Main Menu

///M 140i -> ///M2 N55

Gestart door the mauve crew, 25 september 2024, 19:08:18

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

the mauve crew

Advies nodig  :)

Reeds een kleine 5 jaar in het bezit van een saffierzwarte M140i RWD in automaat .
gekocht aan 10.000km en heb er nu 62.000km . bouwjaar dec 2018 .

Ik zie nu dat de N55 M2 met bv. 30.000km betaalbaarder wordt voor een sukkelaar als ik  8)

weinig opleg m.a.w. op de verkoop van de M140i en BIV rond de 1500€

Nu mijn vragen :

binnen een dik jaar overweeg ik :

Overstappen naar de N55 M2 ? qua design een stap vooruit .

M onderstel, sper diff  etc .

Of gaan de M140i prijzen ineens ontploffen , i know ,moeilijk inschatten .

Manueel heeft mijn voorkeur om een echte rijdeursauto te hebben. goed idee ?

kleur twijfel ik tussen 3 variaties .

blauw , wit  of wit met performance stripes .

aandachtspunten , bv vanaf wanneer OPF en hoe makkelijk te checken zonder wagen gezien te hebben ? of maakt dit niet veel verschil in sound ?



NalydStrea

Heb hier ooit gelezen dat de niet-OPF versies een dikkere sound hebben (logisch ook).
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

Tom

Het verschil met een competition slinkt ook wel, tough choice
Nur Tote Motoren werden beatmet

dadoke

Ik zie geen reden waarom de M140i ineens zou stijgen in prijs ...
Enkel top-of-range en/of speciale versie EN met weinig km gaan hun waarde behouden of stijgen, maar dan wel op lange termijn.
En no offense, maar een M140i is fun, maar op zich niks echt bijzonder.

Auto's zijn geen belegging, wat in andere topics ook mag staan.

Tom

Citaat van: dadoke op 26 september 2024, 08:34:22Ik zie geen reden waarom de M140i ineens zou stijgen in prijs ...
Enkel top-of-range en/of speciale versie EN met weinig km gaan hun waarde behouden of stijgen, maar dan wel op lange termijn.
En no offense, maar een M140i is fun, maar op zich niks echt bijzonder.

Auto's zijn geen belegging, wat in andere topics ook mag staan.


Dit is waarheid
Nur Tote Motoren werden beatmet

the mauve crew

Citaat van: Tom op 26 september 2024, 08:30:02Het verschil met een competition slinkt ook wel, tough choice

idd , maar daar  is de BIV paar 1000€ meer

the mauve crew

Citaat van: dadoke op 26 september 2024, 08:34:22Ik zie geen reden waarom de M140i ineens zou stijgen in prijs ...
Enkel top-of-range en/of speciale versie EN met weinig km gaan hun waarde behouden of stijgen, maar dan wel op lange termijn.
En no offense, maar een M140i is fun, maar op zich niks echt bijzonder.

Auto's zijn geen belegging, wat in andere topics ook mag staan.


toch wat heel kort door de bocht :blink:

 geef me eens een uitgezonderd van de M140i 6 cil RWD hatchback ?

Al die andere hatchbacks zijn 2liter 4 cil en een paar 5 cil .
En allemaal FWD of AWD  .

De M140i is echt de allerlaatste in zijn soort , en bv de M135i was al eenzaam qua specs .

wil me gewoon niet voor het hoofd slaan binnen 5 jaar dat ik een leuke auto weg deed voor een concept die de dag van vandaag nog altijd nieuw te kopen is , en altijd zal te koop zijn  ,met name de M2 .

Wie had bv ooit gedacht dat de Ford Focus MK2 , die helemaal geen zotte specs heeft nu zo veel geld gaat .





dadoke

#7
Citaat van: the mauve crew op 26 september 2024, 13:48:59toch wat heel kort door de bocht :blink:

 geef me eens een uitgezonderd van de M140i 6 cil RWD hatchback ?

