2017 - F87 - ///M2 LCI - Black Sapphire - DKG - M Performance

Gestart door Miggel, 19 juli 2021, 16:57:33

Miggel

Inmiddels heeft de coating goed kunnen uitharden en heb ik ze weer terug eronder gezet:

Weer in nieuwstaat :exited:

Volgende maand volgt ook een update omtrent het leaseverhaal.

JMM

Je bent één van de weinigen, die net zoals ik, zijn schijfnaven proper houdt, top!  :thumbsup:

Tom

Citaat van: Miggel op 12 november 2022, 20:23:42@kietekiet klopt! De HPFP is gewoon het grootste struikelblok van de N55.
Een S55 is het voor mij persoonlijk niet waard, naast de hogere BIV en crankhub fix (bespaarde geld welke ik dus nu gebruikt heb voor deze stage 2+, is voor mij prima en zit je qua vermogen iets boven die van een stock S55 M2). Het enige mooie van een S55 M2 vind ik de zetels en de remmenupgrade. Maargoed dat kan je ook overzetten op de M2 N55.
Daarbij vind ik het geluid van de N55 juist zalig icm de MPE. Een S55 vind ik het net niet qua geluid. Zelfs niet met een akra of MPE. Maargoed smaken verschillen natuurlijk.
Voor mij is het gewoon puur hobby net zoals u om te kijken wat kan ik verbeteren om het net wat meer te maken dan een stock m2.
Het volgende is een custom tune door Paul Johnson, en later wellicht de Pure Turbo upgrade met HPFP etc. Het blijft leuk haha.

Een N55 heeft toch krak hetzelfde crankhub design als een S55 ?  :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Miggel

Citaat van: JMM op 17 maart 2023, 00:05:24Je bent één van de weinigen, die net zoals ik, zijn schijfnaven proper houdt, top!  :thumbsup:
Yes het zijn de kleine details :thumbsup:

Citaat van: Tom op 17 maart 2023, 13:47:55Een N55 heeft toch krak hetzelfde crankhub design als een S55 ?  :)
Klopt het design is hetzelfde maar bij de S55 is dit een veel voorkomend probleem met name bij tuning, bij PureTurbo's en bij Gijsbertsen staan ze met de grote aantallen binnen voor deze crankhub fix.

Bij de N55 komt dit issue amper voor. De exacte reden waarom durf ik niet te zeggen. Zal het volgende week eens navragen hoe dit precies zit als ik weer bij PureTurbo's ben

Tom

Citaat van: Miggel op 17 maart 2023, 15:24:09Yes het zijn de kleine details :thumbsup:

Klopt het design is hetzelfde maar bij de S55 is dit een veel voorkomend probleem met name bij tuning, bij PureTurbo's en bij Gijsbertsen staan ze met de grote aantallen binnen voor deze crankhub fix.

Bij de N55 komt dit issue amper voor. De exacte reden waarom durf ik niet te zeggen. Zal het volgende week eens navragen hoe dit precies zit als ik weer bij PureTurbo's ben

En dan tune je je n55... 😀
Nur Tote Motoren werden beatmet

JMM

Ja, wel interessant om te weten hoe dat nu zit met die crankhub, waarom problematischer bij de S55 dan bij de N55, ben benieuwd.

Miggel

Citaat van: Tom op 17 maart 2023, 22:29:17En dan tune je je n55... 😀
Yes blijft een uit de hand gelopen hobby  ;D , en zoals gezegd bij de n55 amper problemen ook bij tuning (stage 1 en 2) met de crankhub. Bij stage 3 zal ik navraag doen maar volgens mij ook weinig problemen bekend.

Nu loop je natuurlijk altijd risico, maar de crankhub was geen issue zover bekend. Bij de S55 had ik deze sowieso al preventief laten vervangen als ik daarvoor gegaan zou zijn. Maar zoals eerder vermeld was dit het mij niet waard.

Citaat van: JMM op 18 maart 2023, 00:35:59Ja, wel interessant om te weten hoe dat nu zit met die crankhub, waarom problematischer bij de S55 dan bij de N55, ben benieuwd.

