LPG inbouw E39 540i Touring 4.4 V8

Gestart door Lachssilber, 23 augustus 2010, 23:17:08

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DéGioke

Zowiezo...om een idee te geven hoe het klinkt zonder einddemper...

2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

E36club.be

#31
Citaat van: Bimmerstyle op  3 september 2010, 18:09:49
Citaat van: Cedric op  3 september 2010, 16:22:12
Nice. Had bij mn vorige ook een LPG maar die was de helft zo mooi niet als deze. :o

Wat ik dan wel jammer vind is dat de buitenvuller niet in de koffer slagen zitten. Die was bij mij wel zo en vond ik wel juist fijn.

Je bedoelt dat deze zit in de sluitkant van de koffer. Dit mag niet meer tegenwoordig. Oudere auto's die dit hebben keuren ze nog wel goed maar voor nieuwe installaties is't verboden. Vroeger op de E36 en E34 had ik mijn vulstop ook daar staan. Dit was idd het beste plaatsje wat je kon indenken. Compleet onzichtbaar van buitenaf. Nadeel was dan wel dat je telkens de koffer moest openen om te tanken natuurlijk.

Wij hebben destijds Lectra zijn vulstop verplaatst van de zijkant van de bumper (lelijk dus) naar sluitkant van de koffer en achteraf heeft hij daar dan miserie mee gekregen. Hij heeft dan door zijn gasinstallateur een nieuwe (kleinere) vulstop laten plaatsen bij achter het originele tankdekseltje. Op zich is dit nog een betere plaats dan de koffer. Je ziet er ook niks van en je hoeft de koffer niet te openen om te tanken. Nadeel is dan weer dat dit niet bij alle auto's mogelijk is.

Sindsdien weet ik dus dat de vulstop in de koffer tegenwoordig niet meer mag. Learned it the hard way... :-\




Zo had ik het bij mij opgelost ;)  .(nadien wel met een volledige baget)













Good job guyke  :thumbsup:

www.e36club.be
E36 ///M3 , play +++  --> ///M power!  -  E36 325I , play +++  -->Cruizer

AutomotiveRepair.be

Citaat van: DéGioke op  3 september 2010, 20:40:19
Zowiezo...om een idee te geven hoe het klinkt zonder einddemper...



Nice! :o

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

Goldfinger


steve

Toch ZALIG geluid he het gebrul van ne V8.

ADR

Ziet er héél netjes geplaatst uit.
ik rij zelf ook LPG met een V8 4.4 in m'n E38, wagen had bij installatie een dikke 100.000 km op de teller, reeds 150.000 km mee gedaan op lpg en al veel gelachen aan de pomp. Wagen rijdt super (ook op lpg :) ). Als een LPG installatie fatsoenlijk geplaatst is, heb je er bijna evenveel rijplezier mee als op benzine.
mijn ervaring op lpg: E30 318i AG-installatie (verkocht), E24 M635Csi AG-installatie, E39 528i BIGAS - toch tamelijk veel vermogensverlies > 5000 rpm, deze installatie was te licht geplaatst (verkocht), E38 740i - mijn huidige daily gasbrander - rijdt zalig.
volgende installatie wordt een vsi prins, als het even kan in een 850csi, E34 M5 of een ander zwaar scheurijzer.

MvG,
Dave

DéGioke

Wat verbruik jij met je E38 740i op gas?
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

ADR

14.5 liter afgelezen op boordcomputer, en da zal ongeveer wel kloppen aan de pomp. Wagen is 12 jaar oud en blok is na 250000 km nog niet open geweest, dus is misschien nog wa verbetering in te brengen door revisie, maar voor diejen énen euro / 100 km ga ik da zeker nie doen.
veel plezier ermee en profiteer van die 280 euro extra lpgtax :)

DéGioke

Zou je eens willen uitrekenen aan de pomp als je wilt?

Mijne heeft 247.000km...draait ook nog heel netjes  ;)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

ADR

Heb gisteren getankt en teller op nul gezet.
ik hou je op de hoogte (spannend hé)

Dave

ADR

Stond gisteren geen volk bij de pomp in Wechelderzande, dus rap efkes gestopt om 'm bij te tanken.
had 273 km op teller, 43 liter getankt, voor een klein 22 euro.
dus 15,75 l / 100 km kom ik uit voor deze tankbeurt, heb deze week toch wel 3 keer in de (lange) file gestaan. Dus valt nogal mee -->
8 euro per 100 km.

