Main Menu

2012 - E82 - 1///M Coupé BSM

Gestart door NilsP, 16 september 2016, 23:35:35

Pol

Citaat van: Artemis op 23 september 2016, 14:00:43
Verschil in rijgedrag tussen 1M en M2: video toont wat je best niet probeert met een 1M (dank aan @RDR voor de tip).

Video verwijderd?
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

TDC

Citaat van: NilsP op 23 september 2016, 16:15:42
Haha ja dat moet je inderdaad niet proberen met de 1M  ;D

Maandag komt normaal de uitlaat en intercooler binnen!  :clap:
Dan gaan we dinsdag ineens alles eens installeren  :exited:
Soundclip please  :clap:
"Who cares about the shit people say that they don't have the balls to say to your face" – Tony Soprano

Blue

Dan is zo'n M2 dus eigenlijk voor watjes?
:)

Pol

Citaat van: Artemis op 24 september 2016, 00:37:31
Hier een andere link naar dezelfde video.  Vorige was al terug weg na een paar uur.

Bedankt Luc, deze had ik ook al gezien op een bevriend forum. ;)
Bewijst nog maar eens dat de M2 voor een breder publiek is geconcipieerd. Diegenen die hun stuurmanskunst willen (her)bewijzen doen het dan maar beter met de 1M...
Als minder ervaren track rijder lig ik daar alvast niet wakker van. ;) 
Dit weekend echter nog opgemerkt tijdens een uitstapje naar de Champagnestreek dat menig autoliefhebber bij het zien van deze zogenaamde pseudo 1M,  er toch de kwijl van in de mond kreeg. ;)
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Pol

Citaat van: Artemis op 25 september 2016, 22:48:21
Akkoord mee.  De M2 voelt veiliger aan qua weggedrag wanneer je die de sporen geeft.
Als je méér 'puurheid' wil voor de bestuurder, is de 1M de betere keuze.  Als je méér veiligheid wil, is de M2 de betere keuze.

Voor mij is de M2 dus de betere keuze. Als daily en dus ook inzetbaar om bij de slechtere weersomstandigheden je veilig weer thuis te brengen. :thumbsup:
Ik heb er ooit aan gedacht om met één van onze zoons te investeren in een 1M om zuiver op circuit te gaan rijden. Plaatsgebrek, tijdsgebrek en de realiteit voor ogen heeft ons van het plan doen afzien. ;)
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

NilsP

Voila ondertussen alles ontvangen!
Intercooler van Pro Alloy is binnengekomen.
Heel mooi gemaakt en past perfect.
Beetje personaliseerd en een  :///M: in gespoten.
Niet heel zichtbaar maar toch een beetje.
Milltek is ook perfect gelukt, enkel de bout van de catalysator brak direct af!!  :censor:
Maar na heel wat slijpen en boren toch gelukt om er een nieuwe bout in krijgen.
Enkel spijtig dat er geen dichtingen bij zaten maar gelukkig had ik nog materiaal liggen om ze zelf uit te snijden :)

NilsP

En 20/10 om 10u afspraak bij BR Performance!  :banana:

RDH

NilsP

Ga vanavond eentje maken :)
Heb wel de resonated versie gepakt.
Is maar een beetje luider dan stock maar wel wat dieper.

Hopelijk meer kan om door de keuring te geraken ook  :thumbsup:

RDH

Ik heb ook milltek en ik geraak er ni me door, elk jaar switche

NilsP

Nog een kleine update
Ondertussen zit de ProAlloy intercooler en de milltek lijn er op.
De proalloy was op aanraden van nick_r en het is idd superkwaliteit. En prachtig gemaakt.
Nick heeft me ook nog een alu chargepipe bezorgd.
Daardoor heeft hij duidelijk minder lag en betere throttle response.
De milltek was ook heel proper gemaakt maar ik was niet echt tevreden over de pasvorm.
Ik moest best wel wat aanpassen :)
Maar hij klinkt nu wel een pak beter en geen gedreun meer op de snelweg ;)

Momenteel zit ik te wachten bij BR performance!
Eens benieuwd naar de resultaten ;)

NilsP

Ohja ik heb ook een kleine ///M op de intercooler gespoten.
Best goed gelukt.
Je ziet het wel beter in het echt :)

vinox

Ok, da is wel cool moet ik toegeven. Veel ///M spul of badges vind ik soms wat tacky, maar dat is een leuke, subtiele aanpassing!

