Belgische verzekeraars en de ring: juristen gevraagd

Gestart door Tom, 20 december 2022, 13:45:26

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M-Power

Al meer dan 10j terug gingen er eens enkele v AutoWereld-forum voor weekendje naar de NS , toen was er een lid dat met de leasing-e46 v z'n werk vd baan gegaan is en vangrails licht getoucheerd had .
Die heeft ferm rekening gekregen : zoveel tijd Ring-sluiting + takelkosten + vervanging v x-aantal meter v 3 vangrails boven elkaar + werkuren (hoewel die amper beschadigd waren ).

Omdat zijn werkgever van dat uitstapje met de leasing-e46 niet mocht weten heeft die naar verluidt toen de wagen op eigen kosten naar Belgische carrossier laten takelen en daar ook op eigen kosten laten herstellen ipv omnium vh werk in te schakelen ....


Ik was toen op zondag naar daar gegaan met het plan ook te gaan rijden maar heb toen de fout gemaakt eerst eens langs de NS te gaan kijken (bij Brunchen ?) en op goed anderhalf uur hebben we er toen aantal ferme crashes gezien wat enkele perto's heeft opgeleverd +  enkelen met ambulances afgevoerd en zelfs 1 keer dat trauma-heli is moeten landen .

Aangezien ik er met mijn daily en trouwens enige wagen was en ik die 's anderendaags ook nodig had toen beslist om die dag niet op de NS te rijden


Tom

Vandaag heb ik het volgende naar mijn makelaar verstuurd:

Bij deze een vraag die bij jullie misschien al wel eens de revue is gepasseerd:
De lente is weer stillaan in aantocht en dat wil zeggen dat ik deze auto binnenkort weer van stal kan halen.
Ik ben van plan om een rondrit te doen in het Eifel gebied, dan kom ik in de buurt van de Nürburgring. Wellicht heeft dit wereldberoemde circuit geen introductie nodig.
Op bepaalde tijdstippen (touristenfahrten) fungeert dit circuit als tolweg, dan is de " Straßenverkehrsordnung " van toepassing, dus de regels van de openbare weg.

Mijn vraag gaat als volgt: als ik mij tijdens deze touristenfahrten op het circuit begeef: is mijn verzekering BA dan van kracht ?

Nur Tote Motoren werden beatmet

Tom

Zeer bizarre antwoorden:

Beste Tom,

Dank voor uw email.


Artikel 8

Zijn van de verzekering uitgesloten:

...

4. de schade die voortvloeit uit het deelnemen van het verzekerde rijtuig aan snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden waartoe van overheidswege verlof is verleend

 

Dus uw rit mag in geen enkel geval gecatalogeerd worden aan één van de ritten hierboven vermeld.

 

 

Zie = https://gocar.be/nl/autonieuws/autosport/je-auto-verzekeren-voor-gebruik-op-circuit

 

Een speciaal geval is de Nordschleife van de Nürburgring, die als openbare tolweg is aangeduid. Dat betekent echter niet dat de gewone autoverzekeringen de schade aan je auto na een crash in de 'Groene Hel' sowieso zullen dekken.

Je kan wel pogen op je ongevalsaangifteformulier 'Hatzenbachstrasse in Nürburg' als locatie in te vullen, maar de verzekeraar kan steeds hogervermelde clausule inroepen die 'oefeningen op een circuit' verbiedt.

Hopende u hiermee van dienst te zijn.


Waarop ik dit antwoord:


Dag Korneel,

 

De schade aan mijn eigen auto zal ik sowieso nooit verhalen op mijn verzekering, gezien ik toch geen omnium heb.

Het enige wat voor mij belangrijk blijft is mijn BA tegenover derden. Tijdens Touristenfahrten is laptiming, inhalen langs rechts strikt verboden, dus volgens mij zou de BA dekking dan wel van toepassing zijn. Maar gezien het vatbaar voor interpretatie is stuurde ik even deze mail naar jullie voor opheldering.


