1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic - Secret E36 seat hack P4

Gestart door Tom, 16 augustus 2019, 12:34:02

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dadoke

Citaat van: Snorkel op 29 juli 2024, 10:38:50Amai, die is idd nog heel helder van kleur.  :o
Ik veronderstel dat die toch al eens vervangen is geweest?

Dat laatste is toch een overbodige vraag, @Tom vervangt alle vloeistoffen jaarlijks!   ;D

Tom

Citaat van: Snorkel op 29 juli 2024, 10:38:50Amai, die is idd nog heel helder van kleur.  :o
Ik veronderstel dat die toch al eens vervangen is geweest?

Yep, maar nog bij de vorige eigenaar, dus toch ook al weer minimum 5 jaar geleden :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Snorkel

Citaat van: Tom op 29 juli 2024, 10:53:11Yep, maar nog bij de vorige eigenaar, dus toch ook al weer minimum 5 jaar geleden :)

5 jaar voor transmissie-olie lijkt me nu toch niet onoverkomelijk.  :greddy:

Citaat van: dadoke op 29 juli 2024, 10:39:42Dat laatste is toch een overbodige vraag, @Tom vervangt alle vloeistoffen jaarlijks!   ;D

Als je dan toch wat gaatjes links en rechts boort, dan is dat idd wel een goeie optie.  :gayfight:
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart  - C - Der Zühalter

Tom

5 Jaar is zeker niet onoverkomelijk :) Maar de olie ziet eruit of ze er gisteren is ingekapt.
Om de 100 000 km / 8 jaar dacht ik dat ZF aanraadt
Nur Tote Motoren werden beatmet

Tom

We hebben niet stilgezeten, nieuwe rear main seal ( speciaal de BMW tool voor gekocht), nieuw pilootlager, DMF en koppeling. Protip: de draad in de krukas voor de vliegwielbouten ontdoen van loctite. De boite er terug in krijgen was gezellig :)

Daarna nog schmiedmann spruitstukken geplaatst, was echt dramatisch qua toegankelijkheid van de moeren. Protip: gebruik draadstangen van een N52 met inwendige torx. Dat is makkelijker om ze erin te draaien en ze zijn korter wat echt essentieel is hier. Met de kortere draadstangestjes was het al serieus krap, ik heb dit klusje gedaan zonder subframe en motorsteunen aan het blok, diep respect wie dit kan zonder dit te demonteren, ik heb zelf "gereedschap op maat" gemaakt om overal aan te kunnen. Omdat het subframe eraf was gelijk de carterpakking vernieuwd => F*ck papieren/vezel pakkingen, die oude eraf krijgen was ook dramatisch, heeft veel tijd gekost.

Verder hebben we de subframes ontdaan van roest en 2 lagen hammerite gegeven, de achterste heb ik van zwarte Powerflex bussen voorzien. Elk ophangingsrubbertje in de achteras is vervangen, ik heb ook nieuwe verstelbare camberarmen van Powerflex gekocht.
Ik heb ook nog wat klein spul opnieuw gecoat zoals de benzinetankstraps en wat brackets. Alle punten die roestgevoelig waren of vliegroest hadden zijn met Por15 behandeld. Rond puntlassen begint het meestal. De achterste wielranden hadden ook licht prijs, ik heb nu heel die rand / geul na behandeling opgevuld met Sikaflex, de kit die BMW af fabriek zou gebruiken. Onder de rand van het linker spatbord vanvoor begint ook vliegroest, als de motor terug op zijn steunen rust ga ik die er ook nog afhalen en alles daar aanpakken voor het erger wordt.

De servopomp heeft nieuwe seals gekregen, dat is een kitje dat je gewoon bij BMW kan bestellen (1 135 880), alle servoleidingen en het reservoir zijn nieuw, de spoorstangen en stofkappen ook, netjes bevestigd met correcte spanklemmen. Het stuurgewricht tussen het stuurhuis en de stuurkolom is ook vernieuwd.