Woodykipo

Ja best nog wel subtiele touch dat M logo :thumbsup:

NilsP

Merci! Vond het ook wel nog tof staan. En ik dacht als het mij niet bevalt spuit ik het gwn zwart.
En van ver ziet het er best leuk uit :)

Eeeen hier gaan we dan!

NilsP

Resultaten zijn binnen!!

402pk en 615nm 😉 en de schoonste curve da ze al gezien hebben. Veel beter dan met de forge intercooler :p
Dus ik ben zeker content  :thumbsup:

G i e l.

Mooie resultaten! Komt helemaal goed hier  :thumbsup:

Franzino

Citaat van: NilsP op 19 september 2016, 11:59:55
Idd Exact dit!
De M2 was te braaf en ik durf zelfs zeggen een klein beetje saai op bepaalde momenten.
Hij was iets te volwassen. De 1M is een pak bruter.
Ik kom van iets nog veel bruter en dan mankeerde die M2 wel wat drama.
En ik kon niet leven met het stuurgevoel van de M2.
Sommigen zijn dit misschien wel al gewoon maar dit was de eerste keer dat ik met elektrisch sturen reed en meteen ook de laatste keer.
En dat automatisch tussengas gedoe vond ik ook super irritant.
Er is veel meer te beleven in een 1M dan een M2. (allemaal persoonlijke mening he)
Ja de M2 is ongetwijfeld de 'betere' auto en de meest verstandige keuze.
Maar net daarom heb ik voor de 1M gekozen. :)
Om de prijs ging het niet want een deftige 1M kost niet heel veel minder dan een manuele M2 (mijn bestelbon was 59500 BTW in)
Maar hij was wel iets goedkoper waardoor ik nu wat centen over heb om er volgend jaar nog iets bij te kopen :)

Schiet mij aub niet af want het is natuurlijk allemaal maar persoonlijke mening he  ;D ;D ;D ;D

Citaat van: Artemis op 25 september 2016, 22:48:21
Akkoord mee.  De M2 voelt veiliger aan qua weggedrag wanneer je die de sporen geeft.

Je hebt méér werk met een 1M om die overheen bergpassen te sturen, als je daar een lap op geeft.  Heb ik al persoonlijk ondervonden door de 1M en M2 back-to-back te rijden: de 1M 'danst'/'huppelt' veel meer over de oneffenheden en gladheden in de bergen (wispelturiger), waardoor je die méér moet corrigeren.

De M2 snijdt daarentegen veel baanvaster doorheen diezelfde bochten (stabieler - minder nerveus).  Het chassis en de technologie van de M2 'absorberen' die oneffenheden en gladheden beter dan bij de 1M, waardoor het een veiliger auto is.  Minder kans om mee in het decor te belanden.  Ook bij snelheden boven de 230 km/u op de Autobahn, bij zwaar regenweer of bij stevige zijwind, voelt de M2 baanvaster aan dan de 1M.

Als je méér 'puurheid' wil voor de bestuurder, is de 1M de betere keuze.  Als je méér veiligheid wil, is de M2 de betere keuze.

Klopt! Ik heb ook met volgende test gereden; 1M - M2 DKG - M2 6MT. Bij mij moest de volgende wagen die ik aankocht de vervanger worden van mijn huidige daily (e46 325i 2004) en vanuit dit standpunt was de M2 voor mij de betere keuze (om naast mijn Z4M te hebben). Moest ik maar 1 wagen hebben, dan zou ik misschien ook meer neigen naar de 1M. Na de testrit was ik destijds zeer enthousiast over de 1M. De 1M is rauwer, agressiever en meer intens dan de M2....naar mijn gevoel zal in de juiste omstandigheden de 1M u meer chills & thrills geven dan de M2. Op de gewone openbare, bij normaal rijden zal dit verschil natuurlijk niet zo extreem naar boven komen. Bij de testrit deed de 1M mij een beetje denken aan mijn Z4M qua rauwheid, beweegelijkheid en oldschool auto rijden, maar dan met een nerveuzere wegligging en een andere vermogensafgifte door de turbo van de N54 motor. Mijn "aangepaste" Z4M weg doen voor een 1M zag ik destijds niet zitten en heb het toen maar zo gelaten. Nu een aantal jaar later vond ik M2 echt top om naast de Z4M te hebben en een perfecte aanvulling met genoeg verschil tussen beide qua manier van rijden en gevoel.