Al die andere hatchbacks zijn 2liter 4 cil en een paar 5 cil .
En allemaal FWD of AWD  .

De M140i is echt de allerlaatste in zijn soort , en bv de M135i was al eenzaam qua specs .

wil me gewoon niet voor het hoofd slaan binnen 5 jaar dat ik een leuke auto weg deed voor een concept die de dag van vandaag nog altijd nieuw te kopen is , en altijd zal te koop zijn  ,met name de M2 .

Wie had bv ooit gedacht dat de Ford Focus MK2 , die helemaal geen zotte specs heeft nu zo veel geld gaat .

Buiten de 1M zijn er weinig BMW's die echt hun waarde behouden hebben.
Ze zakken allemaal rond het 10e levensjaar naar een dieptepunt, om dan weer wat te stijgen.
De echte kleppers stijgen dan weer stevig, zoals bvb de E39M5.

Als jij zo overtuigd bent van de M140i, dan zou ik die gewoon bijhouden.
Als die ontploft qua waarde (jouw woorden), dan is dat de beste belegging ooit!

Maar mijn bescheiden mening, is dat een massaproduct, weliswaar met een pracht van een motor.
Daar zal altijd een liefhebber voor te vinden zijn, maar niet aan 'ontplofte' prijzen.

En moest ik over 10 / 20 jaar opeens een 2-reeks funkar zoeken, dan zou het een M2 moeten zijn, the real deal ...

Bananenman

#8
Kijk naar het verleden, wat doet een E82 135i coupé met M-pack manueel - destijds dé wagen onder de 1///M  :)

Sub 100k km's -> € 20k tot € 23k in DE (vraagprijs)
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso


kietekiet

De onzekere toekomst wat betreft de fosiele verbrandingsmotor gooit hier roet in het eten.
Niemand heeft een glazen bol wat dat betreft. Heb beiden gehad, zowel M140i als N55 M2.
Er zijn daar gewoon te veel van gemaakt om nog fors te gaan stijgen in waarde denk ik. Vroeg of laat geraken die allemaal afgeragd. Koop u een M2 CS onder de 10.000km, leg er een doek over de komende 20j en mischien maak je wat winst, maar verwacht geen Porsche GT3 RS prijzen. Met mijn Yarrisen GR juist hetzelfde het kan goed zijn dat ik er binnen 25j de prijs van het oud ijzer voor krijg, Of mischien de prijs wat ik er nu voor gegeven heb al dan niet met tweede of derde G16E-GTS motor er in, met een hoop stukken er aan gehad en geld ingepompt om het rijdende te houden. Buiten een Ferrari F40, is elke auto een slechte investering.
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 future (project) Toyota Yaris Gen2 (collectors item).

Petrolhead_Nick

Citaat van: Bananenman op 26 september 2024, 14:32:50Kijk naar het verleden, wat doet een E82 135i coupé met M-pack manueel - destijds dé wagen onder de 1///M  :)

Sub 100k km's -> € 20k tot € 23k in DE (vraagprijs)

Ik kan ervan meespreken, ik koop nooit een wagen om als investering te beschouwen, enkel omdat ik dat zelf wil en meestal geleid door emotie en persoonlijke interesses.

Ik kocht 5J geleden zulke 135i Coupé met handbak omdat deze betaalbaar waren vergeleken met de 1///M en toen ook tov een M140i, ondertussen 5J en 60.000km erbij en ik kan er nog steeds een pak meer voor krijgen dan wat de 135i me ooit gekost heeft (BIV en taks inclusief). Dit is altijd mooi meegenomen maar nooit de intentie geweest, en ik ga hem ook niet plots hierdoor onder een doek steken 'om de waarde te behouden'. Auto's zijn gebruiksvoorwerpen, als je wilt investeren ga je beter naar de beleggingsmarkt. Weet gewoon dat de bubbel steeds doorprikt kan worden op vlak van mobiliteit en auto's, als ze morgen 5€ per L 98 zouden vragen of de tax weer verdriedubbelen, dan zal de vraag ook wel per direct kelderen en daar gaat je zogenaamde 'investering'. Het enige wat je in mijn ogen als investering kan beschouwen zijn museumstukken, oude racewagens of classics die meestal 7 cijfers voor de komma kosten.  :)

