1999 - E36/8 - Z3 Coupé - 2.8 - Arktiszilver

Gestart door Fred, 22 november 2015, 12:27:53

Laurent1602

Citaat van: Fred op 26 april 2022, 06:13:23
Heb ik nog geen filmpje zien van passeren in je topic? Jij hebt de eisenmann race dan?

Ik hoop dat de inlaat mod gevoelsmatig een verschil zal maken. Het is iig niet mijn intentie om zoveel mogelijk pk’s  eruit te persen. Ik wil gewoon zijn volle potentieel benutten. Ik verwacht ongeveer hetzelfde niveau te zitten als van een 3.0. We zien wel. Nu voelt hij soms wat lui aan. Als ie wat makkelijker door de toeren gaan is het al een win voor mij.
Hmm, not sure of ik een filmpje gepost heb, denk het niet. Het is de street variant, ik had geen zin om telkens te moeten wisselen voor de keuring.

Ik zou eigenlijk wel graag eens meerijden na je M54 intake mod want die staat ook op mijn wish list, dus zou wel interessant zijn om eens het verschil te voelen :)

Fred

Met plezier, altijd interessant om eens het verschil te voelen tussen de Z'jes na verschillende mods. Doen we zeker  :thumbsup:.

De jouwe is wel iets ouder, heb je dubbele vanos of enkele? De mod blijft hetzelfde, maar met enkele vanos heb je een ander type inlaat nodig, de M50.
Kan goed zijn dat we hetzelfde blok hebben en dat de verschillen van vóór productie van de coupé waren.

Niet iedereen is op de hoogte van de verschillen. Je hoort daarom vaak verschillende meningen over de mod, sommigen beweren dat ze koppel verliezen onderin.

Laurent1602

Citaat van: Fred op 26 april 2022, 11:30:45
Met plezier, altijd interessant om eens het verschil te voelen tussen de Z'jes na verschillende mods. Doen we zeker  :thumbsup:.

De jouwe is wel iets ouder, heb je dubbele vanos of enkele? De mod blijft hetzelfde, maar met enkele vanos heb je een ander type inlaat nodig, de M50.
Kan goed zijn dat we hetzelfde blok hebben en dat de verschillen van vóór productie van de coupé waren.

Niet iedereen is op de hoogte van de verschillen. Je hoort daarom vaak verschillende meningen over de mod, sommigen beweren dat ze koppel verliezen onderin.
Ah yes, ik dacht al dat het de M50 moest zijn, maar er niet verder bij stilgestaan. Ik heb inderdaad de M52 en nog niet de M52TU met dubbele vanos. Een vergelijking is dan misschien inderdaad iets minder nuttig, al zou ik die vergelijking nu niet direct cancellen :D

Fred

Ik ben zelf ook wel benieuwd 😁. En zoveel redenen heb ik eig niet nodig om een rit te gaan doen. Denk niet dat het verschil nu erg groot zal zijn als je ze vandaag naast mekaar zou zetten.

Avus_3.0

Jullie kunnen beide met jullie E36/8 naar onze E36 meet & greet komen en gezellig bij kletsen.
Trouwens in de  buurt zijn enkele leuke baantjes waar je gerust met de Z een toertje kan doen.  ;)

http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73456.0

Top dat je er voor kiest om de Z bij te houden want ze beginnen steeds exclusiever te worden.  (zeker de coupé's)
Je kan miss voor een snellere wagen gaan maar dat is eigenlijk niet nodig. Het plezier dat je van een wagen krijgt is veel belangrijker dan snel optrekken want aan het optrekken geraak je ook snel gewoon en er zal altijd wel iemand sneller zijn waardoor je uiteindelijk het gevoel hebt dat je toch nog niet snel genoeg bent...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Fred

Das nog een gedacht, valt te bezien of het tegen dan al kan uitgevoerd zijn. Zoiezo staat het in mijn agenda, als er niets tussen komt en het weer laat het toe ben ik er bij  8)

Ik ondervind dat ik het leuker vind om volluit gas te kunnen geven met mijn Z, dan dat ik op een binnenweg met mijn SQ5 constant moet opletten. Met mijn daily vind ik het leuker om de toeren wat in het middengebied te houden en vlot, maar "gecontroleerd" te kunnen rondsjeezen. Met de Z ga ik sneller hoger in toeren gaan. Ik weet dat je beide niet kan vergelijken, maar mezelf kennende zijn die pk's echt niet nodig om fun te hebben.

Op lange bochten of rechte stukken zijn die extra pk's natuurlijk wel weer leuk.

Fred

Kleine preview van boin. Niet slecht voor een auto van 25j bij 36 graden 😎. Morgen gaan ophalen, super benieuwd wat dat in de praktijk gaat geven

Avus_3.0

In de goede oude tijd waren het nog beresterke blokken die bijna niet stuk te krijgen bij BMW, toen mijne M3 na 25j op de bank ging had hij ook nog altijd al z'n pk's ter beschikking. Altijd leuk om te weten dat uw blok nog kern gezond is.  :thumbsup:
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Fred

Hij leverde 191 pk voor de remap. Bij normale omstandigheden zou dat dus iets hoger moeten zijn. Standaard hebben ze 193 pk

Laurent1602

Das meer dan behoorlijk, nice! Een duidelijk voelbaar verschil bij het rijden neem ik aan?

PIRRE.

Citaat van: Fred op 14 juli 2022, 09:52:22
Hij leverde 191 pk voor de remap. Bij normale omstandigheden zou dat dus iets hoger moeten zijn. Standaard hebben ze 193 pk
Mooie waarde.

De 2.8 blokken in de tijd gingen vlotjes over de 200pk. Vooral de single vanos. Zeer leuke motoren.
BMW E46 ///M3 coupe 2004 silbergau ---> sold
BMW F87 ///M2 competition 2018 Hockenheim Silber---> sold
BMW G80///M3 competition 2022 isle of man green --->daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm mikuni - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Fred

Op de korte terugrit is wel duidelijk dat het koppel, volgens mij eigenlijk al sneller aanwezig is bij lage toeren en gaat veel langer door in toeren. Geen rare dip meer, gewoon moeiteloos doortrekken. Voorheen kon je natuurlijk ook hoog in toeren gaan, maar je voelde wel aan dat ie dat niet zo fijn vond. Nu heeft ie er duidelijk meer zin in. Wordt een leuke rit naar huis straks  :gayfight:

Fred

Het is toch een andere auto geworden. Koppel is zeker niet weg, je kan hem nog steeds lui rijden en ik heb het gevoel dat dat koppel al iets sneller beschikbaar is. Het grootste verschil zit hem natuurlijk in de toeren. Tot 4K toeren gaat dat mooi lineair zoals voorheen ook het geval was, maar voorbij die 4000 vindt ie precies zijn tweede adem en gaat ie fel door tot de begrenzer.

Er zit een lichte dip in de remap bij de 4000 toeren en dat is wel even wennen. Die aarzeling merk je wel, op de grafiek stelt dat niet veel voor, maar het voelt aan alsof ie daar ff op adem moet komen voor wat nog gaat komen  :D.

Uiteindelijk was het doel om het blok wat wakker te schudden, en dat is zeker gelukt  8)

Avus_3.0

Die dip rond de 4000 toeren is deze niet te wijten aan de vanos? Ik weet niet of deze ooit al eens gereviseerd is maar dat zou deze dip dan wel eventueel kunnen wegkrijgen.
Het is natuurlijk ook te zien hoe hard dat je u aan de dip stoort want als je gaat cruisen blijf je waarschijnlijk onder de 4k t/min en als je er stevig voor gaat kom je er bijna niet meer onder.  ;D

Top dat je toch die extra punch gekregen hebt waar je naar op zoek was, geniet er van.  :thumbsup:

Fred

Heb een probleempje met mijn radio. Doordat de batterij afgekoppeld moest worden, moet ik nu de radiocode terug invoeren. Er zat (2) zo'n kaartje bij mijn autopapieren, maar blijkbaar klopt deze code niet. Nu zit ik dus met een radio die niets meer doet.

Ik had ook al een app gevonden om zo'n code te genereren op basis van het serienummer, maar dat marcheert ook al niet.

Is mijn radio nu verloren? Of zijn er nog mogelijkheden?

Denk dat ik anders zo'n (https://blaupunkt.com/product/bremen-sqr-46-dab/) radio zou steken  :iono:

Iksree

Citaat van: Fred op 13 oktober 2022, 14:39:55
Heb een probleempje met mijn radio. Doordat de batterij afgekoppeld moest worden, moet ik nu de radiocode terug invoeren. Er zat (2) zo'n kaartje bij mijn autopapieren, maar blijkbaar klopt deze code niet. Nu zit ik dus met een radio die niets meer doet.

Ik had ook al een app gevonden om zo'n code te genereren op basis van het serienummer, maar dat marcheert ook al niet.

Is mijn radio nu verloren? Of zijn er nog mogelijkheden?

Denk dat ik anders zo'n (https://blaupunkt.com/product/bremen-sqr-46-dab/) radio zou steken  :iono:
5 cijferige code? Na ingave code op > drukken
- Signature adjusted for being outdated-

Tomassi

Kan je de radio demonteren? In mijn geval stond die code op de onderkant geschreven..
E36 M3 3.0
E36 325i

Iksree

Kijk ook eens als het serienummer op je kaartje overeenkomt met de radio, dan weet je sowieso als het kaartje (code) juist is

Zoals Tomassi zegt demonteren, ofwel in service mode gaan in je radio

To retrieve your radio's serial number without removing it from the dash : Enter the radio's programming/service mode.
To do this, turn on the radio then, hold down the M button on the left lower portion of the radio's faceplate for about 10 seconds. The display will change to the radio's serial number. To scroll through the various displays press the + button on the left upper portion of the radio. To get out of programming/service mode turn the radio off by pressing the volume control.
- Signature adjusted for being outdated-

Fred

Fred

Is degene die ik gedownload had, maar het identificatienummer die ik ingeef klopt dus niet.