Dave

Lachssilber

Citaat van: Cedric op  3 september 2010, 16:22:12
Nice. Had bij mn vorige ook een LPG maar die was de helft zo mooi niet als deze. :o

Wat ik dan wel jammer vind is dat de buitenvuller niet in de koffer slagen zitten. Die was bij mij wel zo en vond ik wel juist fijn.

Bedankt voor het compliment. Tegenwoordig, door de nieuwe wetgeving van enkele jaren geleden, mag je geen deuren of kofferdeksel meer openen om LPG te tanken. Dus in de kofferslag mocht vroeger, maar nu niet meer... Wij hadden dat vroeger ook heel veel rijden. De regels bepalen soms wel wat het uitzicht van de LPG installatie, maar we moeten er ons aan houden.

Lachssilber

Citaat van: bhpaddict op  3 september 2010, 16:58:14
Heel mooi weggewerkte installatie. Zeker bij een V8 = zeer weinig vrije ruimte voor inbouw.
Enkele vraagjes aan Lachssilber:
Van wat ik zie is het een Prins VSI installatie. Welke injectoren zijn er gemonteerd ? Orange ? Gele ?
Toevallig geen set van 8 gele liggen van iemand die ge-upgrade of downgrade heeft ? Bij mijne zitten er orange in maar dat is nogal krap met het chipske erbij.... :(

Dit zijn inderdaad de gele die erop zitten. Ik heb geen geel setje liggen. Wij nemen dat niet in stock omdat deze heel zelden stuk gaan. Ik kan er uiteraard wel nieuwe krijgen ;D.

Lachssilber

#43
Citaat van: KenM3 op  3 september 2010, 20:10:02
Prachtig werk guy ,

Velen ( ik heb de fout ook al een aantal keer gemaakt  :jpshakehead: ) moeten zich over het al dan niet kleine prijsverschil zetten en voor kwaliteitsproducten / werk kiezen zoals hier .
Loont achteraf altijd  :thumbsup:

Dank u, Ken. ;)
Het prijskaartje is inderdaad niet altijd mals. Dat vind ik persoonlijk ook hoor. Er zijn goedkopere systemen. Maar als je er jaren zonder problemen mee kan rijden, dan ben je uiteraard heel tevreden. En is het de meerprijs waard. Dat is ook een persoonlijke ondervinding.

DéGioke

Citaat van: ADR op 10 september 2010, 08:18:21
Stond gisteren geen volk bij de pomp in Wechelderzande, dus rap efkes gestopt om 'm bij te tanken.
had 273 km op teller, 43 liter getankt, voor een klein 22 euro.
dus 15,75 l / 100 km kom ik uit voor deze tankbeurt, heb deze week toch wel 3 keer in de (lange) file gestaan. Dus valt nogal mee -->
8 euro per 100 km.

Dave

Hmmm...daar kom ik niet aan. M'n allereerste tank heb ik bijna alleen autostrade gedaan, heel veel op cc gereden (120 à 140) en nooit alles gegeven (en ook nooit file) en ik kwam uit op 16liter....lager gaat écht niet.
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

ADR

Hm, die E39 540 zou toch enkele 100-kilos minder moeten wegen dan een E38 met zelfde motorisatie? Dan is 16 liter wel veel me dunkt. ???

gisteren nog eens volgegooid na ritje van 150 km in belgie zonder file (120-140 km/h) + 210 km Autobahn ( ca 200 km/h kunnen aanhouden ), in totaal 360 km gedaan met 1 tank.
51.8 liter getankt
--> 14.39 liter per 100 km, oftewel 7.62 euro per 100 km, komt zo ongeveer overeen met de kost van het verbruik van een dieseltje hé :)

Heb je die Prins installatie na 1000 km al terug laten afstellen?

MvG,
Dave

bhpaddict


[/quote]

Dit zijn inderdaad de gele die erop zitten. Ik heb geen geel setje liggen. Wij nemen dat niet in stock omdat deze heel zelden stuk gaan. Ik kan er uiteraard wel nieuwe krijgen ;D.
[/quote]

Dacht ik al.   :(  Tja, het was altijd de vraag waard natuurlijk. Viavia weet ik iemand met een SRT 10 die gele heeft maar bruine wil. Echter die kan maar niet beslissen en ik blijf niet wachten.  :wiggleyes:
Toch bedankt voor je antwoord. :thumbsup:
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

bhpaddict

Citaat van: DéGioke op 11 september 2010, 14:11:43
Citaat van: ADR op 10 september 2010, 08:18:21
Stond gisteren geen volk bij de pomp in Wechelderzande, dus rap efkes gestopt om 'm bij te tanken.
had 273 km op teller, 43 liter getankt, voor een klein 22 euro.
dus 15,75 l / 100 km kom ik uit voor deze tankbeurt, heb deze week toch wel 3 keer in de (lange) file gestaan. Dus valt nogal mee -->
8 euro per 100 km.

