Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

N47 motorolie verdwijnt

Gestart door Antonk, 23 januari 2023, 15:21:16

Antonk

Beste lezers

Ik heb een N47 520d met 439000km die sinds 260000 een nieuwe motorblok heeft.
Bij mijn eerste oliebeurt heb ik geen olie moeten bijvullen(ongeveer 70k km terug)
Ik wissel mijn olie elke 12 tot 15 duizend kilometer, en kocht dus 6 liter olie(5 in de motor tijdens oliewissel en 1 liter voor komende 12-150000km)

Tegen mijn volgende onderhoudsbeurt staat de oliepeil altijd op minimum.
Alle oliebeurten hierna, heb ik standaard 1 liter olie moeten bijvullen.

Sinds mijn laatste twee beurten, wordt er 2 liter olie bijgevuld op 12-15k km.
Er is dus duidelijk ergens een probleem waardoor de motor steeds meer en meer olie verbrandt.
Er is geen rook uit de uitlaat bij warm weer, bij deze vriestemperaturen komt er wel veel rook uit de uitlaat maar dit is enkel bij een cold start.

Ik ben aan het denken dat de chiptune die erop staat voor deze overmatige olieconsumptie kan zorgen, kan dat? Chiptune staat er ook al ongeveer 65k km op.
Of dat de motor bij koud weer olie verbrandt?

Ik had toevallig eens anderhalve week geleden mijn oliepeil nagekeken en deze stond in het midden. Vandaag krijg ik melding dat deze op minimum staat. Deze melding kwam er nadat ik op de snelweg wat richting de 4500 toeren ging voor enkele kilometers. Kan het hiernaast ook liggen aan de hoge belasting van de motor dat deze bij hoge toeren olie begint te verbranden?

Geen idee waar ik moet beginnen zoeken, olie lekt sowieso niet want de grond is droog(tenzij deze begint te lekken tijdens het rijden, maar lijkt me onwaarschijnlijk)
Iemand een idee?

M-Power

Carterventilatie (PCV-valve ) membraam gescheurd ?

kraftbayer

Laat de auto eens als die warm is een 5 tal minuten ralenti draaien.
Geef dan een paar keer goed gas en ruik aan de uitlaat.
Als je dan een oliegeur ruikt is het een teken dat de olie in de motor verbrand word.
Dat kan vele oorzaken hebben waaronder aangegeven al de carterontluchting.
Of een kleppendeksel dat ook fungeert als carterontluchting dat zijn werk niet meer 100% doet.

2 liter olie bij moeten vullen op 12 - 15 km is echt niet veel.
Vanaf het moment dat het 1 liter word op 5000 Km kan je van volgens BMW over "een beetje" olieverbruik spreken.
Zij hanteren eerder de norm van 1 liter op 1000 Km als echt olieverbruik.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!