Waarop zij antwoorden:


Beste Tom,

 

Volgens ons is er weinig plaats voor interpretatie.

Ikzelf zou het niet riskeren 😉.


Lijkt me dus gewoon niet verzekerd, zoals ik eerder al dacht.

Nur Tote Motoren werden beatmet

Tom

Nog 2 antwoorden:

Dag Korneel,

 

Ik neem aan dat jullie antwoord dan is: Nee, uw BA biedt geen dekking tijdens Touristenfahrten.

Als ik die lijn dan doortrek is er ook geen BA dekking als je sneller dan 130 rijdt op de Duitse autostrades op plaatsen waar dat is toegestaan?


Repliek:

Beste Tom,

 

Het is de rechter die uitspraak zal doen bij een eventueel schadegeval inderdaad.

Wijzelf kunnen en mogen hier geen garanties voor geven.

 

Voor de anekdote: 2 auto's die om ter snelst optrekken aan de verkeerslichten, kan ook leiden tot verval van BA-dekking.

Om maar te zeggen, zo ver kan het inderdaad gaan.


Ik zal maar al beginnen sparen voor trackdays  :(

 
Nur Tote Motoren werden beatmet

Tom

@BimmerAndMore  Misschien een sticky maken ? Mij lijkt het dat veel mensen hier niet bewust van zijn. Of ze verdrukken het moedwillig, wat ik ook wel ergens snap  :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

kietekiet

Door ter snelst optrekken aan't rood licht geen B.a dekking :toofunny:  laat me niet lachen! wie gaat dat bewijzen? De gepensioneerde die tegen uitlaat terreur zijn? Of de bosduif die bijna tegen uw vooruit vloog omdat je te hard reed  :toofunny:
Als we gaan beginnen mierenneuken over verzekeringen dan kan ik hier een gans boek neer schrijven..
Chiptuning= niet verzekerd.
Trackday's =niet verzekerd.
Een niet gehomologeerd onderdeel op uw wagen= niet verzekerd.
Rijden onder invloed van alcohol of drugs= niet verzekerd.
Aantoonbare overdreven snelheid met doden tot gevolg = niet verzekerd, auto in beslag, en de gevangenis in. Het leven is nu eenmaal een risico! Als je morgen gaat bengie jumper en de koorts breekt ben je ook dood. Of ge gaat skiën en je raakt met uw hoofd een steen tegen 50kmpu is't ook over en out!
Er zijn nu eenmaal mensen die op adrenaline kicken, als het fout gaat moeten ze ook maar bereid zijn om de gevolgen te dragen.
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 future (project) Toyota Yaris Gen2 (collectors item).

Tom

Citaat van: kietekiet op 22 februari 2023, 14:45:40Door ter snelst optrekken aan't rood licht geen B.a dekking :toofunny:  laat me niet lachen! wie gaat dat bewijzen? De gepensioneerde die tegen uitlaat terreur zijn? Of de bosduif die bijna tegen uw vooruit vloog omdat je te hard reed  :toofunny:
Als we gaan beginnen mierenneuken over verzekeringen dan kan ik hier een gans boek neer schrijven..
Chiptuning= niet verzekerd.
Trackday's =niet verzekerd.
Een niet gehomologeerd onderdeel op uw wagen= niet verzekerd.
Rijden onder invloed van alcohol of drugs= niet verzekerd.
Aantoonbare overdreven snelheid met doden tot gevolg = niet verzekerd
, auto in beslag, en de gevangenis in. Het leven is nu eenmaal een risico! Als je morgen gaat bengie jumper en de koorts breekt ben je ook dood. Of ge gaat skiën en je raakt met uw hoofd een steen tegen 50kmpu is't ook over en out!
Er zijn nu eenmaal mensen die op adrenaline kicken, als het fout gaat moeten ze ook maar bereid zijn om de gevolgen te dragen.


