Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

Koopadvies BMW E46

Gestart door WouterVDW, 12 maart 2023, 20:36:04

WouterVDW

Hallo, ik ben Wouter en ben nieuw hier op het forum.

Nu zoek ik wat advies bij de aankoop van mijn eerste auto. Ik ben redelijk zeker dat het een e46 wordt, maar nog niet of ik diesel of benzine zal nemen en welke motor dan.

Mijn interesse gaat nu uit naar een e46 320D FL, 318ci PFL, 320ci PFL of eventueel een 323/325ci PFL.

Diesel: goedkoop in aankoop, na chippen een mooi vermogen voor weinig geld, zuinig in brandstof, lagere taks dan een benzine 6cil, = vlotte auto voor weinig geld.
Nadeel: deze zal binnen hier en 10 jaar absoluut niets meer waard zijn...

Benzine: duurder in aankoop, duur in brandstof, duurder in taksen en verzekering door de 6cil motor, maar wel een heel mooi geluid en een goede motor...
Voordeel: deze stijgt enkel in waarde

Tot eind volgend jaar studeer ik nog en ik zoek een auto voor mijn hobby en als ik dan ga werken deze dagelijks te gebruiken. Het onderhoud kan ik volledig zelf uitvoeren en aanpassingen ook.

-Budget: max 5000, ben niet bang voor een project wagen
-liever een wat goedkopere wagen die ik dan volledig herstel en naar mijn zin zet.

Alle advies en tips zijn meer dan welkom  ;D

Bananenman

Hey Wouter,

Ik heb een E46 318Ci gehad, en dat was een complete ramp.
Ik zou je sterk afraden om voor een 4-cilinder benzine E46 te kiezen uit eigen ervaring :-)

Ik heb ook MisterT's E46 318d gehad. Dit was een van mijn beste daily's ooit. Deze was gechipped naar de waarden van een E46 320 (150pk) en vond ik wel vlotjes gaan.

Gezien je interesse en je budget zou ik persoonlijk kijken voor de dikste 6-cil die je kan krijgen.
M54 powerrrr  :bow: 

323 vs 325 is een no-brainer voor de 325. Zo'n 323i vond ik persoonlijk een beetje loom rijden. Goed voor de bompa met een automaatje in, maar een manuele 325i = dikke fun  :thumbsup:

Succes!

(trouwens... E46 330d is ook wel de shit  :greddy:  )

WouterVDW

Ja idd ik ben ook niet zo'n fan van 4cil benzine, dan kan ik beter een 4cil diesel kopen denk ik, want de 4cil benzine zal nu ook niet zo zijn waarde houden... En een 325 is zeker leuk, maar dit is bijna 1000 euro jaarlijkse taksen + verzekering die ook wel pittig zal zijn.. en dit vind ik wat veel voor een eerste wagen. 330 diesel zou ik niet kopen, kan dan beter een 6cil benzine kopen. Daarom denk ik dan een 320d te kopen en deze te chippen, maar dan zou ik deze helemaal tip top zetten en zal dit bijna niks aan de waarde toevoegen en wordt deze toch voor export binnen hier en enkele jaren... en dat vind ik wat zonde voor een auto waar ik veel liefde zal in steken en niet gewoon zie als vervoersmiddel

Bananenman

Citaat van: WouterVDW op 12 maart 2023, 21:06:14Ja idd ik ben ook niet zo'n fan van 4cil benzine, dan kan ik beter een 4cil diesel kopen denk ik, want de 4cil benzine zal nu ook niet zo zijn waarde houden... En een 325 is zeker leuk, maar dit is bijna 1000 euro jaarlijkse taksen + verzekering die ook wel pittig zal zijn.. en dit vind ik wat veel voor een eerste wagen. 330 diesel zou ik niet kopen, kan dan beter een 6cil benzine kopen. Daarom denk ik dan een 320d te kopen en deze te chippen, maar dan zou ik deze helemaal tip top zetten en zal dit bijna niks aan de waarde toevoegen en wordt deze toch voor export binnen hier en enkele jaren... en dat vind ik wat zonde voor een auto waar ik veel liefde zal in steken en niet gewoon zie als vervoersmiddel
320d kost niks en gaat goed vooruit na een remap. rond de 190pk halen ze uit zoiets als ik me niet vergis.