Cars are made to be driven! Geniet er gewoon van nu het nog kan  :thumbsup:

 :ontopic: Ik zou voor de N55 M2 gaan, het liefst nog in manueel, het is en blijft de eerste M2, net zoals er ooit de eerste M3 is gemaakt. En niets kan het geluid van een N55 verslagen in mijn ogen (of oren  ;) )

the mauve crew

Citaat van: Bananenman op 26 september 2024, 14:32:50Kijk naar het verleden, wat doet een E82 135i coupé met M-pack manueel - destijds dé wagen onder de 1///M  :)

Sub 100k km's -> € 20k tot € 23k in DE (vraagprijs)

"groot" verschil  .

De opvolger onder de 1M/M2 : de M240i is nog te koop momenteel . en nog altijd 3L 6 cil

De opvolger van de hatchback M140i is de hatchback M135i , een 2 liter 4cil .

Zou er echt mijn hand niet in het vuur voor willen steken .

Er zijn volgens mij geen precedenten/voorgaande gevallen waarin we kunnen vergelijken .

Als de Peugeot gti begot al bijna x2 de nieuwprijs gaat , zelfde carosserie , 4 cil ...

toch rap gezegd dat ze niet gaan ontploffen .

 

dadoke

Citaat van: the mauve crew op 27 september 2024, 14:50:58Als de Peugeot gti begot al bijna x2 de nieuwprijs gaat , zelfde carosserie , 4 cil ...
toch rap gezegd dat ze niet gaan ontploffen .

Als je lang genoeg wacht ja ... een 205GTI is oldtimer, en de eerste zijn zelfs 40 jaar oud.
Dus gewoon ff de M140i nog 30 jaar bijhouden, en je hebt winst   ;D

the mauve crew

Citaat van: dadoke op 27 september 2024, 14:57:48Als je lang genoeg wacht ja ... een 205GTI is oldtimer, en de eerste zijn zelfs 40 jaar oud.
Dus gewoon ff de M140i nog 30 jaar bijhouden, en je hebt winst   ;D

Ik heb nu al winst , 5 jaar na aankoop ,  als ik de gangbare prijzen bekijk .

the mauve crew

Citaat van: Petrolhead_Nick op 27 september 2024, 11:39:25Ik kan ervan meespreken, ik koop nooit een wagen om als investering te beschouwen, enkel omdat ik dat zelf wil en meestal geleid door emotie en persoonlijke interesses.

Ik kocht 5J geleden zulke 135i Coupé met handbak omdat deze betaalbaar waren vergeleken met de 1///M en toen ook tov een M140i, ondertussen 5J en 60.000km erbij en ik kan er nog steeds een pak meer voor krijgen dan wat de 135i me ooit gekost heeft (BIV en taks inclusief). Dit is altijd mooi meegenomen maar nooit de intentie geweest, en ik ga hem ook niet plots hierdoor onder een doek steken 'om de waarde te behouden'. Auto's zijn gebruiksvoorwerpen, als je wilt investeren ga je beter naar de beleggingsmarkt. Weet gewoon dat de bubbel steeds doorprikt kan worden op vlak van mobiliteit en auto's, als ze morgen 5€ per L 98 zouden vragen of de tax weer verdriedubbelen, dan zal de vraag ook wel per direct kelderen en daar gaat je zogenaamde 'investering'. Het enige wat je in mijn ogen als investering kan beschouwen zijn museumstukken, oude racewagens of classics die meestal 7 cijfers voor de komma kosten.  :)

Cars are made to be driven! Geniet er gewoon van nu het nog kan  :thumbsup:

 :ontopic: Ik zou voor de N55 M2 gaan, het liefst nog in manueel, het is en blijft de eerste M2, net zoals er ooit de eerste M3 is gemaakt. En niets kan het geluid van een N55 verslagen in mijn ogen (of oren  ;) )

je mispakt je hier toch wel . Ken vrij veel handelaars in classic Cars en die zouden maar droge boterhammetjes eten indien er geen investeringswaarde in zit .

bv. I know , het is een ///M , 4 jaar geleden raakte je een E61 M5 V10 met moeite aan deftige prijzen verkocht omwille van de fragiele motor en dergelijke . Prijzen zijn letterlijk verdubbeld puur omwille van de motor die nooit meer in een M5 gestopt zal worden .

zal natuurlijk geen verdubbeling zijn voor 140i in 4 jaar , maar toch ...
De 140i blijft de laatste van de Unicorns . 

3shaw

Gewoon direct wisselen naar M2, dag en nacht verschil
Life is too short to drive boring cars
2017 BMW M140ix stage 2+ SOLD
2016 BMW M4 stage 2+

Snorkel

#16
Citaat van: the mauve crew op 25 september 2024, 19:08:18vanaf wanneer OPF en hoe makkelijk te checken zonder wagen gezien te hebben ? of maakt dit niet veel verschil in sound ?

Wagens vanaf 10/2018 zijn allemaal verplicht voorzien van OPF. Vraag is echter of een fabrikant al enkele maanden vroeger is gestart met de productie van een bepaald model met OPF of niet. Volgens mij kan je aan de hand van het VIN-nummer dat wel opvragen bij een dealer.

Buiten het feit dat de sound idd extra wordt gedempt, is een wagen zonder zo'n filter nog altijd beter dan met. OPF zou "zogezegd" geen actieve regeneratie moeten doen zoals een diesel. Maar in werkelijkheid gebeurt dat soms wel. Mijn MB gaat een keer of 2 tot 3 per jaar in die modus: schakelt plots niet meer naar de normale hogere versnelling, verbruik gaat met een dikke liter omhoog en bij onderbreken van dit proces blaast de ventilator van de radiator als een straaljager.

Beste is dan de autostrade opgaan en een kilometer of 80 tot 100 aan één stuk rondsnorren. Heb onlangs gelezen dat het nog beter is om gas te geven en dan proberen een lang stuk uit te bollen => dit zou zorgen voor een hogere temperatuur voor de verbranding van de minuscule deeltjes die in het filter zitten. Ik ga dat volgende keer eens proberen. Misschien dat het proces dan sneller gaat.



München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart  - C - Der Zühalter

dadoke

Citaat van: the mauve crew op 27 september 2024, 15:03:21je mispakt je hier toch wel . Ken vrij veel handelaars in classic Cars en die zouden maar droge boterhammetjes eten indien er geen investeringswaarde in zit .

bv. I know , het is een ///M , 4 jaar geleden raakte je een E61 M5 V10 met moeite aan deftige prijzen verkocht omwille van de fragiele motor en dergelijke . Prijzen zijn letterlijk verdubbeld puur omwille van de motor die nooit meer in een M5 gestopt zal worden .

zal natuurlijk geen verdubbeling zijn voor 140i in 4 jaar , maar toch ...
De 140i blijft de laatste van de Unicorns . 

Nope, dat is gewoon autohandelaar spelen.
Privé persoon is het na 3 funbiedingen al beu, of ruilt gewoon de auto in bij aankoop van een nieuwe.
En ipv wat geduld te oefenen en 50k voor zijn kar te krijgen, doet die 0 moeite en neemt die genoegen met 40k.
Waarna de handelaar opeens 10k winst maakt.

