Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

2018 - F87 - ///M2 - Sapphire Black - DKG

Gestart door JMM, 26 maart 2021, 16:57:30

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JMM

Zo, ben er nu eindelijk aan toe gekomen om mijn nieuw speelgoed te presenteren. Heb het druk gehad met allerlei opzoekingen i.v.m. toekomstige upgrades en de verkrijgbaarheid van die upgrades.

Heb mijn E92 335d na ruim 9 jaar trouwe dienst ingeruild voor dit prachtig beestje met 25500km op de teller. (Hier gekocht maar komt uit Duitsland)
Zat eerst in dubio om een G20 330e te kopen maar mijn hart heeft het gewonnen van mijn verstand.. Ben ook niet meer van de jongste dus nu genieten, nu het nog kan en wat later zal komen, dat zien wij dan wel weer.. ;D

Heb er intussen ook al een paar upgrades op zitten die alvast de wagen wat extra opsmukken.
Spacers voor van 10mm, spacers achter van 5mm en matzwarte stickers uitgesneden voor die misplaatste reflectoren in de achterbumper, die zijn/waren letterlijk een doorn in mijn oog.
Uitlaattips zaten er al op.

Qua opties zal het niet veel verschil maken met de doorsnee M2 alleen dat deze een alcantara stuur heeft.

Wat er kortelings nog gaat komen zijn Eibach Pro Kit veren (25/20) en een grotere achterspoiler.
Velgen vallen mee qua design (Gelukkig!) dus zullen voorlopig erop blijven want ik vind helemaal niks naar mijn goesting in de aftermarket velgenwereld.

En hoe ervaar ik dit juweeltje?? Ik zou durven stellen: Pure Porno op wielen, wat een heerlijk rijgevoel geeft dit ding zeg..

Qua snelheidsgevoel had mijn 335d toch wel een stapje voor met zijn 700NM en Max. pk's bij 4500tr/m.
Deze M2 heeft toch de neiging om te stagneren na 6000tr/m maar de algehele rijbeleving is gigantisch beter dan dan die van de 335d, vooral in sport...  :P

Het verschil in dorst is ook gigantisch te noemen maar dat mag de pret niet drukken..

Hieronder wat foto's:













pantani

Daar ga je zeker nog plezier aan beleven  :thumbsup:
En de velgen vallen zeker goed mee op een saphir black  ;)
Veel plezier tijdens de porno ... ;D

JMM

Hahaha ja, naast mijn mondmasker en handgel zijn er nu ook zakdoekjes bij... :toofunny:

JMM

Ja, als je van deze contreien bent dan zal dat wel eens gebeuren. Met wat voor wagen rijdt je zelf?

Zaskar

Proficiat met de aankoop  :thumbsup: and welcome to the club.


kietekiet

Mooi!  De M-performance uitlaat met de carbon tips staat hem goed 8)
Winter sleep for an M2 is the same if there is a tasty candy in the cupboard, but you are not allowed to touch it.

JMM

Ehm nee, spijtig genoeg geen performance uitlaat en de tips zijn aftermarket maar het staat em zeker goed.  :)

Timme

Proficiat, dikke bak !!

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

E92 - 325i

Avus_3.0

Nice ride, meer moet dat idd niet zijn.
Staat nu al wat breder met de spacers maar met de eibach's gaat de stance er nog wat op vooruit gaan.  :thumbsup:
Verbruik zal zoals je zegt wel wat wennen zijn tov uw 335d maar het geluid en de beleving die je terug krijgt zullen zeker voor een smile op je gezicht zorgen.   ;)
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

JMM

#10
@Timme: Thx.

@Freke: Ja die spacers zorgen dat het totaalbeeld van de wagen een stukje vetter is.

Had eerst 10mm rondom, zoals velen dat doen maar ik vind dat de achterbanden dan te ver uitsteken, het begrip "flush" aan de achterkant is dan voor mij persoonlijk niet echt meer van toepassing.
Nu met 10mm voor en 5mm achter steken de banden bijna even ver uit de fenders, ik schat zo'n 5mm en straks met de Eibach's zou dat ongeveer gelijk moeten zijn met de fenders, tenminste, dat verwacht ik toch..

Nog ff wachten tot 12 april en kijken wat het wordt.  :)

Wat het verbruik betreft is er wel één ding wat ik vreemd vind en dat is het toch hoge verbruik bij deellast. Bijv. bij zeg maar bij 120km/h constant (Cruise control) komt die niet onder de 8L.
Had dan toch meer in de richting van zo'n 7L verwacht voor zo'n moderne motor. Dat het verbruik hoog is staat buiten kijf maar dat het zo hoog is bij deellast had ik niet verwacht, zelfs bij constant 100km/h zakt die nauwelijks onder de 8L.

Zal één dezer eens kijken wat het echte verbruik is via de de getankte liters en de gereden kilometers om een correcter beeld te krijgen van het echte verbruik.



3shaw

Citaat van: JMM op 27 maart 2021, 14:28:05
@Timme: Thx.

@Freke: Ja die spacers zorgen dat het totaalbeeld van de wagen een stukje vetter is.

Had eerst 10mm rondom, zoals velen dat doen maar ik vind dat de achterbanden dan te ver uitsteken, het begrip "flush" aan de achterkant is dan voor mij persoonlijk niet echt meer van toepassing.
Nu met 10mm voor en 5mm achter steken de banden bijna even ver uit de fenders, ik schat zo'n 5mm en straks met de Eibach's zou dat ongeveer gelijk moeten zijn met de fenders, tenminste, dat verwacht ik toch..

Nog ff wachten tot 12 april en kijken wat het wordt.  :)

Wat het verbruik betreft is er wel één ding wat ik vreemd vind en dat is het toch hoge verbruik bij deellast. Bijv. bij zeg maar bij 120km/h constant (Cruise control) komt die niet onder de 8L.
Had dan toch meer in de richting van zo'n 7L verwacht voor zo'n moderne motor. Dat het verbruik hoog is staat buiten kijf maar dat het zo hoog is bij deellast had ik niet verwacht, zelfs bij constant 100km/h zakt die nauwelijks onder de 8L.

Zal één dezer eens kijken wat het echte verbruik is via de de getankte liters en de gereden kilometers om een correcter beeld te krijgen van het echte verbruik.
Qua verbruik valt dat echt nog goed mee... Thuis wordt niet overdreven gereden en gemiddeld verbruik zit hier na 35k km op 12,5 l. Mijn B58 zou zuiniger moeten zijn dan 8l/100km, maar ik kom ook zelden onder 8 te liggen.
Life is too short to drive boring cars
2017 BMW M140ix stage 2+

JMM

@Woodykipo:  Thx.

@3shaw: Verbruik hangt natuurlijk af van de rijstijl en daarom kan daar geen onderlinge vergelijking mee getrokken worden maar deellast zou eigenlijk bij iedereen hetzelfde moeten zijn, althans theoretisch toch.

Maar goed, het is niet dat ik het verbruik onder een loep neem maar het viel mij gewoon op dat bij deellast het verbruik wat aan de hoge kant lijkt te zijn..

JMM

Weet iemand hoe het nu precies zit met die twee rads, links en rechts achter de voorbumper?
Neem aan dat één van de twee de motorolieradiator is maar wat voor functie heeft de andere, voor de olie van de versnellingsbak misschien? 

Zaskar

Citaat van: JMM op  5 april 2021, 16:39:08
Weet iemand hoe het nu precies zit met die twee rads, links en rechts achter de voorbumper?
Neem aan dat één van de twee de motorolieradiator is maar wat voor functie heeft de andere, voor de olie van de versnellingsbak misschien?

Links vooraan is een extra water cooler, rechts zit de olie cooler.
De cooler voor de DCT olie zit boven aan de voorzijde van de radiator.

JMM

#17
Ah ok mooi, dat is duidelijk.

De DCT oliekoeler Bovenaan de voorzijde van de radiator? Dus als ik het goed begrijp bedoel je de bovenzijde van de middelste grote waterradiator?

Zaskar

#18
Citaat van: JMM op  5 april 2021, 17:28:58
Ah ok mooi, dat is duidelijk.

De DCT oliekoeler Bovenaan de voorzijde van de radiator? Dus als ik het goed begrijp bedoel je de bovenzijde van de middelste grote waterradiator?

Yep. ik zal eens zien of ik die foto nog heb waar het duidelijk zichtbaar op is.
De foto




JMM

#20
Ff inpikken op wat ik in kietekiet zijn thread heb gepost, aangaande intercoolers.