Het sper is ook terug opgefrist langs buiten/ nieuwe seals met stoflip ( zie foto oud vs nieuw op het diff) en royal purple olie voor platensperren. Protip: de gewone seals kan je er met een dop 40 inhameren, met de stoflip gaat dat niet, dan slaag je die kapot => een druklager van een e36 ( en nog andere auto's vast ook) past perfect errond als je de binnenste "race" van het lager eruit haalt :)

De vooras werd ook opgefrist met nieuwe draagarmen en excentrische "lolipopbussen", ditmaal van Lemforder, voor meer caster. Motor en baksteunen zijn ook vernieuwd, alhoewel er met de oude niets mis was :D

Dan nog de nieuwe H&R kit en driftshop lijn eronder en we kunnen weer rijden  :D

Hopelijk heb ik geen foutjes gemaakt :)

Het is rapper getypt dan gedaan...You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.     
Nur Tote Motoren werden beatmet

Tom

nog wat sfeerfoto's ( niet mijn forté)You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.   
Nur Tote Motoren werden beatmet

flash

Goe bezig Tom, ferme werken! Verlof gehad mss?  ;D

Serieuze stoflip ook, nog niet gezien in die uitvoering
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht, '11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak, '11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht, '12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak, '13-'15 BMW e30 320i =>325i 24v 4d '84 => verkocht, '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak, '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht, '14-'20 BMW e30 324td 4d => afbraak, '14-'20 BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak, '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen, '16 BMW e30 324d VFL => verkocht, '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht, '16-? BMW e30 324td => 325tds touring '90 => project , '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak? , '18-'19 Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => ongeval en verkocht, '18-'21 Nissan 1.5t heftruck => verkocht, '18-? BMW e30 325i cabrio '86 => ?, '19-'23 Nissan Navara D40 '05 => verkocht, '20-? BMW e61 LV M5 '07 => pretraket, '20-? International 654 '72 => kliefmachine, '23-? Ford Ranger Raptor benzine '23 => daily,


Petrolhead_Nick

Zalige werken! Heel leuk om te lezen en te zien zulke vorderingen. Doet me enkel meer goesting krijgen om mijn project af te krijgen  :D .

Keep up the good work  :thumbsup:

Bananenman

Ik word altijd nederig in mijn beperkte technische kennis als ik dit hier allemaal lees, holy shit :D

Goed bezig!  :thumbsup:  :thumbsup:

En nu congé nemen van de sleutel-congé?  :gayfight:
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso


Tom

Citaat van: flash op 22 augustus 2024, 05:51:26Goe bezig Tom, ferme werken! Verlof gehad mss?  ;D

Serieuze stoflip ook, nog niet gezien in die uitvoering

Ik heb wat verlof gehad, maar ik ben nog altijd na het werk s'avonds bezig, hier kruipt enorm veel tijd in.
Dit soort werken wordt al rap een rabbithole, in de zin van: " als ik dit nu allemaal gedemonteerd heb kan ik het evengoed tegoei doen en X  en Y ook aanpakken/vervangen.

Oem zouden de BMW seals met stoflip moeten zijn, deze waren nog de originele, ik schat dat dat pas op latere 188MM diffs is toegepast dan.
Deze zijn van Topran maar zagen er kwalitatief top uit.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Tom

Citaat van: Bananenman op 22 augustus 2024, 09:11:30Ik word altijd nederig in mijn beperkte technische kennis als ik dit hier allemaal lees, holy shit :D

Goed bezig!  :thumbsup:  :thumbsup:

En nu congé nemen van de sleutel-congé?  :gayfight:

Dit jaar zal ik niet echt veel echte congé hebben gehad :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Avus_3.0

Top dat de E36 zoveel liefde krijgt en goed vertroeteld wordt.
Al zal er wel af en toe eens serieus tegen gevloekt worden ook want zoals ik lees gaat natuurlijk niet altijd alles als gepland...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Snorkel

München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart  - C - Der Zühalter

Tom

Nur Tote Motoren werden beatmet

b_ken

De donkergroene kant van het keukensponje he ... alle insecten ed gaan daar goed mee af.  :gayfight:

Tom

Nog wat sfeerfoto's, spijtig genoeg geen before foto gemaakt :)

Het spatbord is er ook af gezien daar ook wat vliegroest opzat onderaan de rand.
Nogmaals wat gevochten met de inlaat om die er terug op te krijgen, dan is een S50 echt vele malen simpeler.

We zijn terug in de opbouw faseYou cannot view this attachment.You cannot view this attachment. 
Nur Tote Motoren werden beatmet

Tom

De eerste rit naar de uitlijner is achter de rug, ophanging, stuurinrichting, remmen en schakelen voelen terug zeer fris aan, die ophanging is echt veel beter dan een KW v1 , dat was mijn eerste indruk. De driftshoplijn is echt wel FOORluid, klinkt als dit:



En dat is wel cool, maar voor straatgebruik toch een beetje extreem.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Snorkel

100% Tomness  ;D

Wel benieuwd hoe dat spel klinkt IRL!!
Ik kan me de typische gniffel er alweer bij voorstellen.
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart  - C - Der Zühalter

Zaskar

There's no school like old school. Dikke klank houden zo, toch zeker tot na de BAMRIT  :thumbsup:

Tom

De Driftshoplijn is er ondertussen vanonder en dankzij de laskunsten van @flash heb ik terug de OEM lijn zitten met Eisenmann demper en Schmiedmann equal length collectoren.
Klinkt iets te braaf naar mijn goesting, maar nu kan ik mezelf tenminste weer horen nadenken.

Onmiddellijk na het verwijderen van de driftshoplijn hoorde ik rechtsachter een fout geluid, wiellager was eraan. Dat geeft ook aan hoe idioot luid die uitlaatlijn was.

Ik heb er blijkbaar lang genoeg mee gereden dat de cardanas quasi vastgelast was aan de flens. Ik heb met allerlei trekkers/Hamers/warmte/tot een voorhamer toe geprobeerd, de cardan kwam niet los. De finale poging was in de hydraulische pers: bij 18 Ton zei de draagarm "krak" , de cardan zit er nog altijd in en de massief gietijzeren draagarm was gescheurd.

Dus dan hebben we maar de boel vernieuwd: nog een heel nette draagarm tweedhands gevonden, voor de rest nieuw: de 3 ophangingsbussen ( die op de andere arm waren geen 2000 km oud) lager/flens /ABS sensor/ stof/hitteschild/handremmechanisme/handremkabel/steekas.

Duur lagertje  :-X



You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.   
Nur Tote Motoren werden beatmet

flash

Met de nodige onvoorziene toestanden en plantrekkerij is het uiteindelijk toch goed gekomen he  :thumbsup:

Goed dat je snel een andere draagarm gevonden hebt
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht, '11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak, '11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht, '12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak, '13-'15 BMW e30 320i =>325i 24v 4d '84 => verkocht, '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak, '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht, '14-'20 BMW e30 324td 4d => afbraak, '14-'20 BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak, '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen, '16 BMW e30 324d VFL => verkocht, '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht, '16-? BMW e30 324td => 325tds touring '90 => project , '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak? , '18-'19 Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => ongeval en verkocht, '18-'21 Nissan 1.5t heftruck => verkocht, '18-? BMW e30 325i cabrio '86 => ?, '19-'23 Nissan Navara D40 '05 => verkocht, '20-? BMW e61 LV M5 '07 => pretraket, '20-? International 654 '72 => kliefmachine, '23-? Ford Ranger Raptor benzine '23 => daily,

Avus_3.0

Zo luid was die uitlaat toch niet.  :razz:

Graptje he, miss moet de andere uitlaat zich nog wat zetten en gaat hij binnenkort toch nog wat sportiever klinken. Het zal sowieso minder marginaal zijn.

Weeral het bewijs dat op de oldies zelfs de simpele werkjes dikwijls helemaal niet simpel zijn. Wel top dat het allemaal terug in orde is.  :thumbsup:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...