Ben je toevallig van Nederland? Ik veronderstel van wel, want een 6-cil E46 benzine rijden hier in België is een 'relatief dure' hobby  :D

WouterVDW

Nee ben ook van België  ;) daarom dat ik niet overtuigd ben voor een 6 cil benzine...

WouterVDW

Dan heb ik bij een diesel meer pk dan een 320ci, en is ie ook stukken goedkoper in brandstof en taksen, maar deze zal ik moeten oprijden en niet veel meer mogen van verwachten na enige jaren. Als ik nu een 6cil benzine goedkoop kan kopen zou ik deze waarschijnlijk houden tot hij oldtimer is en voor mezelf houden of desnoods verkopen en een mooie cent aan verdienen dan...

Een 320d zal je nu niet echt houden als liefhebbersauto of om eens de zondag mee te rijden als oldtimer xp

kraftbayer

Met de 6 cilinder benzineversies van een E46 moet je rekening houden dat ze soms redelijk veel olie kunnen verbruiken.
De oorzaak zit hem in slappe zuigerveren en ook in verharde klepseals.
En dat is niet goedkoop om te herstellen.
Ik heb hier op het Forum in het verleden een hele topic over aangemaakt voor de aankoop van een E46.
Met de zoekfunctie ga je die nog wel vinden.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

WouterVDW

Wat zou je mij dan aanraden kraftbayer? Een duurdere benzine die ik waarschijnlijk zal houden totdat deze oldtimer wordt om zal zelf te houden of een voordelige diesel die ik volledig oprijd en dan wat later een mooie 6cil benzine koop als oldtimer? Deze zou tegen dan wel veel duurder geworden zijn ..

Ik ben bang dat ik met een 320ci wat vermogen zal missen, maar een 325ci is op dit moment niet doenbaar voor mij naar verzekering en taks toe...

kraftbayer

Persoonlijk zou ik afhankelijk of je veel in een LEZ zone gaat rijden of niet een E36 318d - 320d aanraden.
Eventueel met een chip.
Speelt de meerkost van een zware Diesel geen rol dan een 330d met een chip.
Die gaan dan als een speer.
Maar die ga je bijna niet vinden.
Later kan je dan nog uitkijken naar eventueel een benzine.
Want tegen dat ze oldtimer worden ben je toch ook al weer een paar jaar verder.
Misschien is een E90 met een M47 Diesel ook het overwegen waard want die zijn ook niet echt hoog in prijs.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-320-d-diesel-zilver-7cc4a699-8db2-403d-9fba-a77ca356afee?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=18&position=18&search_id=kjeq93v4na&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=0

Grtn,
Kraftbayer.
BMW...Kraftbayers!

WouterVDW

Je zal waarschijnlijk een e46 bedoelen ipv e36  ;)

Ik denk dat ik voor een e46 320D zal kiezen als eerste auto. Er zit dan niet veel geld in mijn eerste auto en deze zal me heel wat geld besparen op vele vlakken... Deze kan ik dan helemaal oprijden en in tussen ga ik dan gaan werken en hopelijk kunnen doorsparen voor een 6cil benzine  8) Deze kan ik dan eventueel houden als oldtimer

Zou het meerwaarde hebben om voor een 320CD coupé te gaan ipv een sedan? Deze zullen waarschijnlijk beide niets meer waard zijn als oude vervuilende diesel als ze 30 jaar oud zijn en >300k km op de teller hebben...

Nogmaals bedankt voor alle info  ;D

Tom

Klinkt als een rationele keuze.
ik denk dat zowel sedan cabrio als coupé diesels inderdaad naar de schrootprijs zullen evolueren.
Nog een alternatief voor goedkoop rijden is een 320ci met LPG zoeken. Tot 2001 is dat een M52TU ( mag nog in LEZ's binnen tot 2026) die hebben geen last van het veranderde design van de olieschraapveren zoals een M54 dat wel had. Dat is een 2000 cc en geen 2200 cc zoals bij de facelifts. Mijns inziens ook heel goede motoren. Het is geen raket maar ik heb me er toch een aantal jaar met geamuseerd, het geluid alleen al maakt veel goed en als je wat km's doet is een LPG voordeliger dan een diesel.

Of een 330d lichte vracht zoeken  8)
Nur Tote Motoren werden beatmet