Vermits ik ook nog een Z4M heb die met zijn atmosferische 6 cilinder motor eigenlijk nog puurder en meer oldschool is dan de 1M wou ik iets er bij dat iets braver is met ook mega veel fun en ook perfect geschikt is voor de dagelijks gebruik. Natuurlijk kan je een 1M ook dagelijks gebruiken, daar zijn ze voor ontworpen....maar een M2 lag mij persoonlijk meer voor deze functie en een 1M ligt qua gevoel meer in de lijn van mijn Z4M. Ik vind persoonlijk de M2 ook mooier, subtieler en volwassener qua exterieur en interieur dan de 1M. Qua dagelijks gebruik is de M2 vlotter, comfortabeler en handiger...de M2 voelt inderdaad veel stabieler en baanvaster dan de 1M of mijn Z4M. De standaard 1M remmen zijn niet zo top en het turbogat viel mij meer op bij de 1M dan bij de M2. Stuurgevoel is beter bij de 1M en Z4M, maar voor een elektrische stuurbekrachtiging is die van de M2 al wel de beste dat ik tot nu toe op een BMW heb gevoeld en zeer ok.

Een 1M is een future classic en de M2 niet volgens mij (grotere oplage)....maar toekomstige waarde is nooit een reden dat ik wagen heb aangekocht. Ik koop wagens voor mij, voor nu te gebruiken en om er nu plezier aan te beleven. Niet voor de volgende eigenaar of om er misschien ooit geld op te verdienen...daar zijn er betere investeringen voor. Mijn Z4M is nu evenveel waard als ik hem destijds in 2010 heb gekocht...Maakt mij niet uit eigenlijk, want als je hem niet verkoop is de waarde toch alleen maar fictief en op papier.

Franzino

Citaat van: NilsP op 19 september 2016, 11:59:55
Om de prijs ging het niet want een deftige 1M kost niet heel veel minder dan een manuele M2 (mijn bestelbon was 59500 BTW in)
Een deftige zwarte 1M met niet te veel km en in mooie staat zit je rond de 50.000euro, wat vergelijkbaar is met de nieuwprijs van de 1M destijds. Is toch mooi 10.000euro bespaard tegenover een nieuwe M2. 1M is dan ook wel 4 jaar oud natuurlijk, maar dat lijkt mij geen echt minpunt.... Volgens mij zal een 4 jaar oude M2 in 2020 minder waard zijn dan een 8 jaar oude 1M.

Deze kerel denkt ook 20.000euro te kunnen bij te verdienen met een zijn gestockeerde 1M. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=234486323&scopeId=C&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=87&pageNumber=4
Hmmm een wagen van een aantal jaar oud met maar 700km...die staat bijna altijd stil en echt gezond kan dit toch niet zijn vrees ik.... Zie ik niet snel verkocht geraken voor dit bedrag en zo iconisch om hem gewoon te stockeren en niet mee te rijden is een 1M nu ook niet op dit moment.

Franzino

Citaat van: Artemis op 26 oktober 2016, 22:13:58
Met die 1M is nauwelijks gereden.  Da's ongezond voor de internals.

Rekeningetjes maken:

Op mijn gewezen 1M zaten alle fabrieksopties (€63.3K). Daarbij ook nog wat aftermarket BMW opties, Akrapovič sportuitlaat, BBS velgen, N55 midpipe, head-up screen, interne LED verlichting, enz.: dat tikt toch allemaal aardig aan, hoor.

Op mijn M2 ook alle fabrieksopties genomen (€70.3K).  Daarbij 6 jaar fabrieksgarantie i.p.v. 3 en nog wat BMW M Performance onderdelen voor de M2 (bijna €11K), B.I.V. (bijna €5K in Brussel) en - zonder korting - je zit al gauw boven de €85K met de M2, nog voordat je er ook maar 1 meter mee gereden hebt.  En dan moet je die ook nog verzekeren, natuurlijk.

In Californië staat er ook nog een 1M bij een dealer voor $72.5:
"I wanted to purchase either a 1M or a M2. I now have driven both and both are A plus cars in my opinion. I tracked down the last remaining 1M "like new" car. That's right, one dealer still has one left. It is white and has only 998 miles on it. I went to look at it. It is located on the second floor of Century City BMW in Studio City California. On the second floor of the dealership. It is pristine flawless mint condition with a price tag at $72,500.00."
(bron: http://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=20758384#post20758384)
Ik was even de opties vergeten op de 1M...maw een nieuwe full option 1M was 4 jaar geleden een dikke 10.000euro duurder dan een goed exemplaar met niet veel KM anno 2016. Leuk om zo weinig geld te verliezen op de waarde van de wagen zelf voor mensen die hun 1M nu al willen verkopen...maar als je hem niet verkoopt maakt de huidige waarde ook niet uit natuurlijk. Als kost hij nu 2de hands 100.000euro...als je hem niet verkoopt is het maar waarde op papier en niet iets dat je effectief in handen hebt. Zoals bij alles wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod en hype. Zie maar naar de lange lange wachttijden bij de M2. Dit is door alle zeer positieve reviews en de algemene hype die er rond gecreëerd is waar door er meer vraag dan aanbod is. Het feit dat je moeilijk aan eentje kan geraken of zeer lang moet wachten werkt zo een "I wanna have" gevoel bij veel mensen ook in de hand.

Financieel kom ik voor mijn manuele M2 op een pak lager bedrag uit als jij en jij hebt net zoals ik ook geen DKG. Een M2 met alle huidige fabrieksopties zonder DKG is 67.000euro....straf dat jij boven de 70.000euro uitkomt. Ik heb maar een 12-tal extra fabrieksopties genomen die echt een meerwaarde hebben voor mij (waar van de duurste optie de achteruitrijcamera is). Ik heb ook maar 2x performance parts en maar 3 jaar garantie ipv 6. Sowieso alles te samen met de 2.140euro BIV toch ook al redelijk wat geld, maar wel een pak minder als jouw totale M2. Ik had zelf niet gedacht dat ik zo een bedrag aan een auto ooit zou geven...laat staan dat ik ooit een nieuwe wagen zou kopen. Maar ik vind het de M2 wel waard voor als je ziet wat je er in de plaats krijgt en vergelijkt met wat andere nieuwe sportieve wagens kosten. Mijn visie; als je het financieel aan kan...dan is de belangrijkste 2de reden om het te doen en zoiets te kopen het feit dat je maar 1 keer leeft ;D

Franzino

Citaat van: Artemis op 26 oktober 2016, 22:38:22
Dus tja, doorheen de wat grauwere buurten of naar de supermarkt dan maar eerder met de stadsmus.  En die onbewaakte open parking van Charleroi airport of nabijgelegen wegen ?  Think again...  :wiggleyes:
http://www.rtl.be/info/regions/hainaut/voitures-ruinees-sur-le-parking-de-l-aeroport-de-charleroi-une-vague-sans-precedent-de-vandalisme-photos--861900.aspx
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2936074/2016/10/24/Dieven-ontmantelen-auto-s-op-luchthaven-Charleroi-alles-gestolen-tot-de-wielen-en-zetels-toe.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2820746/2016/08/03/Ze-moeten-niet-klagen-zo-n-ruitje-kost-twee-keer-niks.dhtml
Ik zelf parkeer zelden aan of in de buurt van Charleroi, Zaventem. Ik zal mijn Z4M of M2 zeker niet meerdere dagen buitenshuis non stop op dezelfde plek laten staan....dat is een beetje om problemen vragen. Met mijn 12 jaar oude 325i zou ik dat ook niet echt snel doen, maar daar zou ik er inderdaad niet van wakker liggen....maar het zou ook klote zijn moest ik die zo terug vinden. Nu in worst case is er natuurlijk nog wel de diefstal, vandalisme verzekering van mijn M wagens natuurlijk. Ik zou er liever nooit gebruik van maken, maar in het slechtste geval beperkt dit wel een beetje het financiele verlies op de Z4M of M2... Voor de rest kom ik eigenlijk met elke wagen overal en zet ik die ook overal. Dat zie je ook aan de krasjes, deukjes dat andere wagens mij al gegeven hebben. Trouwens; in zulke luchthaven gevallen boek ik meestal gewoon een chauffeur die mij tegen betaling oppikt of mijn werk regelt zoiets voor mij...zeer handig en je bespaard ook al serieus wat parkingkosten en miserie.

Franzino

Citaat van: Artemis op 27 oktober 2016, 05:21:51
Maar de belangrijkste reden voor de hoge vraag naar 1M en M2 is simpel: the car is worth its salt.  :)
Mijn oorspronkelijk vooropgestelde autobudget was 45-50K voor een 2de hands C63 AMG (2012) of 50-55K voor een Alpina B3 Bi-turbo Touring (2014).... Maar ik moest de M2 hebben en dat was dan bijbetalen natuurlijk....maar dan had ik wel een nieuwe wagen. Ik heb de wagen nog niet, maar ben tot nu toe wel blij dat ik de keuze van de M2 heb gemaakt.

Pol

Citaat van: Artemis op 26 oktober 2016, 22:38:22
Dus tja, doorheen de wat grauwere buurten of naar de supermarkt dan maar eerder met de stadsmus.  En die onbewaakte open parking van Charleroi airport of nabijgelegen wegen ?  Think again...  :wiggleyes:
http://www.rtl.be/info/regions/hainaut/voitures-ruinees-sur-le-parking-de-l-aeroport-de-charleroi-une-vague-sans-precedent-de-vandalisme-photos--861900.aspx
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2936074/2016/10/24/Dieven-ontmantelen-auto-s-op-luchthaven-Charleroi-alles-gestolen-tot-de-wielen-en-zetels-toe.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2820746/2016/08/03/Ze-moeten-niet-klagen-zo-n-ruitje-kost-twee-keer-niks.dhtml

Geen van onze beide wagens komt ooit op een parking rond één of andere luchthaven, laat staan op een of andere parking in het Brusselse of andere minder te vertrouwen grootstad om dat gebied. Wij laten ons nogal gemakkelijk met de taxi naar dergelijke locaties brengen. Beter zo dan je diefstalverzekering te moeten aanspreken. Want hiermee hebben wij ervaring. Eind 1992 is de splinternieuwe Mercedes 500SL van mijn vrouw op parking C op de Heizel gestolen. Wij hebben er wel eer serieuze kater van overgehouden, vandaar dat onze wagens als het kan steeds binnen staan en wij altijd goed opletten waar wij die parkeren. En liever wat alom rijden dan in het hol van de leeuw gaan kruipen hé ;)
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Franzino

Citaat van: Artemis op 28 oktober 2016, 00:24:41
Ik heb het je al meermaals gezegd, maar eenmaal je de M2 hebt, ga je nog méér in je nopjes zijn dan je momenteel vermoedt. :)
Dat geloof ik best :thumbsup:
Ik vind het vooral ook fijn dat ik met de M2 ook op circuit kan...iets dat ik met de AMG of Alpina niet zou doen...

NilsP

Citaat van: Artemis op 28 oktober 2016, 05:06:09
Sorry voor de paar M2 posts hier, @NilsP.

Amuseleute met je 1M.  Draag er goed zorg voor - ga je geen spijt van krijgen.  :thumbsup:

Haha helemaal geen probleem :D
Was een amusant gesprek
Jullie ook veel plezier met de M2's ;)

3 weken geleden een weekje spanje gedaan met de 1M.
Wat een mooie baantjes daar :) (de rest was iets minder maarja  ;D)

nick_r

Koppeling al vervangen? Wat heb je gestoken?

Franzino

Citaat van: Artemis op 28 oktober 2016, 05:06:09
Sorry voor de paar M2 posts hier, @NilsP.

Amuseleute met je 1M.  Draag er goed zorg voor - ga je geen spijt van krijgen.  :thumbsup:
Nog een laatste leuke 1M vs M2 bijdrage ;)
http://www.topgear.com/videos/chris-harris-drives/chris-harris-drives-bmw-m2-vs-bmw-1m-coupe

TDC

Citaat van: Franzino op 22 november 2016, 00:25:20
http://www.topgear.com/videos/chris-harris-drives/chris-harris-drives-bmw-m2-vs-bmw-1m-coupe
Ik zag hem gisteren ook passeren. De 1M zal toch altijd mijn hart stelen. Wat een kist  :drool:
"Who cares about the shit people say that they don't have the balls to say to your face" – Tony Soprano

Pol

Citaat van: Franzino op 22 november 2016, 00:25:20

Inderdaad, de 1M draagt duidelijk de meeste voorkeur van Harris. Hij heeft er trouwens ook eentje in zijn stal. Het was allicht diezelfde zwarte in het filmpje.
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Franzino

Citaat van: Pol op 22 november 2016, 21:16:20
Inderdaad, de 1M draagt duidelijk de meeste voorkeur van Harris. Hij heeft er trouwens ook eentje in zijn stal. Het was allicht diezelfde zwarte in het filmpje.
Klopt...die zwarte is zijn "getunde" 1M en voor harris zijn stijl is een 1M de beste keuze van deze twee.... Voor mijn stijl (gebruiksdoeleinden) was de M2 de beste keuze. Beide zijn fantastische wagens en we mogen als liefhebbers blij zijn dat BMW nog dergelijke leuke en compacte wagens maakt in deze "eco friendly" tijd :thumbsup: