BMW E39 multifunctioneel stuur met cruisecontrol

Gestart door Oli4, 9 december 2022, 20:44:10

Oli4

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een 5 serie E39 523i bouwjaar 04/1996. Momenteel heb ik er een standaard stuur in zitten en heb ik ook geen cruise control. Dit had ik dus graag aangepast naar een klassiek 4 spaak multifunctioneel stuurwiel met mogelijkheid tot gebruik van cruise control. Ik heb al wat opgezocht op het internet en al verschillende dingen gelezen.
Mijn vragen:
- Mijn huidig stuur is in heel goede staat. Vandaar mijn vraag of het mogelijk is om enkel de airbag met knoppen te vervangen? Maakt het iets uit of het stuur van leder is of niet? Ik vermoed namelijk dat het mijne niet in leder is.
- Indien ik het hele stuur zou vervangen weet ik ondertussen dat mijn sleepring vast op mijn stuur zit. Dus dat ik ook zo'n type stuur moet zoeken (voor 1998 ofzo). Maar is het dan plug and play en zitten de benodigde kabels en fiches klaar of komt er meer bij kijken?
- In de sturen met vaste sleepring zouden de controlunits voor cruisecontrol (geen idee hie dit er uit ziet) ook niet in het stuur zitten (zoals bij de facelift) maar apart ergens moeten gemonteerd worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
- In de pre faceliften modellen (zoals mijn E39) heb ik al enkele keren gemerkt dat er soms een cruise control knop rechts van het stuur in het dashboard zit. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou namelijk graag deze "versie" van cruise control inbouwen.

Ik weet dat mijn vragen nogal vaag zijn, maar in principe zou ik dus gewoon graag een multifunctioneel stuurwiel met cruise control willen inbouwen. Mocht iemand me daarbij kunnen helpen zou ik erg blij zijn.

Groetjes Olivier
BMW E36 318tds touring (412.000 km)
Mercedes W124 300D (297.000 km)
-->
BMW E39 520d touring (343.000 km)
-->
BMW E39 523i sedan (196.000 km)

b_ken

Ik heb destijds in mijn e39 hetzelfde geprobeerd, op aanraden van enkelen die beweerden dat het plug&play was. Dat is dus niet waar.
Het komt erop aan het juiste stuur te vinden, de juiste sleepring, en dan nog gaan er enkele draden bij getrokken moeten worden.
Naar de ECU, naar de LCM als ik me goed herinner.
Ooit kon je bij de dealer een kabelset kopen hiervoor, maar die was er destijds al niet meer. Ik had nog op goed geluk één gekocht voor e46, maar dat paste niet, omdat de LCM bij E46 links in de A-stijl zit en bij E39 rechts.

Verder had de mijne wel al een elektronische gasklep (TU) motor. Ik denk dat de uwe nog een mechanische gasklep heeft waardoor er misschien nog een extra motor ergens moet komen om die klep open te trekken.

Allemaal sneller gezegd dan gedaan.

Ik heb hier in elk geval nog wat restanten liggen van mijn poging, zials MF stuur, sleepring (die waar de pinkerhendel en zo aan vast zit) misschien nog een andere ook.

Oli4

Bedankt @b_ken voor je reactie, als ik het goed lees is het nog moeilijker dan ik al dacht  :o Welk stuur heb jij dan aangekocht als ik mag vragen?
Ik ben zaterdag eens langs geweest bij een BMW concessiehouder met mijn vraag. Daar zei de persoon aan de balie dat er "een Geert" werkt bij hen die daar normaal alles van af weet. De persoon zou me deze week contacteren dus ik ben benieuwd. Hoe dan ook vrees ik dat het een kostelijke update zal worden. Als er nog mensen zijn met ervaring hieromtrent hoor ik het graag.
-->
-->

Bimmerstyle

Bijkomend probleem is ook dat het een '96 is. De werking van de airbag en de aansluiting hiervan is veranderd in '97 (single stage naar dual stage). In een '96 past dus enkel een stuur van een '96. Een stuur van een '97 of later past niet in een '96. 't Is te zeggen, je kan dit wel laten passen maar de werking van de airbag gaat niet zijn zoals het hoort. Je kan bvb ook geen sportstuur in een '96 steken omdat ze die pas zijn beginnen maken in '97.

Oli4

@Bimmerstyle bedankt voor je reactie. Als ik het goed lees is het dus redelijk moeilijk om die ombouw te doen bij mijn E39  ???  Dan denk ik dat ik het voorlopig zo zal laten. Alles werkt perfect in mijn BMW en het laatste wat ik wil is een slecht werkende airbag of andere problemen. Bedankt voor jullie info!  :D
-->
-->

b_ken

Citaat van: Oli4 op 14 december 2022, 20:06:25Bedankt @b_ken voor je reactie, als ik het goed lees is het nog moeilijker dan ik al dacht  :o Welk stuur heb jij dan aangekocht als ik mag vragen?
Ik ben zaterdag eens langs geweest bij een BMW concessiehouder met mijn vraag. Daar zei de persoon aan de balie dat er "een Geert" werkt bij hen die daar normaal alles van af weet. De persoon zou me deze week contacteren dus ik ben benieuwd. Hoe dan ook vrees ik dat het een kostelijke update zal worden. Als er nog mensen zijn met ervaring hieromtrent hoor ik het graag.

Ai ... topic een beetje uit het oog verloren. Mijn e39 was een 98. Het stuur dat ii gekocht had kwam uit een 2000 dacht ik. Airbags was geen probleem maar als ik me goed herinner was er toch nog een verschil in de wikkelveer. Dus plug en play was het al niet. En vooral de nodige bedrading was er dus niet.
Het is te lang geleden om verdere details te kunnen geven.