Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

F87 M2 N55

Gestart door JMM, 3 november 2022, 17:14:41

JMM

Weet iemand hier wat de precieze hoeveelheid olie is tussen de min en de max van een M2 N55?

Ik vermoed vrijwel zeker dat het 1L is maar ik wil 100% zeker zijn.

PS:

Geen prefix voor de F8x dus ik heb maar voor F2x gekozen.

BimmerFan

Dat is altijd een liter, heb nooit anders geweten.
Als je bang hebt om teveel in te doen, kap dan gewoon 0,5liter olie derin?

JMM

Ik heb ook nooit anders geweten maar voor de zekerheid dacht ik het toch maar te vragen want op het net vind ik daar niet direct info over, toch niet over de M2 N55.
Met een peilstok is dat makkelijk en snel te checken maar met een elektronisch peilsysteem is dat niet zo evident.

Ik laat er een halve liter minder in doen om zeker te zijn dat de max niet wordt overschreden want bij verversen blijft er altijd wat olie over in het carter.

Dus afgaande op 1L min/max heb ik op 9555km zo'n 100-150ml olie verbruikt (Net ietsjes onder de helft met de elektronische meting), wij zijn vree content.   :thumbsup:

BimmerFan

Heb ook zo'n peilstok gehad, mijn was ooit is stuk, die zakte ineens heel snel, na toevoegen van olie.
Mijn euro was direct gevallen, en laten vervangen en nooit meer voorgehad.
Nu u hebt bijna geen verbruik, wat ik deed bij zo'n elec peilstok is halve liter toevoegen en dan toerke bollen en terug meten en dan de rest toevoegen.┬Á
Veel geniet van uw M2 knappe auto  :bow:

JMM

Thx, doe ik zeker, iedere dag feest als ik achter het stuur zit.  :D

kietekiet

Als ik hem ververs giet ik er 6liter in, en na toerke rijden nog 0,5 liter dan zit hij mooi op max. Met 6liter olie 1 blokje onder max. Om de 7000km wissel ik zelf de olie tot ik 3x gewisseld heb, dan bij de 4de keer bij de consessie want 3x7000km=21.000km en blijft ook het elektronische onderhoudsboekje om de 28.000km of 2jaar in orde.
Winter sleep for an M2 is the same if there is a tasty candy in the cupboard, but you are not allowed to touch it.

JMM

Ik hou het op 6L, hoef ik verder nergens meer naar om te kijken, 50% tussen min en max is prima.
Check wel iedere paar maanden het oliepeil om zeker te zijn.

kietekiet

Citaat van: JMM op  3 november 2022, 19:55:44
Ik hou het op 6L, hoef ik verder nergens meer naar om te kijken, 50% tussen min en max is prima.
Check wel iedere paar maanden het oliepeil om zeker te zijn.
6liter is ook oke, kun je zeker niks mis mee doen. Olie verbruik bij de mijne is ook nihil, ik check meestal eens na een stevig ritje vlammen tot tegen de begrenzing. Als er olie word gezopen is dat meestal na hevig gebruik.
Hoe streng ze ook zijn op snelheidsvlak tegenwoordig, een M2 verdiend het om af en toe eens tot het uiterste gedreven te worden op plaatsen waar geen kat te bespeuren is met genoeg visuele ruimte om u heen om te kijken of er nergens geen redflex nk7 staat te flitsen.
Winter sleep for an M2 is the same if there is a tasty candy in the cupboard, but you are not allowed to touch it.

Boin

Ff wat duidelijkheid scheppen hier.

In een N55 & S55 gaat 6.5L olie (bij een oliewissel wel te verstaan, er blijft altijd wat olie achter in de carterpan en cilinderkop, de volledige inhoud vd motor is 7L)

Verschil tussen minimum en maximum vd peilmeting is 1L.

Rijden met een oliepeil die lager staat dan het maximum kan WEL schadelijk zijn voor de motor. Bij een gewone N55 zitten er geen schotten in de carterpan, waardoor de pickup lucht kan aanzuigen bij hoge G-krachten (circuit gebruik, driften, donuts etc). De bekende vastgelopen krukaslagers bij een N55 is bijna altijd door een combinatie van stevig gebruik en een laag oliepeil.
De N55 in de M2 heeft echter de oliepomp en carterpan van een S55, waardoor deze minder gevoelig is hiervoor. Maar ik zou toch zeker zorgen dat het oliepeil altijd op het max staat als je stevig gaat rijden.

Het kan GEEN kwaad om er iets teveel olie in te doen. De N55 en S55 kunnen veilig oliepeilen aan tot 1L boven het maximum.
De voorgeschreven hoeveelheid bij een M235i Racing & M4 GT4 zijn 7.5L bij een oliewissel (dus 1L meer). Verder zijn die motoren intern identiek aan de normale straatauto's, er zit geen carterpan op met meer volume ofzo.
Beide auto's hebben een klassieke manuele oliepeilstok (die ik al geretrofit heb op meerdere M2/3/4's), en daar staat de max ook pas op 7.5L
Ik adviseer ook om met een 'gewone' N55 (M135i etc) 0.5L tot 1L extra in het blok te gieten als je trackdays gaat doen.

JMM

Kijk, dat is nu eens een duidelijk antwoord, nu weet ik tenminste waaraan en waaraf.  :bow:

Goed, dit nu wetende en met mijn bescheiden rijstijl zal die halve liter minder zeker geen kwaad hebben gedaan maar vanaf de volgende keer gaat er wel de volle 6,5L in.

Nu ben ik tenminste gerust en hoef ik mij niet meer druk te maken dat de max een beetje zou overschreden worden.

Thx Boin.  :thumbsup:

dannyro

E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

3shaw

Citaat van: Boin op  4 november 2022, 08:38:37
Ff wat duidelijkheid scheppen hier.

In een N55 & S55 gaat 6.5L olie (bij een oliewissel wel te verstaan, er blijft altijd wat olie achter in de carterpan en cilinderkop, de volledige inhoud vd motor is 7L)

Rijden met een oliepeil die lager staat dan het maximum kan WEL schadelijk zijn voor de motor. Bij een gewone N55 zitten er geen schotten in de carterpan, waardoor de pickup lucht kan aanzuigen bij hoge G-krachten (circuit gebruik, driften, donuts etc). De bekende vastgelopen krukaslagers bij een N55 is bijna altijd door een combinatie van stevig gebruik en een laag oliepeil.
De N55 in de M2 heeft echter de oliepomp en carterpan van een S55, waardoor deze minder gevoelig is hiervoor. Maar ik zou toch zeker zorgen dat het oliepeil altijd op het max staat als je stevig gaat rijden.

Het kan GEEN kwaad om er iets teveel olie in te doen. De N55 en S55 kunnen veilig oliepeilen aan tot 1L boven het maximum.
De voorgeschreven hoeveelheid bij een M235i Racing & M4 GT4 zijn 7.5L bij een oliewissel (dus 1L meer). Verder zijn die motoren intern identiek aan de normale straatauto's, er zit geen carterpan op met meer volume ofzo.
Beide auto's hebben een klassieke manuele oliepeilstok (die ik al geretrofit heb op meerdere M2/3/4's), en daar staat de max ook pas op 7.5L
Ik adviseer ook om met een 'gewone' N55 (M135i etc) 0.5L tot 1L extra in het blok te gieten als je trackdays gaat doen.
Is dit hetzelfde voor B58, S58?
Life is too short to drive boring cars
2017 BMW M140ix stage 2+

Wishke

Citaat van: Boin op  4 november 2022, 08:38:37Ff wat duidelijkheid scheppen hier.

Dus als ik het goed begrijp, bij een standaard oliewissel 7 liter olie bijvullen voor een n55 blok? Dan zit er 7.5 liter in in combinatie met het restant olie dat nog in de blok zit?

JMM

Klopt, tot zelf tot 7,5L in doen voor track days of als je regelmatig de hooligan uithangt op rotondes...  :wiggleyes:  :neener:

Ik hoor niet bij beide categorie├źn dus ik hou het netjes bij 6,5L. ;)