Duidelijk wat smeersd daar heeft uitgelegd over het soort intercooler.
Nu, ik heb er één besteld bij Aliexpress...en jaja, het is een gok maar 700€+ betalen zag ik niet zitten..dus inderdaad een gok.. :P

Vermoed trouwens dat bijv. Wagner ze zelf uit China haalt, met hun vastgestelde specs maar dat de Chinezen daarna met diezelfde specs hun eigen kassa spekken, wereld wijd... ;D

Heeft hier iemand toevallig ervaring met Aliexpress intercoolers? Deze heb ik besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/4000828820325.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6ca54c4dK5F48H

Moest die tegenvallen dan gaat die in de verkoop maar ik heb het vermoeden dat het wel dik zal meevallen, fingers crossed.. :P

JMM

#21
Ben net een thread aan het lezen in een Amerikaans BMW forum en daar heeft iemand ook zo'n cheap ass namaak Wagner intercooler gekocht via ebay en die werkt buitengewoon goed, naargelang zijn eerste testen.
Moet nog wel ff verder lezen want hij gaat nog verder testen om de unbelievers bewijzen te geven...ff nog de popcorn erbij pakken..  :P

laat nog wel iets weten voor de eventuele geïnteresseerden.. ;D


PS:
Blijkt dus dat deze ebay (Chineese) intercooler een dikke verbetering is t.o.v. de standaard intercooler, zou zo'n 22gr. verschil zijn bij max. WOT in 3de en 4de versnelling, 38gr. vs 60gr. maar de buitentemp. was spijtig genoeg niet opgegeven doch waarschijnlijk warm genoeg, oktober in Florida.
Turbolag is niet specifiek ter sprake gekomen maar de algemene rijervaring lijkt zeer positief..

Zal wel zien wat het bij mij zal worden.  :)

kietekiet

Wat ik nog altijd niet begrijp is waarom de ingenieurs van Bmw M bij ontwikkeling van de M2 n55 niet eens de moeite hebben gedaan om een intercooler te ontwerpen die voldoet aan de behoefte van die opgepepte N55, ze gaan de pistons versterken, S55 carterpan er onder steken  maar waarom dan niet de intercooler lichter maken en voorzien van grotere capaciteit  :iono:  of zouden daar redenen voor zijn....
Winter sleep for an M2 is the same if there is a tasty candy in the cupboard, but you are not allowed to touch it.

JMM

#23
Sterker nog, de intercooler van de M2 is dezelfde als die van een resem veel minder krachtige Fxx series dus daar zit ook een 114i of een 116d bij!
Gaat mijn petje ook te boven maar zal berekend zijn dat de afkoeling van de lucht net binnen de grenzen valt zeker.  :iono:


Ps: Mijn idee om voor een grotere intercooler te gaan is om zo weinig mogelijk vermogen te verliezen bij warm weer en dus niet dat ik verwacht om daar peekaatjes mee te winnen want dat zou onzin zijn.  ;)

Franzino

#24
Citaat van: JMM op 14 april 2021, 08:08:48
Sterker nog, de intercooler van de M2 is dezelfde als die van een resem veel minder krachtige Fxx series dus daar zit ook een 114i of een 116d bij!
Gaat mijn petje ook te boven maar zal berekend zijn dat de afkoeling van de lucht net binnen de grenzen valt zeker.  :iono:


Ps: Mijn idee om voor een grotere intercooler te gaan is om zo weinig mogelijk vermogen te verliezen bij warm weer en dus niet dat ik verwacht om daar peekaatjes mee te winnen want dat zou onzin zijn.  ;)

Ik ga (als mijn verlengde garantie voorbij is) deze steken. Niet voor PK's te winnen of ECU tuning te doen. Maar het is een goede upgrade voor de betrouwbaarheid van mijn motor en stabieler vermogen bij hogere buitentemperaturen (zeker bij mijn circuit gebruik). https://www.mosselmanturbo.com/en/intercooler-f-series-fxx-nxx-mosselman

Ha ja en deze thermostaat komt er ook op: https://www.mosselmanturbo.com/en/msl-thermostat-n55

order66


Franzino

Citaat van: order66 op 14 april 2021, 13:46:46
Mosselman :drool: altijd een goede keuze.

Er bestaan goedkopere Aziatische exemplaren en ik zal de laatste zijn om te beweren dat deze slecht zijn. Maar voor zo een belangrijk onderdeel ga ik niet liggen besparen en wil ik het risico niet lopen met iets niet optimaal te zitten. Dan koop ik liever bij een merk met de nodige reputatie en ervaring (en ook handiger igv constructiefout of dergelijke).

JMM

Inderdaad, dat zou ik zeker ook niet doen, een intercooler tot daar aan toe maar een essentieel onderdeel van de motor, nee zeker geen Chinees!

Interessant om dit te weten, zal mogelijks ook voor mij een toekomstige update worden. Bedankt voor deze welkome inbreng.  ;)

JMM

#28
Hieronder een paar fotootjes van mijn Eibach verlaging.
Moet nog uitgelijnd worden en dan zullen de achterwielen net wat flusher en dus ongeveer gelijk staan met de voorwielen, hebben nu te veel camber door de verlaging. (Foto 3)

Voor -22mm i.p.v. 25mm (Rubber opvulring van 3mm) omdat ik zeker wil zijn om geen sores te krijgen op de keuring, achter -20mm.
Het laagste punt gemeten (Olie aftapplug) en die staat nu 10mm hoger dan de minimum 9mm van de keuring. Zal nog wel wat zakken mettertijd maar meer dan 5mm zal dat zeker niet zijn dus nog genoeg overschot... :)

Bumpstops aan de bovenkant verkort, voor -15mm, achter -10mm. Kwestie van de standaard veerkarakteristieken te behouden.
Eibach meld dat het niet nodig is maar ik heb daar mijn twijfels over want bij een verlaging van 25mm voor zit de bumpstop al bijna 10mm ingedrukt en achter raken ze net, kan nooit goed zijn ook al zijn de Eibach veren wat stijver.
De bumpstops staan nu aan de voorkant ongeveer een 8mm vrij (Standaard +/- 16mm) en achter 10mm (Standaard +/- 20mm). Mij lijkt het in ieder geval een beter compromis dan wat Eibach in gedachte heeft/had.

Vering voelt nu net zo aan als standaard en niet dat stugge/bokkerige wat ik al eens gehoord heb en meermaals gelezen.

Standaard:


Eibach







Franzino

Citaat van: JMM op 14 april 2021, 15:10:21
Hieronder een paar fotootjes van mijn Eibach verlaging.
Moet nog uitgelijnd worden en dan zullen de achterwielen net wat flusher en dus ongeveer gelijk staan met de voorwielen, hebben nu te veel camber door de verlaging. (Foto 3)

Voor -22mm i.p.v. 25mm (Rubber opvulring van 3mm) omdat ik zeker wil zijn om geen sores te krijgen op de keuring, achter -20mm.
Het laagste punt gemeten (Olie aftapplug) en die staat nu 10mm hoger dan de minimum 9mm van de keuring. Zal nog wel wat zakken mettertijd maar meer dan 5mm zal dat zeker niet zijn dus nog genoeg overschot... :)

Bumpstops aan de bovenkant verkort, voor -15mm, achter -10mm. Kwestie van de standaard veerkarakteristieken te behouden.
Eibach meld dat het niet nodig is maar ik heb daar mijn twijfels over want bij een verlaging van 25mm voor zit de bumpstop al bijna 10mm ingedrukt en achter raken ze net, kan nooit goed zijn ook al zijn de Eibach veren wat stijver.
De bumpstops staan nu aan de voorkant ongeveer een 8mm vrij (Standaard +/- 1.6mm) en achter 10mm (Standaard +/- 20mm). Mij lijkt het in ieder geval een beter compromis dan wat Eibach in gedachte heeft/had.

Vering voelt nu net zo aan als standaard en niet dat stugge/bokkerige wat ik al eens gehoord heb en meermaals gelezen.

Jij bent waarschijnlijk vooral in de lagere/bredere look geïnteresseerd, maar wat bij mij echt een verschil gaf in wegligging en een extra dimensie gaf aan mijn M2 dat was mijn Öhlins ophanging. Los van het circuit gebruik vind ik op straat de M2 ook veel beter rijden en het springere karakter van de achterkant is ook verdwenen (ik rijd met zeer zachte instellingen).