Daar trap je een open deur in, doe mij dan maar een trackday waar het risico toch beperkter is :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Low Budget

Niet heel  :ontopic:  maar:
Bij rijden onder invloed, komt je BA WEL tussen om de lichamelijke en materiële schade aan derde te vergoeden.
Als de verzekering kan aantonen dat de schade veroorzaakt is door "rijden onder invloed" kunnen ze vertaalrecht inroepen en max €31.000 terug eisen van de chauffeur.
Dus slachtoffers zijn volledig gedekt.

Mvg
Low budget

kietekiet

Citaat van: Tom op 22 februari 2023, 15:15:13Daar trap je een open deur in, doe mij dan maar een trackday waar het risico toch beperkter is :)
Ik persoonlijk heb me nog geen moment op mijn gemak gevoeld op een trackday. Je moet u is voorstellen dat als je daar met een kapitaal waarde van een auto die pakweg  bijvoorbeeld gemiddeld +- 40.000€ waard is gaat rijden tegen 70 a 80% van uw kunnen, juiste lijnen rijden  de boel mechanisch zien heel te houden enzv, Met links en rechts in uw spiegel snellere duurdere wagens of zelfs racewagens met piloten achter het stuur met tonnen ervaring, en dan rij jij daar als rookie tussen. Wetende dat er maar één fractie van een seconde nodig is dat het mis kan gaan.oliespoor,achterligger te laat in de remmen, iemand u niet op tijd gezien, misverstanden enzv..
Ik heb het ooit is meegemaakt,en geloof me dat uw hart breekt als je hem daar achterstevoren in die muur ziet hangen.We spreken hier over kapitalen waar ik als gewone werkmens me bijna 20j moet voor kapot werken om zulke bedragen bijeen gespaard te krijgen. Allemaal goed als pappie stinkend rijk is, of je win for life hebt gewonnen, of eigenaar bent van twee fabrieken met 300 werknemers in dienst waar het geld langs deuren en ramen binnenstroomt..Nee danku! laat mij maar lekker toeren in't zonnetje op landelijke rally weggetjes full omnium verzekerd of af en toe eens sprintje trekken tegen Jan met de pet die denk sneller te zijn, met achteraf een duimpje omhoog. Ben tot een leeftijd gekomen dat gemoedsrust voor mij meer waard is dan de adrenaline junkie liggen uithangen
Op onverzekerde trackday's tussen een bende cowboy's die denken dat ze ayrton Senna kunnen evenaren.
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 future (project) Toyota Yaris Gen2 (collectors item).

KITO

Oh boy, dat ik deze thread niet gezien had.
ik zal even heel wat moeten verduidelijken gezien de vele antwoorden.

Citaat van: kietekiet op 26 december 2022, 12:20:31Hoe komt dat daar dan omgebouwde straatwagens rond rijden die niet in orde zijn met hun homologatie en in geen duizend jaar door de keuring geraken met hun rolkooien enzv? Ik veronderstel dat die dan ook geen jaarlijkse verkeersbelasting gaan betalen voor iets wat toch niet legaal is voor de openbare weg, dus ook niet van bij hun thuis tot aan de Nürburgring
@kietekiet
Als je mijn thread doorneemt,  en ziet hoe mijn f80 staat, wel ik ben zo gekeurd, blanco, 15 min binnen buiten, dus rolkooien, dat is geen enkel probleem, gebout & halve kooi weliswaar. In duitsland mag er "meer", in die zin dat elke verandering grondig nagekeken word op een TUV keuring. Een wagen als de mijne tuv keuren in duitsland zou om en bij 1700 euros kosten, éénmalig dan wel. Let wel; de wagens rond de nurburgring zijn dus gekeurd op een TUV center NABIJ de ring, mocht je een wagen keuren in vb München, dan ga je zoiezo niet gekeurd geraken. Daar zijn ze dan weer veel strenger vb in decibels, in duitsland hebben de polizei en de tuv ambetantenaren blijkbaar documenten voorhanden die stellen hoeveel db je wagen mag produceren, en hoe die origineel af fabriek kwam. Het zou niet de eerste keer zijn dat er grootschalige controles zijn naast de ring (naar mijn mening veroorzaakt door de cowboys naast de ring maar bon .. de discussie nie waard)

