Bmw f11 euro 5 roetfilter vervangen

Gestart door Bart25277, 17 juni 2023, 11:58:40

kraftbayer

Veel bedrijven die roetfilters "proper" maken geven tegenwoordig al geen garantie meer dat die dan weer proper is zodat je door de TK raakt.
Dus dat is dan altijd afwachten of je dan alsnog goedgekeurd geraakt.
Je kan het proberen maar er blijft een risico dat het niet in orde is.

Zelfs bij de Dealer vervangen ze tegenwoordig alle filters in de uitlaat als er meerdere inzitten om zeker te zijn dat dit dan toch allemaal in orde is.
Je kan dan nog altijd teveel uitstoot hebben als de AGR of inlaat half dicht zit.
Want op 180.000 Km is het niet te verschieten dat gans het inlaattraject half dicht zit met roet.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Bananenman

Ik heb in de familie iemand gehad die met zijn VW Transporter euro5 exact dezelfde miserie heeft gehad.

Ook 1001 adviezen ingewonnen en overal heen gestuurd. Uiteindelijk was er 1 bedrijf die er effectief voor gezorgd heeft dat er een groene kaart was.

Ik vraag meteen wie/wat/prijs/ ... ;-)

Heb hem het advies gegeven om volgende keer naar de walen te gaan  :thumbsup:
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

Bananenman

Ja mannekes we zijn er!

Fijn gesprek gehad met de 'Marc' van garage Mossevelde: https://www.openingsurengids.be/van-mossevelde/antwerpen/1

Proces:

roetfileter gaat eruit
nieuwe steen erin zoals oem
terug geplaatst

2 à 3 weken werktijd (heel druk)

1e contact via telefoon!

prijs is afhankelijk van wagen

het MOET altijd een wagen zijn met originele roetfilter.
Indien after-market roetfilter wordt eerst een originele gekocht.

Kostprijs bij mijn schoonpa was ongeveer € 1.600 bij zijn VW Transporter en moet groene kaart los door de keuring. Is van 2mio deeltjes richting 250.000 gegaan  :thumbsup:

Voila bij deze, hopelijk vele BAM'mers uit de nood geholpen. Ivm de tijd die ik hierin gestoken heb, jullie RSZ bijdrage heeft dit bekostigd dus merci  :greddy:  :greddy:  :greddy:
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

kraftbayer

Citaat van: Bananenman op 24 juli 2024, 13:59:30Ja mannekes we zijn er!

Fijn gesprek gehad met de 'Marc' van garage Mossevelde: https://www.openingsurengids.be/van-mossevelde/antwerpen/1

Proces:

roetfileter gaat eruit
nieuwe steen erin zoals oem
terug geplaatst

2 à 3 weken werktijd (heel druk)

1e contact via telefoon!

prijs is afhankelijk van wagen

het MOET altijd een wagen zijn met originele roetfilter.
Indien after-market roetfilter wordt eerst een originele gekocht.

Kostprijs bij mijn schoonpa was ongeveer € 1.600 bij zijn VW Transporter en moet groene kaart los door de keuring. Is van 2mio deeltjes richting 250.000 gegaan  :thumbsup:

Voila bij deze, hopelijk vele BAM'mers uit de nood geholpen. Ivm de tijd die ik hierin gestoken heb, jullie RSZ bijdrage heeft dit bekostigd dus merci  :greddy:  :greddy:  :greddy:

Dat is eigenlijk de juiste manier van werken.
Er zijn nog een paar bedrijven die dat doen maar weinig.
En als het resultaat nadien in orde is dan is dat goed.
Maar je moet wel bekijken of er geen prijsverschil zit tussen een OEM of een herstelde.
Soms is een OEM niet veel duurder.
Bij benzinemotoren heb ik al gehad dat een herstelde met nieuw binnenwerk net zo duur was als een nieuwe OEM.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

jvp

De bijdrage over de garage van Mossevelde is zeker al nuttige input, maar ik had eerder nog gehoopt om een garage te vinden dicht bij Leuven die een nieuwe roetfilter kan steken (liefst OEM, maar niet noodzakelijk) voor minder geld dan de officiele dealer, wel met garatie dat de keuring slaagt.

kraftbayer

De prijs van een OEM roetfilter gaat bij alle Dealers hetzelfde zijn.
Het enige wat je kan doen is er bij de Dealer eentje kopen en dan proberen die elders te laten monteren waar het goedkoper is dan bij de Dealer.
Denk er wel aan dat als je een roetfilter koopt je ook de klembanden om die vast te zetten aan de flenzen nieuw koopt.
Want meestal kan je die maar 1 keer gebruiken.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Low Budget

Iemand ervaring met HVO 100(biodiesel) te tanken in Duitsland?
Ik heb alleen maar van horen zeggen verhalen, dat deze ook 2 miljoen deeltjes hadden en met biodiesel naar keuring, erdoor waren.

Mvg
Low budget

kraftbayer

Blijkbaar is die Bio Diesel ook niet de oplossing want niet alle motoren draaien daar goed op.
Je kan de proef eventueel eens nemen en zien wat het geeft maar een wondermiddel is het nog niet.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Blackwidow

Ciao

Ik heb ook al de mogelijkheid gehad om twee keer een jaar rond te kunnen rijden met afgekeurde roetfilter (BMW 518d F11).. Mijn pijpen achteraan zien er ook goed zwart uit.
Ik zoek nu een goede garage in de buurt (oost vlaanderen liefst, WVL kan ook).. Iemand tips ?

Bio oplossing heb ik ook es geprobeerd.. als je boven 1M partikels zit, zal dat ook niet veel helpen denk ik dan.

Ik dacht nu aan Midas als mogelijkheid, iemand ervaringen daar?

jvp

Omdat ik geen garantie kreeg dat ik na het vervangen van het roetfilter (€ 4000) zonder problemen door de Vlaamse keuring zou raken, ben ik toch maar eens gaan proberen in Wallonie.
In plaats van herkeuring wel een volledige keuring moeten laten doen, maar gezien mijn E70 3.0d een Euro 5a is, deden ze enkel dezelfde roetkeuring als voor oudere diesels in Wallonie, en is de auto gekeurd zonder enige opmerking.  ;D