Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

1997 - E36 - 323ti Compact - Bostongrün

Gestart door Phil_, 15 februari 2015, 11:30:05

Avus_3.0

Zal wel een leuk dagje geweest zijn, vooral zonder zware incidenten waardoor je meer van uw dag stilstaat dan dat je eigenlijk aan't rijden bent.
8° is idd niet zoveel en dan kan de grip al eens wat minder zijn tov een warme droge zomerdag.

Knappe foto's ook , vooral die op 3 wielen.  ;D

* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Phil_

Eind vorige zomer had ik ook nog de linker achterflank(onderkant) terug in de juiste kleur gezet .

Hiervoor heb ik de 2K blanke lak + 1k kleur op maat in spuitbus bij CROP gekocht , werkt prima ! Enkel veel spuitnevel (dus complete wagen goed afplakken) en de spuitbus mag je niet compleet leeg spuiten (onderaan de bus blijft de verharder zitten/plakken) .

Daarom dus ook een beetje spuitnevel gehad op het dak = dak+motorkap+koffer met 3000 geschuurd + gepolierd + ineens een Gyeon Quartz coating erop . Binnenkort op de rest ook nog eens 2x laagjes zetten , je wagen blijft een pak langer proper , alleen bij het afdrogen is het toch steeds opletten met sealant/wax resten gezien deze nu supersnel strepen maken op het gecoate oppervlak .

Phil_

Laatst de vanos een revisie gegeven . Alle materiaal bij vanosrepair.nl gekocht (op de Duitse eBay staan er goedkopere maar kan je minder specifiek gaan) .

De 18mm dop + de 'anti-ratel' mod van de lagerschaal heb ik zelf afgevlakt met een schuurschijf op de boormachine + micrometer .

De originele lagerschaal meet 7,45mm terwijl de 'anti-ratel' van Beisan 7,28mm meet , mijn originele lagerschaal dus ook naar 7,28mm gemaakt maar ik vond dit toch net iets te strak (deze kleine naaldlagers hebben echt niet veel preload/voorspanning nodig + de hele unit zit constant onder oliedruk) beter dus net iets te weinig dan net teveel , zeker gezien BMW hier origineel een gigantische tolerantie heeft gemaakt (wat de ratel kan veroorzaken) . Daarom dus nog 0,05mm van de bearing race (rondel tussen beide naaldlagers) afgehaald voor minieme preload/spanning .

Verder was mijn vanos piston gebarsten tijdens het losmaken van het pistonkapje (met de afgevlakte 18mmdop)  :'( Nadien met de nieuwe piston alles losgemaakt met de boloneuse : geen enkel probleem en super makkelijk (zelfs met mijn zwakke elektrische boloneuse) ! Op deze manier moet het normaal ook lukken om de vanos piston op de nokkenas te laten zitten en zo het kapje los te maken (met de boloneuse,zonder timing tools/instelling) . Vastzetten nadien natuurlijk met de momentsleutel op 40Nm (maar dit gaat zeer makkelijk tegenover het losmaken) .

Om beide nokkenassen te blokkeren heb ik zelf de tool nagemaakt uit 5mm plaatijzer , een tool voor het roteren van het tandwiel (2 boutjes 30mm diep op 50mm van elkaar met een lang stuk ijzer) en het vliegwiel kan je blokkeren met een 1/4 verlengstuk (vliegwiel gaatje meet 8mm) . Als extra had ik ook nog 2x 24mm steeksleutels met een griptang op de nokkenassen gezet om het geheel stabieler te maken .

Op zich een simpel werkje dat gewoon veel tijd in beslag neemt door de specifieke dingen hier en daar , daarom mochten er vragen zijn stuur gerust een PM  :thumbsup:

flash

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Avus_3.0

Ferme werken die je weer zelf gedaan hebt, chapeau  :thumbsup:
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

M&M

Deze zal dit jaar ook wel weer het circuit onveilig gaan maken power to weight ratio is wel leuk bij deze denk ik..
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Phil_

Citaat van: M&M op 10 februari 2022, 16:15:36
Deze zal dit jaar ook wel weer het circuit onveilig gaan maken power to weight ratio is wel leuk bij deze denk ik..

170pk voor +1300kg (LV 360kg RV 335kg LA 330kg RA 305 met 70kg persoon en halfvolle tank op originele ophanging) valt toch wel redelijk tegen ;)

Het gaat mij eerder om het 'ClubSport' gevoel , de hele dag kunnen rijden aan een gelijkaardig tempo zonder problemen . 3 ronden op de NBR of +30min aan 1 stuk op circuit zonder enig probleem , en zonder speciale extra's (oliekoeler, speciale remkoeling,etc...) om daarna terug naar huis te rijden om net dat extra detail terug aan te passen :)

Phil_

De vanos is ondertussen gerodeerd en geeft toch meer verschil dan verwacht (volgens sommige forumpraatjes tot +10pk) .
In het begin leek het bijna op een VTEC systeem met de' kick' erin maar nu terug eerder het typische lineaire 6 cilinder vermogen .

