DIY: M Performance stuur 12 uur markering restaureren

Gestart door Inactive, 31 mei 2024, 20:13:42

Inactive

Op mijn M2 met M Performance stuur met de blauwe 12 uur markering, stoorde ik mij 4 jaar geleden bij het ophalen dat deze lichte slijtage plekken had (een bekend euvel bij dit M Performance stuur). Garantieclaim haalde niets uit, viel onder slijtage (yeah right met nog geen 23.000km destijds op de klok...).

Nu had ik 3 opties, het blijven aanzien (als purist bleef dit knagen, dus geen optie). Of een nieuw stuur, of opnieuw laten bekleden.
Voor enkel het blauwe 12 uur markering beetje absurd gezien prijzen. Colourlock had geen passende kleur dus die viel helaas af.

Tot ik laatst op Youtube een DIY filmpje tegenkwam welke de oplossing bood!

De benodigdheden:
- Schilder en/of detailer tape die niet snel los laat, en geen plakkerig residu achterlaat.
- Leather cleaner (van Gyeon gebruik ik zelf).
- Hele fijne korrel schuurpapier om de12 uur markering lichtjes op te schuren zodat de verf beter pakt.
- Angelus Light Blue Acrylic Leather Paint.
- Angelus White Acrylic Leather Paint.
- Angelus Duller
- Angelus Matte Acrylic Finisher
- Kleine plastic mengbeker
- Roerstokje
- Eventueel pipetjes om niet te knoeien met verf overhevelen.

Ik had de verf overigens besteld bij de leerverfshop in Nederland, en was nog geen 30 euro kwijt incl. verzenden naar BE.

Stap 1: goed reinigen van je stuur met leather cleaner:
Zoals je kon zien was mijn 12 uur markering dof en beschadigd door al het zuur van de handen (weet niet wat de vorige eigenaar nog hiermee allemaal gedaan had....):

Stap 2: Plak met schilders en/of detailer tape die niet snel los laat, en geen plakkerig residu achterlaat naast de 12 uur markering goed af en druk dit netjes tot in de naad van waar het leer aan elkaar is gestikt, en schuur daarna het lichtjes op met een hele fijne korrel. Reinig daarna nogmaals de 12 uur markering met leather cleaner en wacht tot het droog is.

Stap 3: Begin met het mengen van de Light Blue + White + Duller tot je dezelfde kleur hebt als de blauwe 12 uursmarkering:

Stap 4: Breng vervolgens met de kwast meerdere lagen verf aan over de markering. Laat tussen elke laag minstens 10 minuten tijd zitten voordat je de volgende laag aanbrengt. Ikzelf heb 5 lagen aangebracht.

Na de laatste laag laat je de verf voor 2 uur even goed indrogen en breng als laatste nog 2 lagen Matte Acrylic Finisher aan (ook hier met een tussenpauze van circa 10/15 minuten.
Haal daarna de tape eraf en laat het stuur minstens 24 uur goed uitdrogen.

Stap 5: Het resultaat:

Voor en Na:

Kortom ik ben tevreden.
Dus voor diegene die tegen hetzelfde euvel aanlopen, here you go!

Edwin-1234

2014 - F15 - X5 xDrive35i

Avus_3.0

Resultaat is top, merci voor de beknopte DIY...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Bart25277

Zit met hetzelfde euvel bij men AMG, stoort me ook enorm  ;D

Merci voor de tip  :thumbsup:
BMW M4 Cabrio Austin Yellow - Mercedes C63s AMG Break - BMW F11 520d Touring M-pack - BMW E92 M3 Alpinweiss manueel - BMW E46 M3 cabrio carbonzwart CSL airbox - BMW E36 M3.2 Cosmoszwart

!!! You can't drive your bank account ;-) !!!