Een handelaar wil kopen en verkopen, of denk je echt dat die auto's (en dus kapitaal) 10 jaar gaat vastzetten om potentieel winst te maken?!

kietekiet

#18
Citaat van: dadoke op 27 september 2024, 18:31:55Nope, dat is gewoon autohandelaar spelen.
Privé persoon is het na 3 funbiedingen al beu, of ruilt gewoon de auto in bij aankoop van een nieuwe.
En ipv wat geduld te oefenen en 50k voor zijn kar te krijgen, doet die 0 moeite en neemt die genoegen met 40k.
Waarna de handelaar opeens 10k winst maakt.

Een handelaar wil kopen en verkopen, of denk je echt dat die auto's (en dus kapitaal) 10 jaar gaat vastzetten om potentieel winst te maken?!
Dat is een feit Dado! Heb ik in levende lijfe mogen mee maken met de S2000. 42k betaald, 34k terug gekregen na amper 2000km en 6 maanden mee gereden te hebben. Stond daarna terug te koop bij hem voor 43k zelfs. Er is een verschil tussen opkoop en aankoopprijs, en als ze wat water bij de wijn willen doen ook nog de overname prijs.
Handelaars geven geen cadeaus weg!
Het enigste wat voor die mannen telt is geld. En als je als particulier de prijs vraagt van dezelfde handelaar, dan zijn potentiele kopers nog eerder geneigd om bij de handelaar te gaan kopen ivm de verplichte garantie van één jaar die ze krijgen.
Vieze business die autohandel, ook veel schijnheiligheid mee gemoeid van tijd.
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 future (project) Toyota Yaris Gen2 (collectors item).

the mauve crew

Bon , terug  :ontopic: 

wanneer zouden de BIV taksen van de Competition de N55 waarden met name 1500€ aannemen ? is rond de 4000 nu dacht ik .

3shaw

Life is too short to drive boring cars
2017 BMW M140ix stage 2+ SOLD
2016 BMW M4 stage 2+

the mauve crew


Tom

Een 140i is een massaproduct, het is een soort classic in wording, en 1500 EUR zullen ze ook nooit kosten, maar een investering? No way.
Mijn Z3M is zelfs geen investering als je echt alles in rekening brengt en daar zijn er een handvol van gemaakt in vergelijking.
Nur Tote Motoren werden beatmet

dadoke

Citaat van: Tom op 30 september 2024, 02:14:39Een 140i is een massaproduct, het is een soort classic in wording, en 1500 EUR zullen ze ook nooit kosten, maar een investering? No way.
Mijn Z3M is zelfs geen investering als je echt alles in rekening brengt en daar zijn er een handvol van gemaakt in vergelijking.

En om het nog correcter te hebben, reken je best nog even inflatie mee.

Mijn 2007 Sepang Z4M, de eerste en enige auto waar ik wat winst heb gemaakt ... gekocht voor 29k in 2015, verkocht voor 42k in 2022, amper kosten aan gehad.
Ik was de goedkoopste online in 2021/2022, vraagprijzen vlotjes over 50k.  Na 6 maanden eindelijk de auto verkocht gekregen.

Nu 2 jaar later zijn de vraagprijzen wat gezakt heb ik de indruk, een hoop Z4M rond 40k euro.
Een Sepang voor 44k > https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2854122595

Maar inflatie van de afgelopen 3 a 4 jaar is wel 15 a 20%, dus dan is een vraagprijs van 40k voor een Z4M eerder 32k (in 2020 money ... ).

the mauve crew

Citaat van: 3shaw op 27 september 2024, 17:07:51Gewoon direct wisselen naar M2, dag en nacht verschil
zelf de overstap gedaan ? zie dat je een M140i op sold plaatste in je signatuur .

3shaw

Citaat van: the mauve crew op 30 september 2024, 12:31:55zelf de overstap gedaan ? zie dat je een M140i op sold plaatste in je signatuur .
2,5 jaar een M140i gehad, vorig jaar M4 f82 gekocht, ma mijn pa heeft 6 jaar een M2 gehad en ook veel mee gereden
Life is too short to drive boring cars
2017 BMW M140ix stage 2+ SOLD
2016 BMW M4 stage 2+