Geert

Binnenkort kunnen we duo shootje doen, ik heb exact dezelfde gekocht! 8)
Tis echt een plaatje die van u, je mag altijd de afmetingen van uw velgen nog eens vermelden.
Ik open nog wel een topic.
1999 - BMW Z3 Coupe 2.8
2007 - BMW 630i

Fred

Net je topic gezien, fantastische vondst  :thumbsup:

Vooraan 17x8 et47 met 225/45, achteraan 17x9 et26 met 255/40.
Met een spacer zou je ook al ver geraken, alleen heb je dan die diepe velgrand niet.

Citaat van: Fred op 13 oktober 2022, 20:30:25Is degene die ik gedownload had, maar het identificatienummer die ik ingeef klopt dus niet.

Probleem is ondertussen opgelost, unit ff gedemonteerd en de identificatie stond onderaan de radio, kon er net nog genoeg van lezen om de id te achterhalen.

Fred

Heeft iemand ervaring met het verlagen van de zitpositie in een Z3? Ik ben 1m83, maar ik heb blijkbaar een vrij lang bovenlijf, waardoor ik quasi tegen het dak kom met mijn hoofd. Ik zit dus ook te hoog tov mijn stuur. Bij langere ritten vergeet je dat dan wel weer, maar ik dus moeite om een goeie zitpositie aan te nemen. Als ik al een paar cm zou kunnen zakken zou dat al een groot verschil maken.

Bestaan er lagere bevestigingsframes of moet je dan direct uitkijken naar andere stoelen? De keuze is daar ook vrij beperkt denk ik met die smalle cockpit?

Geert

Ik ben 1m87 en voor mij past het ook maar net.
Hoofdruimte is wel geen probleem bij mij.

Enigste optie is kuipjes plaatsen volgens mij.
Setje Recaro pole positions gaat u een gans andere zithouding geven en een andere auto om te rijden qua gevoel.
Zitten heerlijk die stoelen en staat ook goed, wel minder OEM look natuurlijk.
1999 - BMW Z3 Coupe 2.8
2007 - BMW 630i

Fred

Ware het niet van het schuifdak, dan zat ik tegen de bekleding. Alleen komt dat dak niet helemaal over de stoel heen, dus moet ik een beetje schuin zitten. Soms voel ik me effectief zoals een clown in mijn clownshoe  ;D. Na een tijdje went dat wel weer terug, maar ideaal is dat niet.

Dat het niet oem is, vind ik in dit geval niet zo erg, omdat de recaro's qua look wel mooi aansluiten bij de rest van het interieur. Voor de keuring lijkt me dit een ander verhaal. Deze moeten er terug uit veronderstel ik?

Tom

Citaat van: Fred op 20 maart 2023, 16:26:23Ware het niet van het schuifdak, dan zat ik tegen de bekleding. Alleen komt dat dak niet helemaal over de stoel heen, dus moet ik een beetje schuin zitten. Soms voel ik me effectief zoals een clown in mijn clownshoe  ;D. Na een tijdje went dat wel weer terug, maar ideaal is dat niet.

Dat het niet oem is, vind ik in dit geval niet zo erg, omdat de recaro's qua look wel mooi aansluiten bij de rest van het interieur. Voor de keuring lijkt me dit een ander verhaal. Deze moeten er terug uit veronderstel ik?

Waarom zouden die er terug uit moeten?

Ik speel trouwens ook met het idee om pole positions te monteren, in de hoop dat ik er dan met een helm in pas.
Nur Tote Motoren werden beatmet

dadoke

Citaat van: Fred op 20 maart 2023, 16:26:23Dat het niet oem is, vind ik in dit geval niet zo erg, omdat de recaro's qua look wel mooi aansluiten bij de rest van het interieur. Voor de keuring lijkt me dit een ander verhaal. Deze moeten er terug uit veronderstel ik?

Andere stoel mag voor de keuring, weliswaar mits voorleggen van een attest, gewoon even mailen naar de recaro invoerder om dat opgestuurd te krijgen.

Fred

Citaat van: Tom op 20 maart 2023, 16:42:38Waarom zouden die er terug uit moeten?

Ik speel trouwens ook met het idee om pole positions te monteren, in de hoop dat ik er dan met een helm in pas.

Met deze custom mounts zou de zitpositie met recaro PP zo'n 3 à 4 cm zakken

Tom

Citaat van: Fred op 20 maart 2023, 16:54:19Met deze custom mounts zou de zitpositie met recaro PP zo'n 3 à 4 cm zakken

Ik zie daar op 1 van de eerste foto's een constructie met verstelmotors, die zou ik zowiezo wegdoen.
Het enige dat ik me afvraag is hoe dat geregeld wordt met airbagsensoren, maar daar is vast een eenvoudige oplossing voor.
Nur Tote Motoren werden beatmet