Yes ik kom er nog op terug :)

JC1986

En wat is het te bereiken doel?
Ik blijf het altijd zo vreemd vinden dat mensen die zo voor hun wagen leven en niet naar een euro omkijken er toch beginnen aan te tunen.
Je mag het nog zo kwalitatief en zo goed doen als je wil, het werd zo niet bedoeld.
Als je de rekening maakt kan je u toch andere dingen kopen zonder eraan te beginnen prutsen want dat blijft tunen, van stage 1 tot ... .

Koop u een circuitmachine waar je is "zot" kan doen en bewaar een M2/M3/M... zoals het is, das opzich al geen straf.
Vaak hoor je dan dan het dingen verbeteren is waar het merk op zich tekort in schiet.
Dan heb je in mijn ogen een verkeerde aankoop gedaan maar bon.

Ieder doet natuurlijk wat hij wil en hoe zot hij het wil, ooit komt er een tijd dat die mensen gaan inzien dat het eigenlijk allemaal niet moest en hopelijk is dat niet door naar foto's te kijken van hoe het ooit geweest is.

En geloof me, heb het ook allemaal gedaan en uiteindelijk ingezien.

Miggel

Citaat van: JC1986 op 18 maart 2023, 13:49:41En wat is het te bereiken doel?

Als je de rekening maakt kan je u toch andere dingen kopen zonder eraan te beginnen prutsen want dat blijft tunen, van stage 1 tot ... .

Dan heb je in mijn ogen een verkeerde aankoop gedaan maar bon.

En geloof me, heb het ook allemaal gedaan en uiteindelijk ingezien.
Dit is zoals gezegd meer een uit de hand gelopen hobby. Uiteindelijk met deze upgrades en (Duitse) 100oct Vpower Racing zal het ergens tussen de 430/460pk (krukas) of 400/415(whp) uitkomen met een Paul Johnson map op maat (aldus als ik PureTurbo's mag geloven). Dat is voor mij ook verder prima. En voor het geld wat uiteindelijk maar gespendeerd heb hieraan valt dit echt reuze mee..

Een circuit wagen hebben we ook gehad en dat was leuk maar koste op termijn veel te veel. (Gebouwde motor, op de limiet rijden, weer dingen die snel kapot lopen etc.) En enkel voor circuit gebruik, op de staat mocht die wagen niet eens. Dus dat heb ik wel gezien.

Ik snap zeker uw punten maar heb bewust deze N55 M2 gekozen als fun wagen, dus nee ik heb zeer zeker niet de verkeerde aankoop gedaan.

De rest qua wagens in dit caliber vind ik persoonlijk niets of voelen niet zo "hardcore" aan, en een Porsche 911.2 GT3 of de 922 GT3 zit toch qua budget weer een behoorlijk pak hoger. Dat is de enige wagen wat ik nog op termijn eens wil aankopen.

Maargoed iedereen mag er zijn mening natuurlijk over hebben en dat respecteer ik ook, maargoed als we allemaal hetzelfde zouden doen en mooi vinden was het leven ook maar saai.

De ene betaald maandelijks geld om met 11 man achter een bal aan te rennen en geeft elke maand honderden euro's aan feesten, bier en alcohol uit om zich maar vol te kiepen en de lever een klap te geven , en de andere gooit zo nu en dan geld in een auto :)

Je leeft maar een keer, en ik ben nu eenmaal iemand van de laatste categorie ;)

JMM

Citaat van: Miggel op 18 maart 2023, 16:06:55Dit is zoals gezegd meer een uit de hand gelopen hobby. Uiteindelijk met deze upgrades en (Duitse) 100oct Vpower Racing zal het ergens tussen de 430/460pk (krukas) of 400/415(whp) uitkomen met een Paul Johnson map op maat (aldus als ik PureTurbo's mag geloven). Dat is voor mij ook verder prima. En voor het geld wat uiteindelijk maar gespendeerd heb hieraan valt dit echt reuze mee..

Een circuit wagen hebben we ook gehad en dat was leuk maar koste op termijn veel te veel. (Gebouwde motor, op de limiet rijden, weer dingen die snel kapot lopen etc.) En enkel voor circuit gebruik, op de staat mocht die wagen niet eens. Dus dat heb ik wel gezien.

Ik snap zeker uw punten maar heb bewust deze N55 M2 gekozen als fun wagen, dus nee ik heb zeer zeker niet de verkeerde aankoop gedaan.