Dave

Hmmm...daar kom ik niet aan. M'n allereerste tank heb ik bijna alleen autostrade gedaan, heel veel op cc gereden (120 à 140) en nooit alles gegeven (en ook nooit file) en ik kwam uit op 16liter....lager gaat écht niet.

Er zijn veel factoren die het verbruik veranderen: uitlaat, inlaat; origineel of aangepast. de ontsteking: hebben alle bobijnen goede massa ? Hoe is de staat van de lambda sondes ? Bandenspanning ...
Bovendien is mijn cc alvast niet zo zuinig; die loopt constant een beetje op en af = gemiddelde omhoog.
ter info het verbruik van mijn E32 is 14,5 liter (dit is gemengd verbruik snelweg en stad).


E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

MaxBimmer

#48
amai, dat is serieus proper weggewerkt!  :o
Ik heb er zelf eigenlijk altijd wat schrik van gehad, van die LPG, ook omdat je weet dat er veel 'bricoleurs' zijn die niet 100% weten met wat ze bezig zijn tijdens het plaatsen... maar een wagen die van bij jou komt, zou ik al opslag vertrouwen, enkel aan het uitzicht van de plaatsing alleen al! Wat ik me enkel afvraag, er komt dan enkel een +- 250euro aan taks bij per jaar voor die lpg, bovenop je dieseltaks ?
- BMW E36 acs
- Mercedes ML350
- VW transporter t5

postbus24

Deze belasting moet je bovenop de 'gewone' jaarlijkse diesel/naft-taks (die zijn tegenwoordig hetzelfde  ;) ) betalen:
CitaatBijkomende jaarlijkse belasting voor wagens met LPG-installatie
minder dan 7 PK en 7 PK :    89,16€
van 8 PK tot 13 PK :    148,68€
14 PK en meer :    208,20€

PK-> is fiskale pk  ;)
E46 318i LPG - Christine
E39 525da - Rudolph
E38 730d - Hammersley
F34 318dA - Hedwig

ADR

Dit als dankuwel van de Belgische staat omdat je dan met een milieuvriendelijke wagen rondrijdt met quasi geen CO-uitstoot  :thumbdwn: Lang leve de groene rakkers.

Dave

b_ken

Citaat van: MaxBimmer op 27 september 2010, 02:53:03
........... voor die lpg, bovenop je dieseltaks ?

Zwaar weekend gehad  ;)

Lachssilber

Citaat van: MaxBimmer op 27 september 2010, 02:53:03
amai, dat is serieus proper weggewerkt!  :o
Ik heb er zelf eigenlijk altijd wat schrik van gehad, van die LPG, ook omdat je weet dat er veel 'bricoleurs' zijn die niet 100% weten met wat ze bezig zijn tijdens het plaatsen... maar een wagen die van bij jou komt, zou ik al opslag vertrouwen, enkel aan het uitzicht van de plaatsing alleen al! Wat ik me enkel afvraag, er komt dan enkel een +- 250euro aan taks bij per jaar voor die lpg, bovenop je dieseltaks ?

Bedankt ;). Er komt inderdaad een jaarlijkse LPG-taks bij op de "normale" taks die je moet betalen. En LPG lukt enkel op een benzinemotor, niet op een diesel ;). Normaal is de LPG-taks 149 euro (van 8 tot 13 fiscale pk) en 208 euro (van 14 tot 20 fiscale pk).

DéGioke

Ben nog steeds super content dat ik het bij Lachssilber heb laten doen! Echt content van :)

Enige wat me soms stoort is de gasrespons bij lage toeren (onder de 2500) bijvoorbeeld bij tussengas bij het terugschakelen, dat kan beter. Voor de rest een happy gasrijder ;D
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

ADR

Citaat van: DéGioke op 27 september 2010, 23:17:38
Ben nog steeds super content dat ik het bij Lachssilber heb laten doen! Echt content van :)

Enige wat me soms stoort is de gasrespons bij lage toeren (onder de 2500) bijvoorbeeld bij tussengas bij het terugschakelen, dat kan beter. Voor de rest een happy gasrijder ;D

Gene last van --> lpi computer terug efkens laten afstellen dan (als ge hetzelfde fenomeen niet hebt op naft tenminste).

little n

Is het nog nodig om af en toe eens op benzine te rijden ivm smering?

Heb ooit een WRX gehad en wilde deze op gas laten zetten uiteindelijk toch maar niet gedaan :jpshakehead:

En is er een verschil met een 4,6 of 8 cilinder?vaak hoor je dat het makkelijker is en beter is om een "dikke" V8 zoals de amerikaanse wagens in te bouwen dan op een 4 of 6 cilinder?


MVG

ADR

Dat van die Amerikaanse wagens is historisch gegroeid vrees ik: het is (financiëel) interessanter om een lpg installatie te leggen in een 5 liter motor, omdat dan het verschil tussen 15 liter verbruik lpg en benzine de moeite is (nu is het verschil tss benzine en lpg 1.32 - .053 = 0.79 euro per liter, dus in totaal 11.85 euro bij een verbruik van 15 liter / 100 km).
Tegenwoordig smijten ze lpg in elke wagen (zelfs vanaf een 3 cylinder) en is het te verantwoorden omdat de besparing toch al de moeite is als je meer dan pakweg 12.000 km doet. Maar om dit omslagpunt te simuleren, kan je best een installateur raadplegen.
Technisch gezien is er - volgens mij - geen verschil in effectiviteit van een lpi-installatie, zolang je maar bij een goede installateur gaat die weet welke onderdelen uit te kiezen voor welk type wagen. Het is logisch dat je verdamper, leidingen en injectoren bij een 4 liter V8 zwaarder moeten zijn dan bij een kleine stadswagen, omdat bij een kickdown er simpelweg veel meer LPG verbrand moet kunnen worden in een zware wagen. De meeste lpg-onderdelen zijn trouwens verkrijgbaar in verschillende soorten en maten naargelang de kW van je wagen.
En om te antwoorden op je 4, 6, 8 of 12 cylinder vraag: ik heb ooit geweten dat in een bmw E38 750i (12 cylinder) er gewoon 2 lpg installaties werden geplaatst van 6 cylinders (1 tank, 2 computers, 2 verdampers, 2 rijen injectoren van 6-stuks elk).

hope this helps,
Dave

DéGioke

Citaat van: ADR op 28 september 2010, 07:49:37
Citaat van: DéGioke op 27 september 2010, 23:17:38
Ben nog steeds super content dat ik het bij Lachssilber heb laten doen! Echt content van :)

Enige wat me soms stoort is de gasrespons bij lage toeren (onder de 2500) bijvoorbeeld bij tussengas bij het terugschakelen, dat kan beter. Voor de rest een happy gasrijder ;D

Gene last van --> lpi computer terug efkens laten afstellen dan (als ge hetzelfde fenomeen niet hebt op naft tenminste).

Hij staat nu bij Lachssilber voor nieuwe alternator. Hij ging ineens ook de gasinstallatie laten keuren en nog eens nakijken. Ben benieuwd ;)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

DiMi_VRS

Citaat van: ADR op 27 september 2010, 08:17:28
Dit als dankuwel van de Belgische staat omdat je dan met een milieuvriendelijke wagen rondrijdt met quasi geen CO-uitstoot  :thumbdwn: Lang leve de groene rakkers.

Dave

Dat is nu echt zo verschrikkelijk aan België! Ze zouden dat bedrag moeten aftrekken van je bestaande taks.

Verder vind ik de installatie zeer net afgewerkt, ik heb zelf cursus gevolgd voor LPG installateur + stage's gedaan en moet zeggen dat het in veel grote lpg bedrijven (zonder namen te noemen) bijlange zo zorgvuldig niet wordt uitgevoerd!

En wat is die V8 sound toch zo zalig!!
e30 318iS '91 M-technik II (http://www.bimmerandmore.be/index.php?topic=7633.30)
e30 318iS '90
e61 535d M-pack (http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=53570.0)
e36 M3 individual '95
e36 325i '92 Tracktoy

gekkepe

baas ff vraagske
ik heb ook LPG maar ik heb zo een grote tank in de koffer.
wou eigenlijk liever een tank bij het reservewiel...
is dit nog te fixen?
:bow:
we create they duplicate....