@Tom Dus inderdaad, voor de TF moet je gekeurd & verzekerd zijn klopt. Je wil daar inderdaad niemand anders den decor doen in belanden, jezelf tot daar en toe maar iemand anders ... Je verzekering telt daar wel degelijk, echter hebben ze allemaal datzelfde lijntje : uitgesloten van gesloten tolwegen en daar heb je het al.. in een geval van een ongeval is het aan u aan te tonen dat wat jij daar deed , wel of niet gevaarlijk was. Het is zo dat ook de meeste verzekeringen je niet verzekeren bij hoge snelheid op de duitse autobahn. Ik neem een voorbeeld van een gekende mclaren die jaren geleden een fluid leak had en meerdere supercars in de rails deed belanden. De rechtbank was van oordeel dat één ieder aanwezig de voor & nadelen wist van dit avontuur, en elk hun eigen deel mocht opkuisen. kosten circuit 50/50.

Mocht je een verzekering zoeken voor OA de nordschleife, maar ook ALLE trackdays dan raad ik je deze aan: https://raceinc.de/ , dat is vanaf 399/ jaar tot 599/ jaar dacht  ik. (met barrierschade en eigen schade)

Afgelopen augustus is een spanjaard met een M2 team schirmer in mijn gat geknald op de ring, dat is netjes afgehandeld geweest door de verzekeringen.

BMW e90 ///M3 -  BMW e92 ///M3 - BMW e46 ///M3 - Hyundai i30NP - BMW F80 ///M3

KITO

BMW e90 ///M3 -  BMW e92 ///M3 - BMW e46 ///M3 - Hyundai i30NP - BMW F80 ///M3

Tom

Citaat van: KITO op 23 februari 2023, 20:15:25Oh boy, dat ik deze thread niet gezien had.
ik zal even heel wat moeten verduidelijken gezien de vele antwoorden.
@kietekiet
Als je mijn thread doorneemt,  en ziet hoe mijn f80 staat, wel ik ben zo gekeurd, blanco, 15 min binnen buiten, dus rolkooien, dat is geen enkel probleem, gebout & halve kooi weliswaar. In duitsland mag er "meer", in die zin dat elke verandering grondig nagekeken word op een TUV keuring. Een wagen als de mijne tuv keuren in duitsland zou om en bij 1700 euros kosten, éénmalig dan wel. Let wel; de wagens rond de nurburgring zijn dus gekeurd op een TUV center NABIJ de ring, mocht je een wagen keuren in vb München, dan ga je zoiezo niet gekeurd geraken. Daar zijn ze dan weer veel strenger vb in decibels, in duitsland hebben de polizei en de tuv ambetantenaren blijkbaar documenten voorhanden die stellen hoeveel db je wagen mag produceren, en hoe die origineel af fabriek kwam. Het zou niet de eerste keer zijn dat er grootschalige controles zijn naast de ring (naar mijn mening veroorzaakt door de cowboys naast de ring maar bon .. de discussie nie waard)

@Tom Dus inderdaad, voor de TF moet je gekeurd & verzekerd zijn klopt. Je wil daar inderdaad niemand anders den decor doen in belanden, jezelf tot daar en toe maar iemand anders ... Je verzekering telt daar wel degelijk, echter hebben ze allemaal datzelfde lijntje : uitgesloten van gesloten tolwegen en daar heb je het al.. in een geval van een ongeval is het aan u aan te tonen dat wat jij daar deed , wel of niet gevaarlijk was. Het is zo dat ook de meeste verzekeringen je niet verzekeren bij hoge snelheid op de duitse autobahn. Ik neem een voorbeeld van een gekende mclaren die jaren geleden een fluid leak had en meerdere supercars in de rails deed belanden. De rechtbank was van oordeel dat één ieder aanwezig de voor & nadelen wist van dit avontuur, en elk hun eigen deel mocht opkuisen. kosten circuit 50/50.

Mocht je een verzekering zoeken voor OA de nordschleife, maar ook ALLE trackdays dan raad ik je deze aan: https://raceinc.de/ , dat is vanaf 399/ jaar tot 599/ jaar dacht  ik. (met barrierschade en eigen schade)

Afgelopen augustus is een spanjaard met een M2 team schirmer in mijn gat geknald op de ring, dat is netjes afgehandeld geweest door de verzekeringen.



Ik heb ook al verhaal gehoord van een Alfa 159 die een vloeistoflek had waar wat duur spul over is geschoven en 1.5 Mio EUR claim kreeg, hoe dat in de rechtbank afloopt weet ik niet maar ik heb daar geen zin in.

Ben jij zelf verzekerd bij https://raceinc.de/ ? gaat dat voor Belgische wagens?
Nur Tote Motoren werden beatmet

KITO

Citaat van: Tom op 23 februari 2023, 21:05:17Ik heb ook al verhaal gehoord van een Alfa 159 die een vloeistoflek had waar wat duur spul over is geschoven en 1.5 Mio EUR claim kreeg, hoe dat in de rechtbank afloopt weet ik niet maar ik heb daar geen zin in.

Ben jij zelf verzekerd bij https://raceinc.de/ ? gaat dat voor Belgische wagens?

ik, mijn gebuur en nog een belgische maat van mij zijn (nog) niet verzekerd, simpelweg omdat ik het laten liggen heb met mijn domme oren
mocht je geintereseerd zijn, eventueel groupsbuy proberen?
en ja gaat voor BE wagens
BMW e90 ///M3 -  BMW e92 ///M3 - BMW e46 ///M3 - Hyundai i30NP - BMW F80 ///M3

Tom

Ik ben zeker nieuwsgierig, als ik voor een paar honderd euro per jaar zorgeloos TF kan rijden dan teken ik direct, maar eerst de kleine lettertjes eens lezen want dat lijkt me spotgoedkoop voor zulke dekking, verdacht goedkoop.
Nur Tote Motoren werden beatmet

M-Power

Zo veel kost een rondje Nürburgring je deze zomer :


https://www.auto55.be/nieuws/34783-zo-veel-kost-een-rondje-nurburgring-je-deze-zomer


CitaatEn hoewel het officieel een tolweg is, schreven de meeste verzekeringsmaatschappijen al een uitzondering voor de Nürburgring in hun kleine lettertjes.

 Je draait met andere woorden vooral zelf op voor de kosten.

Tom

De website is geupdate https://www.trackdayversicherung.de/Motorsportunfallversicherung/

Gaat dus gewoon over een premie voor een bepaald bedrag te dekken ( 840 EUR voor max 1.2 miljoen EUR waarborg)
Nur Tote Motoren werden beatmet

MarcJ

Toch bijzonder dat we altijd iemand nodig hebben die de schade kan betalen wanneer we zelf over de scheef gingen.
De afwezigheid van een verzekering in dit soort activiteiten zou er juist toe moeten leiden dat er enige voorzichtigheid aanwezig blijft.
Bewustzijn van de schade die we kunnen ondervinden of kunnen berokkenen aan derden is in mijn inziens noodzakelijk voor er maar één wiel op circuit gezet wordt.

En degene die stomweg denkt zijn beschadigde auto te kunnen sleuren tot op de openbare weg om dan de verzekering op te lichten is nog naïever dan al de rest. Van zodra er een ongeluk gebeurt op circuit zit de sociale media vol foto's alle aard. Ook de verzekeraars bekijken die foto's aandachtig.

Ik erger mij aan de evolutie van de techniek, die ons steeds dichter bij (eigenlijk al lang over) de limieten van de fysica brengen, waardoor ongelukken niet alleen vaker voorkomen, maar veel ergere gevolgen (kunnen) hebben. Ja, elektronica bracht heel wat beschermingen mee, maar we zijn die (onbewust) aan het overbelasten.
De elektronische vangnetten die een hoop idioten de indruk geven dat ze piloten zijn ... tot het misloopt.

Schrijf je in in de één of andere wedstrijd zoals de funcup. Goed omkadert met gelijke krachten voor iedereen, regels die nageleefd worden en auto's waar je zelf met weinig brokken uitkomt na een ongeval.

En dan spreek ik nog niet van de schade die je eigen auto ondergaat bij het rijden op circuit (buiten ongevallen).
Hebben jullie al eens gesproken met beroepspiloten/mecaniciens over de levensduur van een motor op circuit ? Banden, remmen, ... dat weten we, maar de verborgen schade ?

Van de beroepsrijders die ik ken, waagt geeneen zich op de ring met eigen (sport)wagen, zo gevaarlijk is het er.

Iksree

Citaat van: MarcJ op 19 juli 2024, 12:26:36Toch bijzonder dat we altijd iemand nodig hebben die de schade kan betalen wanneer we zelf over de scheef gingen.
De afwezigheid van een verzekering in dit soort activiteiten zou er juist toe moeten leiden dat er enige voorzichtigheid aanwezig blijft.
Bewustzijn van de schade die we kunnen ondervinden of kunnen berokkenen aan derden is in mijn inziens noodzakelijk voor er maar één wiel op circuit gezet wordt.

En degene die stomweg denkt zijn beschadigde auto te kunnen sleuren tot op de openbare weg om dan de verzekering op te lichten is nog naïever dan al de rest. Van zodra er een ongeluk gebeurt op circuit zit de sociale media vol foto's alle aard. Ook de verzekeraars bekijken die foto's aandachtig.

Ik erger mij aan de evolutie van de techniek, die ons steeds dichter bij (eigenlijk al lang over) de limieten van de fysica brengen, waardoor ongelukken niet alleen vaker voorkomen, maar veel ergere gevolgen (kunnen) hebben. Ja, elektronica bracht heel wat beschermingen mee, maar we zijn die (onbewust) aan het overbelasten.
De elektronische vangnetten die een hoop idioten de indruk geven dat ze piloten zijn ... tot het misloopt.

Schrijf je in in de één of andere wedstrijd zoals de funcup. Goed omkadert met gelijke krachten voor iedereen, regels die nageleefd worden en auto's waar je zelf met weinig brokken uitkomt na een ongeval.

En dan spreek ik nog niet van de schade die je eigen auto ondergaat bij het rijden op circuit (buiten ongevallen).
Hebben jullie al eens gesproken met beroepspiloten/mecaniciens over de levensduur van een motor op circuit ? Banden, remmen, ... dat weten we, maar de verborgen schade ?

Van de beroepsrijders die ik ken, waagt geeneen zich op de ring met eigen (sport)wagen, zo gevaarlijk is het er.
Vervang in dit verhaal circuit door openbare weg en maak dezelfde bedenking even?
- Signature adjusted for being outdated-

dadoke

Citaat van: MarcJ op 19 juli 2024, 12:26:36Van de beroepsrijders die ik ken, waagt geeneen zich op de ring met eigen (sport)wagen, zo gevaarlijk is het er.

Goed om weten, dan ben ik dus al +100 keer door het oog van de naald gekropen   ;D

MarcJ

Citaat van: Iksree op 19 juli 2024, 15:38:31Vervang in dit verhaal circuit door openbare weg en maak dezelfde bedenking even?

Bedoel je hiermee dat de Nurburgring een openbare weg is, of bedoel je de verzekeringsregels bij "competitief" rijden op de openbare weg ?
In beide gevallen zou ik zeggen: zet je ook eens in de plaats van de verzekeraar.
Alles kan verzekerd worden, van zolang de verzekeraar op het einde winstgevend is. Racen in elke vorm verzekeren zal dus erg duur worden. Mogelijk te duur om voldoende verzekeringsnemers te vinden.

Iksree

Citaat van: MarcJ op 19 juli 2024, 20:23:03Bedoel je hiermee dat de Nurburgring een openbare weg is, of bedoel je de verzekeringsregels bij "competitief" rijden op de openbare weg ?
In beide gevallen zou ik zeggen: zet je ook eens in de plaats van de verzekeraar.
Alles kan verzekerd worden, van zolang de verzekeraar op het einde winstgevend is. Racen in elke vorm verzekeren zal dus erg duur worden. Mogelijk te duur om voldoende verzekeringsnemers te vinden.
Ik bedoel hiermee dat al je argumenten rond bewustwording en gevaren evengoed van toepassing zijn op de openbare weg, en hier vinden we het wel vanzelfsprekend dat een verzekering zich moeit.

Een verzekering is op het einde winstgevend dat kan ik je op een papiertje neerschrijven, ook al zouden ze tussenkomen in de kosten bij schade op de NS.
- Signature adjusted for being outdated-

MarcJ

Citaat van: Iksree op 19 juli 2024, 20:58:00Ik bedoel hiermee dat al je argumenten rond bewustwording en gevaren evengoed van toepassing zijn op de openbare weg, en hier vinden we het wel vanzelfsprekend dat een verzekering zich moeit.

Denk je dat de verzekeraar tussenkomt wanneer de bestuurder zonder twijfel de verkeersregels aan zijn laars lapt ?
Er zijn echter grijze zone's waar de zekerheid niet bepaald kan worden, bij gebrek aan onpartijdige getuigen. De reden waarom we sinds deze maand verplicht een klikker meekrijgen in alle nieuw verkochte voertuigen.

En wat de winstmarge betreft van verzekeraars ziet iedereen die zitten in de goede jaren, maar wanneer er rampen gebeurd zijn (vaker en vaker), haalt niemand de verliezen aan. Je hebt trouwens veel meer aan een verzekeraar die reserves heeft opgebouwd dan een verzekeraar die elk jaar op het randje van de afgrond staat. Je autoverzekeraar is dikwijls ook de verzekeraar van jouw groepsverzekering. Beeld je in dat die morgen niet uitbetaald wordt door een faling.
Maar dat is een onderwerp dat in deze forum niet thuishoort, denk ik.

Iksree

Citaat van: MarcJ op 19 juli 2024, 21:37:08Denk je dat de verzekeraar tussenkomt wanneer de bestuurder zonder twijfel de verkeersregels aan zijn laars lapt ?
Er zijn echter grijze zone's waar de zekerheid niet bepaald kan worden, bij gebrek aan onpartijdige getuigen. De reden waarom we sinds deze maand verplicht een klikker meekrijgen in alle nieuw verkochte voertuigen.

En wat de winstmarge betreft van verzekeraars ziet iedereen die zitten in de goede jaren, maar wanneer er rampen gebeurd zijn (vaker en vaker), haalt niemand de verliezen aan. Je hebt trouwens veel meer aan een verzekeraar die reserves heeft opgebouwd dan een verzekeraar die elk jaar op het randje van de afgrond staat. Je autoverzekeraar is dikwijls ook de verzekeraar van jouw groepsverzekering. Beeld je in dat die morgen niet uitbetaald wordt door een faling.
Maar dat is een onderwerp dat in deze forum niet thuishoort, denk ik.
Een verzekeraar komt inderdaad altijd tussen voor schade toegericht aan derden, en zal, indien mogelijk kosten terug gaan verhalen op de veroorzaker.

Je haalt een groepsverzekering aan en om je een voorbeeld te geven werk in voor een bedrijf met 400 personen in een groepsverzekering met gewaarborgd inkomen waarvan de verzekering de laatste 12 jaar 100 maanden verzekering gewaarborgd inkomen heeft moeten uitkeren.
57600 maanden premieinning vs. 100 maanden premieuitkering - idem voor 720 bedrijfsvoertuigen waarvan er gemiddeld 23 'schade' hebben per jaar.
Het overige geld dat ze moeten uitbetalen als pensioenbonus staat al jaar en kant met nog hogere beleggingen aan de kant.
Je wilt niet weten hoeveel eigendommen een AG bv. heeft, winsten van bv. AG Insurance liggen rond de 700mio per jaar en dan hebben ze al geïnvesteerd in aandelen van x-aantal gebouwen of consortiums per jaar.

Een verzekeraar kent geen slechte jaren, nog nooit geweest.
Het enige wat een verzekeraar kent is een terugval in winst en dat is dan nog omwille van allerhande factoren en niet zozeer door uitbetaling van rampen.

Wanneer het over echte rampen gaat ben je basicly screwed, want dan wilt niemand betalen omwille van bovenstaande reden en gaan ze 'zoeken' wie verantwoordelijk is.
- Signature adjusted for being outdated-

MarcJ

Citaat van: Iksree op 19 juli 2024, 21:55:45Een verzekeraar komt inderdaad altijd tussen voor schade toegericht aan derden, en zal, indien mogelijk kosten terug gaan verhalen op de veroorzaker.

Je haalt een groepsverzekering aan en om je een voorbeeld te geven werk in voor een bedrijf met 400 personen in een groepsverzekering met gewaarborgd inkomen waarvan de verzekering de laatste 12 jaar 100 maanden verzekering gewaarborgd inkomen heeft moeten uitkeren.
57600 maanden premieinning vs. 100 maanden premieuitkering - idem voor 720 bedrijfsvoertuigen waarvan er gemiddeld 23 'schade' hebben per jaar.
Het overige geld dat ze moeten uitbetalen als pensioenbonus staat al jaar en kant met nog hogere beleggingen aan de kant.
Je wilt niet weten hoeveel eigendommen een AG bv. heeft, winsten van bv. AG Insurance liggen rond de 700mio per jaar en dan hebben ze al geïnvesteerd in aandelen van x-aantal gebouwen of consortiums per jaar.

Een verzekeraar kent geen slechte jaren, nog nooit geweest.
Het enige wat een verzekeraar kent is een terugval in winst en dat is dan nog omwille van allerhande factoren en niet zozeer door uitbetaling van rampen.

Wanneer het over echte rampen gaat ben je basicly screwed, want dan wilt niemand betalen omwille van bovenstaande reden en gaan ze 'zoeken' wie verantwoordelijk is.

Ik vermoed dat je vergeten bent hoe Ethias nog niet zo lang geleden bija over kop ging.
Was er geen tijdelijke staatsondersteuning geweest, konden die uitbetalingen van groepsverzekeringen gedekt door Ethias zo de mist in gaan.

En ja, verzekeraars hebben heel wat eigendommen en investeringen. Hoe denk je anders dat ze de interesten kunnen genereren op die groepsverzekeringen op lang termijn ? Dat krijg je niet rond met enkel financiële producten.

Je werkt voor een groot bedrijf. Deel de winst van je bedrijf door het aantal medewerkers en bekijk of die zo verschillend is van een verzekeringsmaatschappij. Ik kan je een hele reeks activiteiten opgeven, die heel dicht bij elke privé-persoon staan, die veel winstgevender zijn dan verzekeraars en waar we geen probleem bij hebben.

Maar eens temeer, is dit de media waar je dit wilt uitpraten ? Voor pot en pint met enkel geïnteresseerden gaat dat waarschijnlijk een stuk vlotter. Dan zie je de uitdrukkingen van je gesprekspartner. Hier klinkt het een tikkeltje te defensief om een tot een goed einde te leiden.
En NB, ik ben geen verzekeraar en heb niets met de sector te maken.

Ik wens iedereen nog gemeend veel veilig circuit-plezier.