De rest qua wagens in dit caliber vind ik persoonlijk niets of voelen niet zo "hardcore" aan, en een Porsche 911.2 GT3 of de 922 GT3 zit toch qua budget weer een behoorlijk pak hoger. Dat is de enige wagen wat ik nog op termijn eens wil aankopen.

Maargoed iedereen mag er zijn mening natuurlijk over hebben en dat respecteer ik ook, maargoed als we allemaal hetzelfde zouden doen en mooi vinden was het leven ook maar saai.

De ene betaald maandelijks geld om met 11 man achter een bal aan te rennen en geeft elke maand honderden euro's aan feesten, bier en alcohol uit om zich maar vol te kiepen en de lever een klap te geven , en de andere gooit zo nu en dan geld in een auto :)

Je leeft maar een keer, en ik ben nu eenmaal iemand van de laatste categorie

Ik ga bewust geen commentaar geven op JC1986 zijn opmerking maar bij deze op jouw antwoord.  :clap:  :thumbsup:

JC1986

Citaat van: JMM op 18 maart 2023, 20:33:16Ik ga bewust geen commentaar geven op JC1986 zijn opmerking maar bij deze op jouw antwoord.  :clap:  :thumbsup:

Het is een forum en gaf enkel mijn mening, geef gerust die van u. Geen enkel probleem mee. Ik zou zelf zeggen laat u gaan, zoek ik mijn gelijk? Nee zeker niet, integendeel.

Wat mij wel opvalt over de jaren heen dat is dat spreken in M2 topics toch gevoelig ligt en je dan zo'n reacties krijgt. In andere subdelen heb je dat niet. Doet met de denken aan Mario enz indertijd. Toen was het ook van "over iemand anders zijn M2" zeg je niet slechts of je krijgt gans de meute over je.
Zeg gewoon wat je wil zeggen.

@Miggel: pas op, ik volg u volledig eh, deed het vroeger ook (in mindere mate met wagens maar vooral met moto's) ik weet dus hoe een hobby soms uit de hand kan lopen.
Als ik het in motortermen kan uitdrukken zou ik een R1 nooit gaan aanpassen omdat het beter zou zijn. Ik heb er dat veel zien doen die het eigenlijke potentieel nog niet voor de helft aankonden. Waarom daar dan al dat geld insteken... zelf op circuit bakten ze er niets van maar ze hadden er wel alles aan gedaan om ernaast te staan en te kunnen uitpakken.

Je volgt waarschijnlijk wel wat ik wil bedoelen.

Verder al mijn respect voor wat je doet, het is u ding natuurlijk. Maar op een forum mogen zo'n zaken toch wel gezegd worden eh  ;) 

YS1997

Dit is toch wel een van de mooiste M2's die ik ooit heb gezien wow. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar zo nog een kleine wing vanachter op de kofferbak zou hem helemaal af maken. Maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen goesting. Echt top deze wagen. :D

Miggel

Citaat van: JC1986 op 18 maart 2023, 21:49:49Je volgt waarschijnlijk wel wat ik wil bedoelen.

Verder al mijn respect voor wat je doet, het is u ding natuurlijk. Maar op een forum mogen zo'n zaken toch wel gezegd worden eh  ;) 
Jazeker daar is een forum voor. Maar ik snap wat je wilt zeggen :)

Daarbij weet je van te voren dat er altijd wel voor en tegenstanders zijn, of mensen die iets zonde vinden of niet begrijpen. En dat vind ik verder ook prima.

Citaat van: YS1997 op 18 maart 2023, 23:13:29Dit is toch wel een van de mooiste M2's die ik ooit heb gezien wow. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar zo nog een kleine wing vanachter op de kofferbak zou hem helemaal af maken. Maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen goesting. Echt top deze wagen. :D

Thanks! :thumbsup:

kietekiet

Ga je uw brandstofpomp ook upgraden? 430a460pk vergeet het maar met oem hpfp.
Met evo2 intercooler en downpipe blijf je steken rond de 420 zelfs met custom tune. Wist niet dat PureTurbo's samen werkte met Paul Johnson? Dacht enkel met halim van HCPerformance
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 2023...... Honda S2000 2007 VSA
Future Dreams: Bmw M3 Touring/Lotus Exige V6/Porsche Cayman GT4..

Miggel

We wachten het eens af, dat was de info van Peter.
Evo 2 Competition IC. Downpipe, turbo inlet, en ftp boost/chargepipe icm 100oct Vpower Racing.

Citaat van: kietekiet op 23 maart 2023, 20:21:23430a460pk vergeet het maar met oem hpfp.
Met evo2 intercooler en downpipe blijf je steken rond de 420 zelfs met custom tune.
Ligt ook een beetje hoe goed je blok is. Een ander NL forumlid heeft met nagenoeg dezelfde setup 432pk met de oem hpfp op Ron 98. Welliswaar bij BR laten doen in NL, maargoed. De een haalt met gemak 430 de ander blijft steken op 419.
Zal iig weer wat meer zijn dan het was. We zullen het morgen gaan zien.

Ja de HPFP blijft een knelpunt, er komt een Stage 1 Dorch HPFP nog op.

Citaat van: kietekiet op 23 maart 2023, 20:21:23Wist niet dat PureTurbo's samen werkte met Paul Johnson? Dacht enkel met halim van HCPerformance

Nee ze werken niet met Paul samen, maar voor de custom tune kan ik via Paul een dagdeel inplannen bij PureTurbo's op de dyno. En dan adhv datalogs kan Paul die op afstand realtime finetunen. Maar dat komt in fase 2 met de hpfp upgrade.

Enfin, morgen meer.
Heb hem vanavond uit de winterslaap gehaald en zojuist nog even de banden gaan pompen
Man man man wat rijd dat toch zalig na 6 maanden niet gereden te hebben.
Weer genoeg bekijks haha :D

kietekiet

Ja, ken dat da beziens ;D
Sommige steken duimpje op, andere hebben haatdragende blik in hun ogen. Veel hangt ook van testbank af hoor, op die van BR heb je altijd hogere waardes dan die bij een andere chip boer
Pure meet de WHP maar de krukas pk's worden voor u niet omgerekend. Dus op't moment effe rekenmachine er bij nemen. Op zich niks verkeerd  mee, maar geen enkele chiptuner werkt hetzelfde heb ik de indruk.
Custom is inderdaad het beste met wat hardware mods, Je kan een M2 op honderd manieren afstellen, De mijne bijvoorbeeld was zodanig afgesteld dat het max koppel pas ik hogere toeren tot zen recht kwam, onder de 4000tmin voelde hij stock aan. Tune op straat is nog het beste wat er is, maar diegenen die de files maakt door turbodruk aan te passen inspuitings tijden enzv.. moet wel ne goeie zijn ;)
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 2023...... Honda S2000 2007 VSA

Miggel

Citaat van: kietekiet op 23 maart 2023, 21:58:48Op zich niks verkeerd  mee, maar geen enkele chiptuner werkt hetzelfde heb ik de indruk.
Custom is inderdaad het beste met wat hardware mods, Je kan een M2 op honderd manieren afstellen, De mijne bijvoorbeeld was zodanig afgesteld dat het max koppel pas ik hogere toeren tot zen recht kwam, onder de 4000tmin voelde hij stock aan. Tune op straat is nog het beste wat er is, maar diegenen die de files maakt door turbodruk aan te passen inspuitings tijden enzv.. moet wel ne goeie zijn ;)
Klopt iedereen werkt anders en volgens mij bij BR zijn de BHP waardes zowiezo hoger heb ik het idee, snap niet dat ze ook niet gewoon op WHP meten.
Enfin wat betreft het koppel, heb ik op Map 3 ook een lager koppel map laten maken die oploopt. zie mijn verhaal hierna.
Ik ben er tot zoverre al tevreden over! Weet niet of er nog veel meer uit gaat komen door Paul Johnson

Miggel

Zo vandaag ging het dan eindelijk gebeuren. De stage 2+ bij Pure Turbos.

Heerlijk weertje bij aankomst en bij hun nieuwe pand:

De downpipe en FTP Turbo Inlet pipe V2 moesten nog eerst geïnstalleerd worden. Na wat gepraat te hebben met Peter (de eigenaar). Kwamen we al snel tot conclusie dat ik met 100oct het risico liep dat de brandstofpomp kon gaan falen (nu wist ik dit op voorhand dat dit al een zwak punt is bij de N55 M2). Dus toch besloten om deze meteen te upgraden voor een Dorch HPFP Stage 1 kit:

Als je dan toch bezig bent, meteen maar goed doen zonder achteraf bij de dyno met een domper komen te zitten en het alsnog te moeten vervangen.

Na een kleine 3 uurtjes werk zat alles erop en kon de Bootmod3 Stage2+ software in de wagen geladen worden om mee te beginnen.

Daarna even een goed half uurtje met deze OTS map de wagen gaan warm rijden voordat we op de Dyno aan de slag gingen met diverse maps te finetunen en te kijken welke stage 2+ map het beste zou uitpakken.
Het viel me meteen al op hoe agressief de wagen al was, en dat er veel te luide burbles waren in de sport+ (dit laatste stoorde ik mij al meteen aan, gezien ik dit absoluut niet wil. Een beetje brobbelen vind ik prima maar dit moet niet te prominent aanwezig zijn). Kortom iets wat ik wilde laten uitzetten.

Bij terugkomst van het warmrijden ging de wagen de Dyno op en konden de runs beginnen:

Ik heb gekozen voor multimaps welke ik via het stuur kan switchen.
Map 1: voor 98 oct
Map 2: voor 102 oct
Map 3: Een lager koppel map (mocht ik ooit eens een trackday willen doen waarbij ik niet het volle bak aan koppel wil gebruiken).

Nou dan de uitkomst van de gefinetunede dynoruns   :clap: . Peter heeft goed werk geleverd samen met HCPerformance in Denemarken (remote):
Met op de 102 Oct map 407,11whp / 639,5 wnm (Dus circa 447,8pk en 703,4 nm op de krukas als ik de marge van 10% aanhou wat Peter zei).
Met de 98 Oct map 401,19whp / 627,52 wnm
En met de lage koppel map 402,57whp / 538,56wnm:

Al met al een prima resultaat met mooie curves. En wat een verschil merk je met rijden :shock: Oh ja en de burbles zijn ook aangepast, deze zijn nu niet meer zo prominent aanwezig, enkel nog een beetje brobbelen zoals ik al had voor de tune :D
Ik ben i.i.g happy en kan dit seizoen nu met volle teugen gaan genieten 8)

Peter had toevallig ook de nieuwe BM3 Wireless adapters gisteren binnen gekregen, dus heb meteen eentje meegenomen 8)
Dus mijn Veepeak Bluetooth adapter staat sinds gisteren te koop.

kietekiet

Heel mooie cijfers :thumbsup:
Leuk dat je aan't stuur kunt switchen met maps.
700nm  :wow:
Sleuren dat hij doet zeker nu?
Nu nog een deftige uitlijning en wat chassis mods ;)

Miggel

Yess ben ook zeer content, het is een totaal andere wagen nu.
Onderstel staat ook nog steeds eens op de planning ja 8)

Overigens de 102oct racefuel map, deze hadden we getest met 100oct Vpower Racing wat ik altijd tank in Duitsland. Dus met 102oct van Aral of racefuel zal deze nog ietsje hoger uitvallen. Wss rond de 413whp (454/455pk op de krukas)

Avus_3.0

Leuk dagje met geslaagde resultaten.
Altijd fijn dat je effectief de veranderingen ook direct voelt aan de wagen.  :thumbsup:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Miggel

Ja vooral omdat deze nog verder nog stock was qua tune. Dan voel je meteen het grote verschil naar stage 2.

Ik denk wel dat dit gevoel minder is als je van stage 1 naar stage 2 zou gaan.

kietekiet

Citaat van: Miggel op 25 maart 2023, 15:07:59Ja vooral omdat deze nog verder nog stock was qua tune. Dan voel je meteen het grote verschil naar stage 2.

Ik denk wel dat dit gevoel minder is als je van stage 1 naar stage 2 zou gaan.
Klopt, heb dit nog horen zeggen van mensen die hun OG M2 lieten tunen
Het grote verschil voel je pas van boven de 100kmpu tot topsnelheid.
Van 0-100 heeft soms de stock M2 een voordeel omdat hij beter zijn vermogen kwijt kan zonder al te veel wheelspin door al dat extra koppel. Unniballs, Diff lift kit,betere dempers en dikkere swaybars helpen hier enorm bij om de achteras meer planted te maken.
Peter Pure heeft die mods ook op zijne 900+Pk M2 comp.