Ondertussen ook nog de inlaat verwijderd om nieuwe pakkingen+koelslangen+vacuumslangen te monteren .

Avus_3.0

Nice dat je het verschil zo goed voelt, loon naar werken  :thumbsup:

Phil_

De rubber van de schakelarm achteraan vervangen door een PU exemplaar (vooraan had ik al een aluminium exemplaar) . De montage was niet echt simpel door de hardheid tegenover de zeer zachte originele rubber = een slangklem vooraan en achteraan de bus zo hard mogelijk aangedraaid om daarna met de hamer in de montagebeugel te kloppen .

Schakelt een heel stuk strakker , zeker in 1st en 2de versnelling . Nadeel : een pak meer resonantie geluid van de versnellingsbak maar gelukkig niet zo erg als PU versnellingsbak steunen (het enige wat me tegenhoud aan een 'grote' shortshifter) .

Ook de uitlaatrubbers achteraan vervangen door PU exemplaren , de rubbers gaan meestal maar 6 maanden mee en zijn dan 'doorgezakt' .

De koppelingsslang vervangen door een RVS exemplaar , geen verschil te merken/voelen (CDV en veer van het pedaal zelf waren al verwijderd) .

Tom

1 van mijn favoriete topics :)
Dat inlaatverhaal heb ik ook op mijn M50 gedaan, niet goed voor uw rug en soms wel wat geknoei.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Phil_

Op 18/03 nog eens op Spa gaan rijden met CircuitDays , weeral een topdag dankzij de goede organisatie : Respect tussen de rijders onderling + nooit teveel volk op de baan . In totaal 399km gereden  :thumbsup:

De Nankang NS2R hadden op het einde van de dag nog een dikke +4mm profiel waar nu toch het beste vanaf is . Binnenkort dus vervangen door een vers setje , graag had ik de  AR1 eens geprobeerd maar aan de huidige prijzen blijft de NS2R gewoon de allerbeste prijs/kwaliteit !

Nog 2 leuke foutjes op video : Net iets te hard ingestoken = achterkant weg = net kunnen opvangen maar dan op het vuile stuk circuit komen .
Het geweldige aan Spa is dat dit gewoon ongestraft kan dankzij de mooie uitloopzones (ze zijn wel kleiner geworden met de EWC aanpassingen , maar nog steeds groot genoeg op de juiste plekken) .

Phil_

Na Spa was wel het beste van de versnellingsbak , ik had al een lichte zoem/whine in 1st en 2de versnelling (hoofdlagers in bak achteraan) maar dit was na de circuitdag in alle versnellingen te horen = ondertussen vervangen door een andere exemplaar (nummer 3 ondertussen  ;D) .

Wat me wel opviel was de zeer schone koppeling/vliegwiel , dit is een standaard Valeo exemplaar (zat samen bij het vaste vliegwiel) waar ik toch een pak meer slijtage had verwacht .
Heeft iemand soms een idee of de huidige koppelingen geen stof/vuil meer maken (milieu) ? Of is het normaal dat een E36 amper koppelingsslijtage heeft bij zwaar gebruik (goede mechanische balans) ?

Verder ook nog een setje Style 230 gemonteerd voor de verandering . Passen verbazend goed ondanks de 19" maten : 19x8 ET37 215/35/19 - 19x9 ET39 225/35/19 . Sportief bochtenwerk is wel iets minder  :toofunny: .

mega_stihl

Goh, circuitgebruik of niet, het is niet dat je 300pk hebt en veel in 1ste met slippende koppeling vertrekt. Dus lijkt me niet abnormaal dat de koppeling nog vrij goed is.
Mooie save trouwens in dat eerste filmpje, waar je achterste even weg ging :) Altijd leuk om wat beeldmateriaal te krijgen :thumbsup:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Avus_3.0

Idd ferm gecorrigeerd in de dubbele linkse.  :thumbsup: (ps: ik ben daar met de moto ook al eens op het brede stuk uitgekomen :-X)

Breng uw 2 E36 vrienden de 26e maar mee naar onze greet & meet. ;)

Bananenman

:thumbsup: :thumbsup:

Zalige kist en toffe vids van op Spa!

bodi

die 230's staan hem wel, nog gehad op een e92, post er gerust nog wat foto's van, een leuke compact is altijd tof

Phil_

Afgelopen zomer een shortshifter getest met IRP PU versnellingsbaksteunen : De PU steunen zijn niet bruikbaar op de openbare weg (gigantisch gerammel en vibratie) + de shifter werkt niet aangenaam met een koude versnellingsbak .

Oplossing =Z3 2.8 shifter geplaatst met E21 versnellingsbaksteunen : OEM gevoel en toch korter dan de Z3 1.9 shifter . De originele rubbers waren op een paar jaar tijd helemaal zacht geworden , deze E21 versie zou gewoon 'standaard' gemonteerd moeten zijn .

Verder is de Gyeon (one) coating ondertussen een jaar oud , qua glans/beading nog steeds prima enkel zit de wagen vol wazige waskrassen (mss komt dit door zachtste/lichtste one versie en had ik beter direct de mohs of pure geplaatst) . De wagen heeft nog steeds een diepe glans vanop een afstand maar eens dichtbij in de zon is het een ramp , heel dubbel gevoel dus ...  :thinking:

Plannen voor komende winter/lente : Meyle HD draagarmen vooraan met nieuw lagers rondom + lineaire veren achteraan (waarschijnlijk KW motorsport als dit uitkomt met de spring rate en lengte) en misschien ook de GAZ instelbare dempers .

Phil_

Eind vorig jaar een nieuwe voorruit laten plaatsen bij Autoglas Antwerpen : zeer negatieve ervaring !
1ste maal was de voorruit niet correct gecentreerd op de carrosserie = de zijrubbers pasten niet meer correct + bovenaan de voorruit was een universele rubber geplaatst .
Opnieuw langsgegaan (deze keer bij de zaakvoerder) en hij zou dit persoonlijk 'oplossen' met een nieuwe afspraak .
De voorruit opnieuw gedemonteerd en gemonteerd met deze keer een OEM bovenrubber en koudweg opnieuw een montage aangerekend gekregen   :blink:  , service en correctheid is duidelijk niet meer van deze tijd !
De voorruit is van SaintGobain (OEM kwaliteit) maar past zeer nipt en is volgens mij een paar mm te groot voor de E36 Compact , ik vermoed dat de E36 waarschijnlijk een lage prioriteit krijgt voor de pasvorm gezien deze gedeeld wordt met een Hyundai en Dacia model , ik zou dus een ander merk voorruit aanraden voor de zekerheid (misschien is dit minder een probleem bij de gewone E36 modellen zonder zijrubbers die over het dak lopen) .

Door het iets warmere weer van de laatste weken heb ik ook al de nieuwe draagarmen + lagers vooraan kunnen monteren , alle oude hergebruikte onderdelen ook voorzien van een nieuw laklaagje  :D .

Uiteindelijk bleken de oude draagarmen nog in goede staat en was de lolli gewoon losgescheurd :thinking: . Hopelijke was dit een eenmalig geval en heb ik terug voor dezelfde Meyle rubber gekozen (daarna gemonteerd met extra vet op de draagarm) , mocht dit opnieuw gebeuren lijkt PU mij de enige oplossing ...

De montage lukt trouwens perfect met een lagertrekker  8) .

Phil_

Bij het vervangen van de stuureinden gemerkt dat 1 stuurkogel aan het stuurhuis los gekomen was :blink: , gelukkig zit deze vast met een speciale borgrondel . Geen idee hoelang ik hiermee al rondreed (gezien het maar max. 2mm speling geeft) , vanaf nu dus elk jaar even de stofrubbers verwijderen om alles te controleren .

Rondom de klinken ook nog nieuwe rubbers gemonteerd . In de plastic cover zitten pinnetjes met in de rubber gaatjes , best deze niet allemaal 'correct' bevestigen (rubber trekt scheef) , de rubber zit toch 'correcter geklemd' tussen de cover en carrosserie dus alle pinnetjes zijn een beetje overkill  :thumbsup: .

Vooraan nieuwe pinkers van TYC , deze komen naar mijn mening het dichtste bij de OEM exemplaren .

Ook nog een foto van de huidige wintermodus met 17" style 32 en originele ophanging .

Tom

Lookin good!

Die klinkrubbers moet ik ook nog doen, vanwaar heb je die gehaald? :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Avus_3.0

Die rubbers rond de klinken zijn een detail maar het doet wel veel aan het uitzicht.
Wintermodus mag er best zijn.  :thumbsup:

Phil_

Citaat van: Tom op  3 februari 2023, 09:31:32Die klinkrubbers moet ik ook nog doen, vanwaar heb je die gehaald? :)

Bij AutoDoc een complete cover van de E36 sedan achteraan (goedkoper) , maar dan moet je wel nog zelf de uitsparing voor het deurslot uit de rubber snijden .

BLIC : 6010-05-004420P . OEM nummer : 512 2811 9076 .