasie bmw rijder heeft vaak niet de financiën (of heeft het er niet voor over) om deze correct te onderhouden.
we hebben hier zelf meerdere bmw's gehad, waarvan de E87 van mijn vrouw het grootste zorgkind was. ik heb nu eenmaal het geluk dat ik alles zelf doe, maar moest ik dit niet kunnen dan had deze wagen nooit zo lang bij ons gebleven. we hebben deze gekocht met amper 80.000km, maar ik kende de vorige eigenaar, was een beunhaas die dacht met een n46 een vliegmachien te hebben en overal de stoere jongen ging uithangen. ik kan u vertellen dat aan die auto in de loop der jaren praktisch alles vervangen is geweest, van ophanging tot versnellingsbak en cilinderkoprevisie. moest ik dit allemaal hebben laten doen had ik meer dan 10.000eu aan onderhoudskosten kwijt geweest, maar hier was ik op voorbereid  :iono:
toen we deze hebben gekocht heb ik deze onmiddelijk op lpg gezet, en die hebben we nadien met meer dan 220.000km uiteindelijk verkocht en deze rijd nu al 2 jaar zo verder bij de nieuwe eigenaar...

dus om niet zomaar op verkopers af te geven, alles draait erom hoe de wagen behandeld en onderhouden is :wiggleyes:

Ja het blijft gokken he, zeker als je (zoals in mijn geval) de eigenaar niet kent. De 340i is volgens mij 2de eigenaar en is lichte vracht. Dat baart mij wel wat zorgen. En als ik de foto's goed bekijk van de 440i dan lijkt het een oudere meneer te zijn die de wagen verkoopt. Mijn buikgevoel zegt om voor de 440i te gaan, maar ik ben zo fan van de 340i break, en dan al zeker in het tanzanit blau 😍
Maar ja, om er dan constant miserie mee te hebben... is dat het dan waard?
Pff moet er toch nog eens over denken :p

Blue_Thunder

Citaat van: jan.van.gent op  4 september 2024, 10:26:24Persoonlijk zou ik kijken naar een premium selection, heb je toch 2 (of 4 jaar tijdens actie) gemoedsrust. Zeer tevreden dat ik de meerprijs daarvoor betaald heb op mijn F11 535d destijds.
Dat zou ik het liefste doen ja, maar da's budget x2 en dat heb ik niet  ;D
Enkele maanden geleden waren er op premiumselection.de nog deftige F31 340i's, maar ondertussen zijn het allemaal G21 met een prijskaartje dat een pak hoger ligt natuurlijk

Blue_Thunder

Citaat van: mx81 op  3 september 2024, 22:41:00de N52 was volgens mij betrouwbaarder dan een N53 en N54... Geen DI, en dus ook geen koolaanslag in de inlaat, Geen DI dus ook geen HPFP problemen, N/A 6cilinder, praktisch onverwoestbaar...
en problemen met olie en kvs lekken heeft bmw al meer dan 20 jaar problemen mee, veelal te wijten aan alle kunstof componenten die verduren...
ik kan mij ook herinneren dat de N52 revolutionair was ivm de metaallegering van het motorblok. :wiggleyes:

om zomaar jou enige ervaring hierin doorslaggevend te maken is wat kort door de bocht, wat was de historiek, hoe heb jij hem onderhouden,...
nogmaals, een deftig onderhouden BMW kan ook nu nog altijd snel 300.000km aan maar kan evengoed op 30.000km al gaar gereden zijn als Rikske van om de hoek een dikke lening heeft genomen om een M2 te kopen om op de parking van de carrefour wa donutjes te gaan maken...

Ja klopt sowieso. Ik klik dan ook meteen weg als ik een tegenkom aan een mooie prijs, maar die optisch getuned is (zoals nieuwe gigantische flippers aan 't stuur, overal M-performance, enz). Het kan mss een vooroordeel zijn, maar dat geeft niet meteen de indruk dat daar correct mee is gereden.

BimmerFan

Vraag maar aan kraftbayer als je tegenwoordig 120000km met een Bmw rijd zonder problemen mag je gelukkig zijn.
Bmw was vroeger gewoon veel beter en die Bmw 325i van mij kreeg elke 5000km nieuwe olie, draaide altijd rustig warm en had een olieverbruik van 1l op 1200km dan heb ik bij psg de carterontluchting laten veranderen en kettingspanner, versnellingsbak olie en in garantie hebben ze ook een benzine lek gemaakt daar waren de e90 ziek aan,Oliepeilsensor,Lambdasondesensor,Koelvloeistoftempsensor,Ventilator draaide op volle toeren bij starten,Roelementen kapot,Airco kapot,na de carteronluchting te vervangen was het olie verbruik wel verbeterd, de motor zelf was wel zalig reed echt goed, maar mij moet je niks proberen wijsmaken, koop u gewoon een premium selection met een lage km stand.


sharky

Als je interesse hebt,mag je mijn 540i uit 2017 overkopen. 92500kms, veel opties en net groot onderhoud gehad. Banden Michelin en remmen in nieuwstaat. Het is een zuivere auto die erg verzorgd is. Ik heb er zelf altijd rustig en voorzichtig met gereden.
M the most powerful letter in the world
BMW E24 635CSI 1985, BMW E46 318CIA Cabrio, BMW G30 540IA

BMW F10 520da 2012, MINI Clubman cooper 2017, BMW E38 728i 1999 BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

kraftbayer

Zoals ik Sharky ken zal die auto wel 100% in orde zijn en ook enorm zuiver zijn want die wil alles perfect hebben.
Dus daar hoef je geen schrik voor te hebben dat er rare kosten aan zullen zitten als je die auto koopt.
En het is zeker geen afgereden auto want ik denk dat die nog nooit boven de 4000 Tpm geweest is.
Want hij rijd enorm rustig met een auto.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!