2011 - E82 - 1///M Coupé (Black Sapphire)

Gestart door Memphiss, 15 maart 2013, 19:10:12

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Memphiss

Citaat van: Boin op  3 juli 2014, 08:03:11
De voornaamste reden dat een M standaard nog steeds vrij hoog op zn poten staat, is omwille van gebruiksgemak.
Als men een wagen ontwikkeld, moet men hiermee een zo breed mogelijk publiek kunnen aanspreken (= meer verkoop, en daar draait het tenslotte om)
Iemand die 40j hard gewerkt heeft, en zichzelf voor z'n pension een M wil cadeau doen, moet er ook mee kunnen rijden, zonder over iedere vluchtheuvel te haperen. Anders krijgt men het ene topic na het andere zoals dit : http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=48598.0

Ivm de demper afstelling, hetzelfde verhaal.
Deze zijn vrij goed, maar niet puur gericht op maximale grip/stabiliteit & baanligging.
Met een deftige schroefset en andere onderstel aanpassingen kan je dus wel nog vrij veel winnen.

Wil je niet teveel inboeten in comfort : Pro kit
Wil je verstelbare hoogte met behoud vd oem dempers: KW sleeve over
Wil je een deftige en betaalbare schroefset : Bilstein B16
Wil je het beste wat nog bruikbaar is voor straat : Ohlins R&T / Intrax 1K2

Andere aanpassingen die betaalbaar zijn, een vrij grote invloed hebben op de stabiliteit en waarmee je niet teveel in comfort moet inboeten:
Solid subframe mounts ,powerflex front wishbones, Vorschlag camber plates.
Er zijn nog heel veel zaken die je kan veranderen, maar die hebben minder effect op de baanligging dan bovenstaande.

Merci voor de uitleg :) Nu weet ik al ongeveer voor wat ik mag beginnen sparen ;)

Capitol

Ohlins en Intrax is zonder GOCA attest zeker?
Bilstein B16 boven KW V3?

Boin

#152
Citaat van: Capitol op  3 juli 2014, 19:38:23
Ohlins en Intrax is zonder GOCA attest zeker?
Bilstein B16 boven KW V3?
Links Bilstein B16, rechts KW V3.


Memphiss

Ik denk dat ik het liefst Ohlins zou pakken, maar kvrees beetje voor de prijs. Maar op de 2de plaats komt wel bilstein denk ik

Boin

Citaat van: Celiske op  3 juli 2014, 20:00:12
Boven KW en onder Bilstein?
Zelfde aantal km's?  :razz:
Om een of andere reden staat de foto hier schuin.. :P
Voor alle duidelijkheid, blauw Bilstein, geel KW.

KW (de commerciele versies althans) is imo gwn een schroefset die voor een ander publiek gemaakt is.
Dat zie je al meteen aan de draadlengte, is meer een tuning/meeting schroefset.
Bilstein is meer gericht op de rijkwaliteiten.

Heb hier al vaak andere merken schroefsets vervangen door Bilstein, klanten zijn altijd erg enthausiast. :thumbsup:

Lachssilber

Ik ga hier misschien iets in gang steken :D maar met KW V3 heb ik toch nog geen problemen gehad. De Bilstein op de foto is nieuw volgens mij, dus moeilijk te vergelijken. Een Bilstein na 50000km ziet er meestal ook niet fris meer uit. On track is de V3 zeker niet slecht. Ik moet zelfs niet onderdoen voor E36'en met een ander merk van schroefsets op circuit. En op de openbare weg rijdt hij nog comfortabel. Ik zat vroeger met Bilstein op de E30 M3 en ben overgeschakeld op KW omdat de Bilstein te hard was in de 'korte' dempingen. De oneffenheden in de baan deden mijn cd speler regelmatig overspringen. Met de KW er nu onder is hij veel comfortabeler geworden op dit vlak en toch ligt hij even strak in de bochten. Dat is ook mijn ervaring met andere types BMW. Hiermee wil ik ook niet beweren dat Bilstein slecht is hé!

Boin, ik wil je hier zeker niet aanvallen hoor. Puur mijn mening/ervaring. En ik heb respect voor uw mening/ervaring ;). Het blijft een eeuwige discussie denk ik, welk merk?...

Spasta

#157
De bovenstaande foto gaat niet over hoe hard een demper Blinkt maar hoofdzakelijk over de diameter van de ingaande 'stang'.
Als je die van die twee vergelijkt is er verder waarschijnlijk geen uitleg nodig.
Ik weet verder niets van de kwaliteit of eigenschappen van beide hoor.

Ontopic: vraag de prijzen eens op van de mogelijkheden, dan heb je iets concreet om over na te denken en zijn er misschien al wat dingen die direct uitgesloten zijn :)

Memphiss

Citaat van: Spasta op  5 juli 2014, 23:26:07
Ontopic: vraag de prijzen eens op van de mogelijkheden, dan heb je iets concreet om over na te denken en zijn er misschien al wat dingen die direct uitgesloten zijn :)

De Öhlins heb ik de prijs al gekregen van Boin, dus dat is volgens mij ook het duurste. Maar heeft geen TUV attest, wat dan volgens mij ook wil zeggen dat er 9/10 geen GOCA attest bij is. Mss langs de eene kant handig omdat je dan niet door de tuning keuring moet, langs de andere kant is vrij jammer dat je elke keer moet laten ombouwen.

De Pro kit kan volgens mij zoiezo nie zoveel kosten aangezien het juist maar veerkes zijn :)

KW V3 , kost mss 60% van de Öhlins. Heb ik op mijn Mini gehad, was ik wel vrij tevreden van, alleen ongeloofelijk beu om die ingaande en uitgaande slag te regelen als je er geen ervaring met hebt en omdat ze op een onbereikbare plek zaten achteraan.

Bilstein B16 kost eerder 80% van de öhlins denk ik. Geen ervaring mee, maar de ingaande en uitgaande slag lijkt mij iets makkelijker aan te passen, wat dan weer een voordeel is als je bij montage toch nie de ideale verhouding instelling hebt gekozen.

Boin

Mijn ervaring is op E46 & E9x/E8x, heb op deze types al verschillende KW & look a likes (AP/Weitec etc) uitgehaald om bilstein te monteren. Er zaten ook schroefsetjes tussen die slechts 5000km hadden.
De wagen voelt idd stijver/harder aan, maar minder 'bokkerig' over oneffenheden.
Mss dat dit bij E30/E36 anders is he. ;)

Verder vind ik persoonlijk de afstelling van een V3 te ver gezocht, 30 settings boven en onderaan de demper. Dat zijn 900 combinaties.. :thinking:
En met dat imbusje dat je er bovenaan moet insteken (die je er op 5 manieren kan insteken), op de duur weet je niet meer op welke setting die staat? 90% van de v3 eigenaars draait nooit aan de settings, omdat die te ingewikkeld zijn.
Bij Bilstein heb je 10 standjes, waarmee je tussen iedere klik een verschil voelt in rijgedrag, heel simpel om te switchen tussen straatsetting en circuit!

Bij de KW dempers zit er ook een ontwerpfout, de plastic huls om de demper te beschermen zit op de bumpstop geklikt. Als de demper de bumpstop raakt, zet die uit, waardoor het plastic barst.
Heb hier nog geen enkele kit gezien, waarvan die plastic huls niet kapot was.

Memphiss

Idd aan mijn KW V3 ben ik nooit geweest omdat ik er vanachter niet aankon en ik totaal geen benul had van hoe ze fijn af te regelen. Dus ze zijn altijd op de montage instellingen blijven staan

Capitol

Er zijn precies veel mannen hier met hetzelfde dilemma. Ik heb ook al eens rondgekeken naar verschillende sets voor een E46 M3 en kwam bij KW, Bilstein, Intrax en Ohlins uit. Intrax en Ohlins blijken geen attesten te hebben, dus die vallen bij mij al af en dan blijven KW en Bilstein over met voor beide merken voor- en tegenstanders.

Memphiss

Citaat van: Capitol op  7 juli 2014, 13:29:31
Er zijn precies veel mannen hier met hetzelfde dilemma. Ik heb ook al eens rondgekeken naar verschillende sets voor een E46 M3 en kwam bij KW, Bilstein, Intrax en Ohlins uit. Intrax en Ohlins blijken geen attesten te hebben, dus die vallen bij mij al af en dan blijven KW en Bilstein over met voor beide merken voor- en tegenstanders.

Denk dat het uiteindelijk een persoonlijke keuze wordt tss die merken. Je hebt zoiezo bij elk merk voor -en nadelen, goede en slechte ervaringen.

Franzino

#163
Citaat van: Boin op  3 juli 2014, 08:03:11
De voornaamste reden dat een M standaard nog steeds vrij hoog op zn poten staat, is omwille van gebruiksgemak.
Als men een wagen ontwikkeld, moet men hiermee een zo breed mogelijk publiek kunnen aanspreken (= meer verkoop, en daar draait het tenslotte om)
Iemand die 40j hard gewerkt heeft, en zichzelf voor z'n pension een M wil cadeau doen, moet er ook mee kunnen rijden, zonder over iedere vluchtheuvel te haperen. Anders krijgt men het ene topic na het andere zoals dit : http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=48598.0

Ivm de demper afstelling, hetzelfde verhaal.
Deze zijn vrij goed, maar niet puur gericht op maximale grip/stabiliteit & baanligging.
Met een deftige schroefset en andere onderstel aanpassingen kan je dus wel nog vrij veel winnen.

Wil je niet teveel inboeten in comfort : Pro kit
Wil je verstelbare hoogte met behoud vd oem dempers: KW sleeve over
Wil je een deftige en betaalbare schroefset : Bilstein B16
Wil je het beste wat nog bruikbaar is voor straat : Ohlins R&T / Intrax 1K2
Een BMW M wagen is uiteindelijk een sportieve straatwagen die ontwikkeld is voor voornamelijk straatgebruik. Hoeveel % van de M eigenaars komt daar uiteindelijk ook effectief mee op circuit? Dit is echt maar een minderheid van al de verkochte M modellen. Remmen en ophanging zijn daarom ook vooral ontwikkeld voor straatgebruik. Bij intensief circuitgebruik zullen hun beperkingen zeker boven komen drijven. Met een standaard M kan je zeker wel eens zonder problemen een rondje op de ring doen... Maar wordt dit occasioneel rondje echt een trackday hobby, dan zullen aanpassingen nodig zijn (zelf gemerkt  ;) ).
Een BMW M blijft dan wel een perfecte basis waar in mijn ogen niet echt extreem veel aan nodig is om hem dikke fun op circuit te maken. Het zou wel super zijn moest BMW voor de 1M, M3 een soort van trackpack als optie destijds hebben aangeboden met een regelbare ophanging en nog betere remmen.

Ik zou persoonlijk in het lijstje tussen die Bilstein B16 en de Intrax1K2 nog de KW Clubsport steken.... Zit ook qua prijs ertussen. Ik heb eens met een e92 M3 gereden met een KW clubsport die door een gespecialiseerd Duits racebedrijf was afgeregeld puur voor Nurburgring gebruik... Berdrijf is nadien overgenomen door het gerenommeerde Manthey racing. Deze M3 reed extreem strak en was ook nog perfect bruikbaar op de openbare weg. Aan een KW V3, Clubsport liggen vijzen (afregelen) is best iets wat je doet als je verstand van zaken hebt. Naar mijn gevoel rijden de meeste V3 en Clubsport eigenaars gewoon met de standaard KW settings rond. Ik zelf heb op de Z4M gekozen voor Bilstein B16 PSS-10 vanwege het handig zelf instellen van de dempers met de 10 standjes. Mijn Z4M is een straat/trackday/fun/sun wagen en dan is zo een zelf instelbare B16 wel handig. Is het vooral voor het visuele te doen en ook een beetje minder koetswerk en rolbewegingen, ga dan voor Eibach veren. Voor die prijs kan je weinig verkeerd doen.

Citaat van: Capitol op  7 juli 2014, 13:29:31
Er zijn precies veel mannen hier met hetzelfde dilemma. Ik heb ook al eens rondgekeken naar verschillende sets voor een E46 M3 en kwam bij KW, Bilstein, Intrax en Ohlins uit. Intrax en Ohlins blijken geen attesten te hebben, dus die vallen bij mij al af en dan blijven KW en Bilstein over met voor beide merken voor- en tegenstanders.
Ohlins en Intrax zijn top; maar als ik correct ben zijn hier inderdaad geen attesten bij (is wel lastig in Belgie, als je gekeurd wilt zijn). Is het voor een pure trackcar waar keuring geen issue is (of je vindt de jaarlijkse ombouw niet erg), dan is Intrax en Ohlins echt wel 1 van de beste zaken voor een straatwagen (als je de prijs er voor wilt betalen). Moest ik een "redelijk dedicated" trackday wagen hebben, dan zou ik voor een KW Clubsport gaan en deze netje bij een specialist laten afregelen voor mijn circuit van voorkeur. Is het voor een dubbel gebruik wagen (straat/circuit), dan zou ik voor een PSS-10 gaan en kan je zelf (mits wat experimenteren) op een handige manier de demper settings veranderen (openbare weg <-> Nurburgring nat <-> Nurburgring droog <-> Spa). Een PSS-10 is in mijn ogen een straatophanging (en zeker geen pure circuitophanging) waar je ook vlotjes mee op circuit kan. Die 10 afstelling zijn dan ook 10 voorgeprogrammeerde basisinstelling (qua ingaande en uitgaande demping). Iemand die veel verstand heeft van ophangingen zou een KW V3 of KW Clubsport veel fijnder kunnen afregelen qua ideale settings dan met die Bilstein B16 PSS-10.

Memphiss

Das ook een hele boterham :)

Ja KW clubsport is idd wel tof met de camberplaten enzo, maar helaas weer zonder attest.

Ik ga zoiezo iets keurbaar nemen denk ik, moet al de uitlaat half vervangen voor keuring. Is nie zoveel werk maar een onderstel is al snel 2u werk he.

Franzino

Citaat van: Memphiss op  8 juli 2014, 21:33:42
Das ook een hele boterham :)

Ja KW clubsport is idd wel tof met de camberplaten enzo, maar helaas weer zonder attest.

Ik ga zoiezo iets keurbaar nemen denk ik, moet al de uitlaat half vervangen voor keuring. Is nie zoveel werk maar een onderstel is al snel 2u werk he.
Ik was mij niet bewust dat clubsport zonder attesten is...

Memphiss

Citaat van: Franzino op  9 juli 2014, 01:16:38
Ik was mij niet bewust dat clubsport zonder attesten is...

Toen ik voor mijn MINI keep waren daar geen attesten bij, omdat er camberplaten bij waren en blijkbaar mag dat hier niet

Boin

Ik wil niet bijdehand doen, maar Bilstein heeft ook een clubsport versie.
Daar zijn in en uitgaande demping ook afzonderlijk instelbaar, en daar zitten ook camberplates bij. ;)
(Sachs heeft dit trouwens ook)

Memphiss

#168
Deze had ik ook al eens bekeken :) aangezien ik liever Bilstein als KW zou hebben. Maar voor straatgebruik is dit een beetje overkill volgens mij.

Memphiss

De volgende mods zijn ook besteld

- Intercooler
- Akra downpipe
- Eibach Pro-kit

juist nog wachten tot wanneer  alles binnen is en gemonteerd kan worden.

Daarna kan hij gechipped worden ;)

Extensis

Citaat van: Memphiss op 31 augustus 2015, 12:36:54
De volgende mods zijn ook besteld

- Intercooler
- Akra downpipe
- Eibach Pro-kit

juist nog wachten tot wanneer  alles binnen is en gemonteerd kan worden.

Daarna kan hij gechipped worden ;)

:wow: :clap:

Brigante S

Citaat van: Franzino op  9 juli 2014, 01:16:38
Ik was mij niet bewust dat clubsport zonder attesten is...

Correctie, de clubsport WAS zonder attesten.
Heb zelf een clubsport zitten op mijn wagen. Na enkele mails en van mijn oren maken bij "Jean van KW" omdat hij mij de KW V3 attesten had opgestuurd uiteindelijk de juiste papieren gekregen. Werd daarom ook 2 maal afgekeurd  :-[ :-X[
Mijn persoonlijke mening, inderdaad de KW rijdt subliem, maar een Bilstein clubsport kan eventueel ooit de opvolger worden.

Racecars shouldn't be confined to racetracks.

BIMONDUBS

Kwam net dit topic tegen, mooie wagen, ik ben dan ook direct tot de vaststelling gekomen dat dit de ex-wagen van mijn broer is geweest  :thumbsup: En ik kan dan ook met 100% zekerheid zeggen dat deze 1 :///M: nooit afgeracht is  :clap: altijd mooi warm gereden en nooit te bont er mee geweest.. Toch altijd fijn om te weten denk ik dan?  :clap: :greddy:
Adrenaline junk - It's a Lifestyle

Memphiss

Is inderdaad altijd leuk om te weten...jammer dat uw broer geen GPS gekocht had ;)

Memphiss


Memphiss


GeoBem007

Raar dipje op 5900RPM...

Goei waardes verder :thumbsup:

Op staan kwijlen toen hij bij @Boin stond/hing :)

Memphiss

#177
Citaat van: GeoBem007 op 30 oktober 2015, 11:25:35
Raar dipje op 5900RPM...

Goei waardes verder :thumbsup:

Op staan kwijlen toen hij bij @Boin stond/hing :)

Ja idd, Bruno zei dat het door die Akra komt, andere flow dan de andere uitlaten.

Nu toch ff sparen voor schroefset, die voorveren zakken iets teveel door bij putjes en drempels waardoor ik toch soms ten pas en ten onpas sleep

marijn


WJJ

Enorm knappe auto!  :drool:
Met de juiste mods imo, enkel een schroefset zou het geheel helemaal afmaken  :thumbsup: