Main Menu

E36 M3 echroefset op 320i

Gestart door Tomassi, 16 september 2024, 12:55:43

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tomassi

Beste,

Ik heb een schroefset die voor een e36 m3 voorzien is onder mijn 320i sedan chassis. Dit past allemaal, enkel de bevestiging van de sway bar is anders. Nu wil ik graag een stijvere anti roll bar plaatsen voor en achteraan, liefst een H&R set van een m3. Hebben nog mensen hier ervaring mee, en zoja welke aanpassingen of onderdelen heb ik hiervoor nodig?

Alvast bedankt!
E36 M3 3.0
E36 325i

Tom

Welke kit heb je ( puur uit nieuwsgierigheid :)  )

Mijn 91'er heeft ook de stabibevestiging aan de veerpoot, er is een verschil in diktes tussen de veerpoot en de draagarm-gemonteerde stabi's , die aan de draagarm zijn normaalgezien dikker dan die aan de veerpoot gezien de directere verbinding met de veerpoot zowiezo een veel stijver geheel geeft. Ik ken de diktes niet van buiten, er zijn af fabriek wel wat verschillende versies.

Op mijn Z3M en mijn 325i zitten dezelfde stabi's af fabriek, op de Z3M heb ik H&R stabi's, en ik vond dat best de moeite waard om de boel strakker te maken. Op mijn 325i mis ik het niet met de H&R schroefkit voorlopig.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Tomassi

Citaat van: Tom op 16 september 2024, 13:03:17Welke kit heb je ( puur uit nieuwsgierigheid :)  )

Mijn 91'er heeft ook de stabibevestiging aan de veerpoot, er is een verschil in diktes tussen de veerpoot en de draagarm-gemonteerde stabi's , die aan de draagarm zijn normaalgezien dikker dan die aan de veerpoot gezien de directere verbinding met de veerpoot zowiezo een veel stijver geheel geeft. Ik ken de diktes niet van buiten, er zijn af fabriek wel wat verschillende versies.

Op mijn Z3M en mijn 325i zitten dezelfde stabi's af fabriek, op de Z3M heb ik H&R stabi's, en ik vond dat best de moeite waard om de boel strakker te maken. Op mijn 325i mis ik het niet met de H&R schroefkit voorlopig.

Idd, had die ook op mijn m3 en was er wel tevreden van.
Dat van die dikkere stabis op de draagarmen had ik ook al gelezen, maar had liefst de bevestiging op de veerpoot (dit is voorzien op de m3 kit) die gemonteerd is.

Ik heb een kw competition zitten, waarbij een goede afstelling ook nog wel wat zal doen, maar hij rolt me toch nog wat veel.
E36 M3 3.0
E36 325i

Tom

Is de vraag of dat past? => ja dat past, afhankelijk van de verlaging heb je de correcte lengte droplinks nodig, of als je het perfect wil doen verstelbare droplinks.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Phil_

Dit werkt prima met zowel M als non-M swaybar .
Wel met instelbare links natuurlijk , vergeet zeker ook niet je chassis uit te meten om veel preload op de swaybar te vermijden .

Veel non M schroefsets hebben altijd dit extra bevestigingspunt .

Tom

Citaat van: Phil_ op 17 september 2024, 20:18:08Dit werkt prima met zowel M als non-M swaybar .
Wel met instelbare links natuurlijk , vergeet zeker ook niet je chassis uit te meten om veel preload op de swaybar te vermijden .

Veel non M schroefsets hebben altijd dit extra bevestigingspunt .

Hoe doe je dat eigenlijk ? Ik rij momenteel met stock droplinks met verlaagde ophanging, ik merk er voorlopig niks van.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Boin

#6
Dmv corner balance op hubstands en weegschalen.
We doen dat hier bijna dagelijks  :)

Ik heb hier 7j geleden eens een uitleg gedaan hoe dat precies in z'n werk gaat, maar geldt nog steeds.

https://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=51389.180

Phil_

Citaat van: Tom op 18 september 2024, 08:07:13Hoe doe je dat eigenlijk ? Ik rij momenteel met stock droplinks met verlaagde ophanging, ik merk er voorlopig niks van.

Elke E36 staat standaard/origineel krom/scheef .

Je kan best onderaan aan je chassis op vaste punten meten (bevoorbeeld de lollibouten vooraan of subframe bouten achteraan) en deze waardes dan toepassen op de stelschroef van de schroefkit + droplinks .

Resultaat is een veel comfortabelere wagen waar geen extra krachten op het chassis zitten .