LPG inbouw E39 540i Touring 4.4 V8

Gestart door Lachssilber, 23 augustus 2010, 23:17:08

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lachssilber

Dit zal een topic zijn waar ieder zijn eigen mening zal over hebben uiteraard.  LPG:  :jpshakehead: OF  :thumbsup:

Er bestaan heel veel vooroordelen die nog komen uit de beginperiode van de LPG. Toen de LPG nog afgesteld werd met de 'regelvijs'.
Uiteraard is dit al antiek en bestaan er tegenwoordig volledig elektronisch gestuurde gasinjecties, dewelke in deze wagen ook ingebouwd wordt.
Dit systeem van de laatste generatie gebruikt als basis de benzinecomputer waardoor foutmeldingen en flikkerende lampjes op het tableau achterwege blijven. De LPG computer, die extra bijgeplaatst wordt, dient om de benzine-injectiesignalen om te rekenen naar de LPG-injectiesignalen. Dus een bedrijfszeker systeem met zo weinig mogelijk ingrepen aan het benzinesysteem en alles wat erbij hoort.

Als voorbeeld dient een BMW 540i touring, 4400cc V8.


Enkele foto's van de inbouw.


Het originele uitzicht.




Klaar om in te bouwen.




De in te bouwen onderdelen in de motorruimte.




Injectoren en LPG-ECU gemonteerd. Begin montage kabelboom. Alle beugels worden zelf gemaakt, zie bevestiging injectoren.




De rest van de werken, zal de komende dagen verschijnen.

Alles wordt bij ons zo zorgvuldig mogelijk ingebouwd om alles overzichtelijk te houden. Zelfs onder de motorkap moet het ordelijk zijn en ogen. Zodoende moet men bij een onderhoud niets, of bijna niets, demonteren om bvb. bougies te vervangen. Uiteraard is dat niet bij ieder type wagen mogelijk.

DéGioke

Zalig, hoe meer pics hoe liever! Zie zo'n dingen graag  ;)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Tito

Vanaf ongeveer welk bouwjaar is het mogelijk om met een geavanceerd injectiesysteem als dit te werken? Kan het bijvoorbeeld ingebouwd worden in een E30 of E34, of zijn die computers niet modern genoeg?

Wat kost zo'n ombouw eigenlijk? Dit ziet er alleszins geen goedkoop pakket uit :o

Lachssilber

#3
Citaat van: Tito op 24 augustus 2010, 11:30:42
Vanaf ongeveer welk bouwjaar is het mogelijk om met een geavanceerd injectiesysteem als dit te werken? Kan het bijvoorbeeld ingebouwd worden in een E30 of E34, of zijn die computers niet modern genoeg?

Wat kost zo'n ombouw eigenlijk? Dit ziet er alleszins geen goedkoop pakket uit :o

Zo'n LPG-injectiesysteem kan op iedere wagen ingebouwd worden met benzine-injectie. Dat kan dus al op een E30 of E34 ;). Wij kopen een kit aan voor bvb een 4 cil., 6 cil., 8 cil.,... en bepalen de grootte van de LPG injectoren afhankelijk van cilinderinhoud en vermogen. Wij krijgen dan wel een "lege" computer die ikzelf moet programmeren op de wagen. Zonder programmatie draait hij niet op LPG. Ik kan er dan ook ten allen tijde aan wijzigen wat een groot voordeel is. Het voordeel van dit alles is dat je het systeem kan overbouwen op een andere wagen met hetzelfde aantal cilinders. Uiteraard moet je rekening houden dat deze overbouw ook heel wat geld kost. Maar bij een pertotale is dit natuurlijk handig dat je de installatie kan recupereren en in een ander voertuig plaatsen. Gewoon de programmatie wijzigen en je kan terug rijden. Prijzen zijn afhankelijk van het aantal cilinders en type wagen ivm inbouwtijd. De kit die ik hier installeer is inderdaad niet goedkoop. Maar je krijgt er ook een topproduct voor. Wij hebben al verscheidene klanten die er een pak km's mee gedaan hebben en de meesten vergeten zelf dat het systeem af en toe een onderhoud moet krijgen. Na een dikke 150.000km komen ze dan langs om te zeggen dat hij niet meer goed rijdt op LPG. Een onderhoudje geven, LPG filters vervangen en ze zijn terug vertrokken. Verder nog geen problemen gehad. Die kwaliteit betaal je...

kraftbayer

Hallo,
Ik ben totaal geen voorstander van LPG in een auto.
Zeker niet in een BMW.
Maar als ik zie hoe er hier een LPG installatie in de auto gemonteerd word en netjes aangepast is aan de auto geef ik toe dat het voor sommige toch een mooi alternatief is.
Daarom is het ook echt nodig dat je naar een specialist gaat voor een LPG installatie.
Eentje die weet waar hij mee bezig is.
Ik heb in mijn leven al genoeg knoeiwerk gezien van LPG installaties.
Ik blijf dit zeker volgen :clap:
Succes.
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

AzzKickr

Citaat van: kraftbayer op 24 augustus 2010, 19:43:55
Hallo,
Ik ben totaal geen voorstander van LPG in een auto.
Zeker niet in een BMW.
Maar als ik zie hoe er hier een LPG installatie in de auto gemonteerd word en netjes aangepast is aan de auto geef ik toe dat het voor sommige toch een mooi alternatief is.
Daarom is het ook echt nodig dat je naar een specialist gaat voor een LPG installatie.
Eentje die weet waar hij mee bezig is.
Ik heb in mijn leven al genoeg knoeiwerk gezien van LPG installaties.
Ik blijf dit zeker volgen :clap:
Succes.
Kraftbayer :thumbsup:

+1
"When the clutch drops,
the bullshit stops."
///M Power
Wiseman once said: "He with little knowledge and shallow pockets should not buy old German sports car"

Goldfinger

Vandaag LIVE gaan volgen  ;D
Dat komt slim  :thumbsup:
Nog al een geluk heb jij smalle armen e GUY  :neener:

Lachssilber

Citaat van: kraftbayer op 24 augustus 2010, 19:43:55
Hallo,
Ik ben totaal geen voorstander van LPG in een auto.
Zeker niet in een BMW.
Maar als ik zie hoe er hier een LPG installatie in de auto gemonteerd word en netjes aangepast is aan de auto geef ik toe dat het voor sommige toch een mooi alternatief is.
Daarom is het ook echt nodig dat je naar een specialist gaat voor een LPG installatie.
Eentje die weet waar hij mee bezig is.
Ik heb in mijn leven al genoeg knoeiwerk gezien van LPG installaties.
Ik blijf dit zeker volgen :clap:
Succes.
Kraftbayer :thumbsup:

Bedankt ;). Ik dacht dat jij ook in een garage werkt? Inderdaad, de meeste garages zijn er tegen. Meestal omdat ze er achteraf de problemen van binnen krijgen. Een goede installatie aankopen is één zaak, maar de montage is zeker even belangrijk of soms belangrijker. Wij hebben al meermaals andermans werk gezien en soms was het zo slecht dat we alles moesten uitbouwen en een nieuwe installatie gemonteerd hebben. Enkel het motorgedeelte dan. Veel problemen beginnen bij slechte verbindingen en aftakkingen die gemaakt zijn, kabeltjes die te kort liggen en afscheuren,... En daar kan je soms lang naar zoeken. Ik wil zeker niet zeggen dat iedere installateur zijn werk slecht doet. Maar er zijn een paar kanjers bij die het te bont maken. En diegene zijn goedkoper. Maar zulk werk wil ik niet afleveren. Ik heb al koperen LPG leiding onder de wagen gezien die vastgelegd zijn met siliconen. Echt waar, ik kon mijn ogen niet geloven... Daar komen m'n haren recht van.

Lachssilber

Citaat van: GoldieM3 op 25 augustus 2010, 15:46:56
Vandaag LIVE gaan volgen  ;D
Dat komt slim  :thumbsup:
Nog al een geluk heb jij smalle armen e GUY  :neener:

Nu zijn ze nog iets smaller ;D.


Alles is momenteel geinstalleerd. Morgen gas tanken, computer programmeren en testrijden. Morgen volgen nog wat foto's ;).

dodger

Citaat van: Lachssilber op 25 augustus 2010, 22:38:15
Citaat van: GoldieM3 op 25 augustus 2010, 15:46:56
Vandaag LIVE gaan volgen  ;D
Dat komt slim  :thumbsup:
Nog al een geluk heb jij smalle armen e GUY  :neener:

Nu zijn ze nog iets smaller ;D.


Alles is momenteel geinstalleerd. Morgen gas tanken, computer programmeren en testrijden. Morgen volgen nog wat foto's ;).

goe bezig guyke!
Play: Audi RS4 B5 TwinTurbo, die kraft der 4 ringe ^^
Daily: Range Rover Sport
Bike: Ducati 996

stoffie


DéGioke

Citaat van: dodger op 25 augustus 2010, 23:25:04
Citaat van: Lachssilber op 25 augustus 2010, 22:38:15
Citaat van: GoldieM3 op 25 augustus 2010, 15:46:56
Vandaag LIVE gaan volgen  ;D
Dat komt slim  :thumbsup:
Nog al een geluk heb jij smalle armen e GUY  :neener:

Nu zijn ze nog iets smaller ;D.


Alles is momenteel geinstalleerd. Morgen gas tanken, computer programmeren en testrijden. Morgen volgen nog wat foto's ;).

goe bezig guyke!

Chiptuning chez Lachssilber? Zalig  ;D

Haal je de begrenzer eraf? Kwil mee kunnen als die M3's bij 270 hun begrenzer in gaan >:D
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Lachssilber


Lachssilber

Ondertussen is de LPG installatie afgewerkt en klaar. Nog wat fotomateriaal van de werken. Ik heb echt m'n fototoestel naast mij gelegd anders denk ik daar gewoon niet aan :-\.






De 8 injectoren. De LPG wordt onder gasvorm ingespoten voor de inlaatkleppen.




De verdamper, LPG filter en LPG computer.




Beugeltjes en dergelijke moeten we zelf op maat maken.





Lachssilber

Het koffergedeelte. Hier is gekozen voor een ringtank in de plaats van het reservewiel. Voordeel is dat je er niks van ziet, het zwaartepunt zo laag mogelijk ligt en je de volledige kofferruimte kan behouden. Nadeel is dat de actieradius beperkter is door de kleinere tankinhoud. Hier 64 liter.




Een "blote" tank.




Met appendages.




Afgewerkt.





Lachssilber

Afgewerkte motorruimte.





Eindresultaat. Zo gaat hij naar de klant. De koffer was al vuil toen ik hem kreeg ;).











De buitenvuller tracht ik steeds zo onopvallend mogelijk weg te werken.



DéGioke

Daarnet opgehaald...bolt echt fijn!! Prestaties zijn nog steeds dik in orde! Heb hem ineens volgetankt, ben benieuwd wat het verbruik is :)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

NSXJAN

Citaat van: DéGioke op 27 augustus 2010, 02:59:18
Daarnet opgehaald...bolt echt fijn!! Prestaties zijn nog steeds dik in orde! Heb hem ineens volgetankt, ben benieuwd wat het verbruik is :)

Nu kunt gaaaaaas geven hé Gio, letterlijk !  :D

Ziet er proper gedaan uit !  :thumbsup:
het verleden: te veel om op te noemen
Acura NSX
BMW Z4 sDrive30i
Volvo C40 Recharge

wolfs

Gezien en goedgekeurd

Zéér proper afgewerkt Guy!!  :thumbsup:

JD1981

knap werk...
zegt genoeg over de professionaliteit van deze garage e mannen!!

:clap: :clap: :clap:

:thumbsup:

kraftbayer

Zo zie ik een LPG installatie graag in een auto.
Hier kunnen geen opmerkingen over gemaakt worden,of toch enkel positieve :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Blijf zo verder werken.
Een adresje om te onthouden om LPG NETJES in een BMW te laten bouwen.
Succes verder.
Mvg,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Golden Power


Lachssilber

Bedankt voor de positieve reacties ;).

AutomotiveRepair.be

Nice. Had bij mn vorige ook een LPG maar die was de helft zo mooi niet als deze. :o

Wat ik dan wel jammer vind is dat de buitenvuller niet in de koffer slagen zitten. Die was bij mij wel zo en vond ik wel juist fijn.

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

bhpaddict

Heel mooi weggewerkte installatie. Zeker bij een V8 = zeer weinig vrije ruimte voor inbouw.
Enkele vraagjes aan Lachssilber:
Van wat ik zie is het een Prins VSI installatie. Welke injectoren zijn er gemonteerd ? Orange ? Gele ?
Toevallig geen set van 8 gele liggen van iemand die ge-upgrade of downgrade heeft ? Bij mijne zitten er orange in maar dat is nogal krap met het chipske erbij.... :(
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Bimmerstyle

Citaat van: Cedric op  3 september 2010, 16:22:12
Nice. Had bij mn vorige ook een LPG maar die was de helft zo mooi niet als deze. :o

Wat ik dan wel jammer vind is dat de buitenvuller niet in de koffer slagen zitten. Die was bij mij wel zo en vond ik wel juist fijn.

Je bedoelt dat deze zit in de sluitkant van de koffer. Dit mag niet meer tegenwoordig. Oudere auto's die dit hebben keuren ze nog wel goed maar voor nieuwe installaties is't verboden. Vroeger op de E36 en E34 had ik mijn vulstop ook daar staan. Dit was idd het beste plaatsje wat je kon indenken. Compleet onzichtbaar van buitenaf. Nadeel was dan wel dat je telkens de koffer moest openen om te tanken natuurlijk.

Wij hebben destijds Lectra zijn vulstop verplaatst van de zijkant van de bumper (lelijk dus) naar sluitkant van de koffer en achteraf heeft hij daar dan miserie mee gekregen. Hij heeft dan door zijn gasinstallateur een nieuwe (kleinere) vulstop laten plaatsen bij achter het originele tankdekseltje. Op zich is dit nog een betere plaats dan de koffer. Je ziet er ook niks van en je hoeft de koffer niet te openen om te tanken. Nadeel is dan weer dat dit niet bij alle auto's mogelijk is.

Sindsdien weet ik dus dat de vulstop in de koffer tegenwoordig niet meer mag. Learned it the hard way... :-\


KenM3

Prachtig werk guy ,

Velen ( ik heb de fout ook al een aantal keer gemaakt  :jpshakehead: ) moeten zich over het al dan niet kleine prijsverschil zetten en voor kwaliteitsproducten / werk kiezen zoals hier .
Loont achteraf altijd  :thumbsup:

b_ken

Is een uitlaat ook niet meer nodig bij LPG  ;D

DéGioke

Uitlaat hangt er al terug onder voor de gas te laten keuren. Nadien vliegt die er terug af en komt er buis vanaf de middendemper tot in de bumper. Kwestie van wat V8 te horen ;)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

b_ken

Dat gaat zeker helpen om de V8 te horen

En zoals als vaak gezegd ... heel proper werk  :thumbsup: