N47 afgekeurd op roetuitstoot

Gestart door mega_stihl, 25 juli 2022, 20:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janske21

#300
Ook hier staat een keuring in Wallonië op het programma.
Daarstraks afgekeurd met de vriendin haar Ford b-max wegens te veel roetdeeltjes.
Zullen de taalgrens volgende week dan maar eens oversteken zeker  ::)

Damm, net topic doorlezen, blijkbaar euro 5b ook in wallonie afkeur of ben ik mis?
Heb hier in Hechtel eksel vorig jaar al een groene kaart gehad voor een jaar met de opmerking ivm de roetfilter dat de deeltjes te hoog zijn.
Wallonie zal dus geen optie zijn vrees ik of ben ik mis?
Anders zal de wagen waarschijnlijk klaar zijn voor export

dolfke

Helaas is het enkel tot de euro 5A

Bart25277

Citaat van: Janske21 op  1 oktober 2024, 20:31:28Ook hier staat een keuring in Wallonië op het programma.
Daarstraks afgekeurd met de vriendin haar Ford b-max wegens te veel roetdeeltjes.
Zullen de taalgrens volgende week dan maar eens oversteken zeker  ::)

Damm, net topic doorlezen, blijkbaar euro 5b ook in wallonie afkeur of ben ik mis?
Heb hier in Hechtel eksel vorig jaar al een groene kaart gehad voor een jaar met de opmerking ivm de roetfilter dat de deeltjes te hoog zijn.
Wallonie zal dus geen optie zijn vrees ik of ben ik mis?
Anders zal de wagen waarschijnlijk klaar zijn voor export
Klopt, met een euro 5b ben je ook in de Walen eraan voor de moeite ... 8)
BMW M4 Cabrio Austin Yellow - Mercedes C63s AMG Break - BMW F11 520d Touring M-pack - BMW E92 M3 Alpinweiss manueel - BMW E46 M3 cabrio carbonzwart CSL airbox - BMW E36 M3.2 Cosmoszwart


!!! You can't drive your bank account ;-) !!!

Paske

#303
Citaat van: Bart25277 op  1 oktober 2024, 21:59:26Klopt, met een euro 5b ben je ook in de Walen eraan voor de moeite ... 8)
@Bart25277 Is relatief:
Ford Fiesta van m'n echtgenote is Euro 5b, (is wel een lichte vracht, maar denk niet dat dit verschil uitmaakt) en ik ga op 21 November terug op controle, en zal laten weten wat het resultaat is.
Daar ik vorig jaar meer dan 2.000.000 particles aan uitstoot had, en die man me vertelde dat ik steeds een groene kaart zal krijgen voor 1 jaar, ook al laat ik hem niet herstellen.
Enkel voor verkoop moet ik een groene kaart zien te halen (en hem dus laten repareren) tenzij voor export natuurlijk.
@Janske21 aan u de keuze:
- een 'risico' nemen van €70 en wat tijd, en even in de Walen gaan proberen.
- of laten herstellen zonder zekerheid of alles onmiddellijk ok is.
- of verkopen voor export aan zeer lage prijs, want die weten ook dat je hem nergens anders kwijt kan.

Hier lees je m'n relaas van vorig jaar :

Citaat van: Paske op 20 december 2023, 12:23:46Gisteren met de Fiesta 1.6 Tdci Euro 5b 2014  - 160.000 km naar de keuring in Moeskroen geweest.
2.040.000 particles = afgekeurd, daar het er maximum maar 1.000.000 mogen zijn.
En nu? Was m'n vraag aan de man van de keuring....
Ah zei hij..... je moet hem laten maken als je hem wil keuren voor verkoop, dus voorlopig geen probleem voor jou.
En nu heb je een groen keuringsbewijs, geldig voor 1 jaar, met een opmerking.
Ok, goed zeg ik, maar dan moet ik hem wel laten maken als ik hem volgend jaar wil laten keuren?
Dikke smile op die man z'n gezicht: Neen mijnheer, u komt gewoon naar hier, en zal opnieuw afgekeurd worden, en u krijgt opnieuw een groen keuringsbewijs voor 1 jaar.  :wow:  :thumbsup:
Wist me ook te vertellen dat de meeste wagen die falen voor de particletest, Ford's zijn. :thinking:
You cannot view this attachment.

Dit moet lukken: In de Auto Motor und Sport 21/2024:

Diesel-Rückruf bei Ford?
Wegen zu hoher Partikelwerte bei der Abgasuntersuchung (AU) von Ford-Dieselmodellen
könnteein Rückruf bevorstehen.
,,Der Hersteller hat sich in der gesetzten Frist geäußert.
Derzeit wird der Ablauf der Mangelbeseitigung geprüft.
Nach Abschluss aller vorbereitenden Maßnahmen könnte eine Rückrufmaßnahme beginnen",
so ein Kraftfahrt-Bundesamts-Sprecher.
Das KBA prüft, ob die Partikelfilter von Ford die gesetzlichen
Dauerhaltbarkeits-Anforderungen erfüllen oder ob ein Serienmangel vorliegt.
Laut einer ADACStichprobe könnten die Filter aber gar nicht der Grund für die hohen Werte sein (Heft 16/2024).
Mit Blick auf ,,Gespräche und Abstimmungen mit dem KBA" wollte Ford sich noch nicht äußern.

Google translate:
Vanwege te hoge deeltjeswaarden in de emissietest (AU) van Ford-dieselmodellen
een terugroepactie zou op handen zijn.
"De fabrikant heeft binnen de gestelde termijn gereageerd.
Het proces om het defect te corrigeren wordt momenteel onderzocht.
Nadat alle voorbereidende maatregelen zijn afgerond, kan een terugroepactie beginnen."
zei een woordvoerder van de Federal Motor Transport Authority.
De KBA controleert of de roetfilters van Ford voldoen aan de wettelijke eisen
voldoen aan duurzaamheidseisen of dat er sprake is van een seriefout.
Volgens een ADACS-voorbeeld kunnen de filters niet de reden zijn voor de hoge waarden (uitgave 16/2024).
Met het oog op "besprekingen en afstemming met de KBA" wilde Ford nog geen commentaar geven.
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Janske21

Ben volop aan het rond neuzen op het internet naar oplossingen om de wagen nog voor 1 jaar gekeurd te krijgen.
Ik kwam geregeld tegen dat een deel petroleum in de dieseltank toevoegen wel eens kan helpen om onder de grens te geraken.
Is er nog iemand die dit al geprobeerd heeft?
Voor de wagen zelf zou het geen kwaad kunnen want dit zou vroeger in de winter bijna als standaard gedaan zijn.

flash

Citaat van: Janske21 op  9 oktober 2024, 11:04:47Ben volop aan het rond neuzen op het internet naar oplossingen om de wagen nog voor 1 jaar gekeurd te krijgen.
Ik kwam geregeld tegen dat een deel petroleum in de dieseltank toevoegen wel eens kan helpen om onder de grens te geraken.
Is er nog iemand die dit al geprobeerd heeft?
Voor de wagen zelf zou het geen kwaad kunnen want dit zou vroeger in de winter bijna als standaard gedaan zijn.


Werd mij vroeger ook al verteld, maar ik weet niet of modernere inspuitpompen dat zo leuk gaan vinden.
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht, '11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak, '11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht, '12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak, '13-'15 BMW e30 320i =>325i 24v 4d '84 => verkocht, '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak, '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht, '14-'20 BMW e30 324td 4d => afbraak, '14-'20 BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak, '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen, '16 BMW e30 324d VFL => verkocht, '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht, '16-? BMW e30 324td => 325tds touring '90 => project , '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak? , '18-'19 Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => ongeval en verkocht, '18-'21 Nissan 1.5t heftruck => verkocht, '18-? BMW e30 325i cabrio '86 => ?, '19-'23 Nissan Navara D40 '05 => verkocht, '20-? BMW e61 LV M5 '07 => pretraket, '20-? International 654 '72 => kliefmachine, '23-? Ford Ranger Raptor benzine '23 => daily,

Paske

#306
Citaat van: Janske21 op  9 oktober 2024, 11:04:47Ben volop aan het rond neuzen op het internet naar oplossingen om de wagen nog voor 1 jaar gekeurd te krijgen.
Ik kwam geregeld tegen dat een deel petroleum in de dieseltank toevoegen wel eens kan helpen om onder de grens te geraken.
Is er nog iemand die dit al geprobeerd heeft?
Voor de wagen zelf zou het geen kwaad kunnen want dit zou vroeger in de winter bijna als standaard gedaan zijn.

@Janske21 Wat dacht je van gewoon naar de keuring in Wallonië te gaan........?  :thinking:
Zoals reeds vermeld: het kost je maximaal €70 en een uurtje of 2.
Dan weet je onmiddellijk waar je aan toe bent, niet meer gissen.  :iono:
Hieronder de link :
https://www.autosecurite.be/en/
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Bart25277

Citaat van: Paske op 10 oktober 2024, 10:26:12@Janske21 Wat dacht je van gewoon naar de keuring in Wallonië te gaan........?  :thinking:
Zoals reeds vermeld: het kost je maximaal €70 en een uurtje of 2.
Dan weet je onmiddellijk waar je aan toe bent, niet meer gissen.  :iono:
Hieronder de link :
https://www.autosecurite.be/en/
Bouwjaar 2014 zie ik staan, dat gaat zeker geen euro 5a meer zijn dus keuring in Wallonië gaat zelfde zijn als in Vlaanderen...
BMW M4 Cabrio Austin Yellow - Mercedes C63s AMG Break - BMW F11 520d Touring M-pack - BMW E92 M3 Alpinweiss manueel - BMW E46 M3 cabrio carbonzwart CSL airbox - BMW E36 M3.2 Cosmoszwart


!!! You can't drive your bank account ;-) !!!

Janske21

Citaat van: Bart25277 op 10 oktober 2024, 11:40:59Bouwjaar 2014 zie ik staan, dat gaat zeker geen euro 5a meer zijn dus keuring in Wallonië gaat zelfde zijn als in Vlaanderen...
idd, is een euro 5b
Maar misschien dat we volgende week gekeurd geraakt zijn. Meer info volgt nog.

Paske

#309
Citaat van: Bart25277 op 10 oktober 2024, 11:40:59Bouwjaar 2014 zie ik staan, dat gaat zeker geen euro 5a meer zijn dus keuring in Wallonië gaat zelfde zijn als in Vlaanderen...

@Bart25277 : kan idd, maar belangrijker => hoe zit het in Vlaanderen tov Wallonië met het keuringsverslag?
In Wallonië kreeg ik vorig jaar (zoals je hierboven al kon lezen) een groene kaart met meer dan 2.000.0000 partikles uitstoot, geldig voor één jaar, met tevens de 'belofte' (zolang men de spelregels niet aanpast) dat ik de norm niet hoef te halen, zolang ik hem niet wil laten keuren voor verkoop.
Heeft u enig idee wat de spelregels zijn in Vlaanderen voor een 5b, bij een afkeur (+2.000.000 partikles)?

Link hieronder is de boom van de controleprocedure roetdeeltjes:

You cannot view this attachment.

https://cdn.prod.website-files.com/604a00a4df74a7000318621d/64f594410f3eb75f6ce4062f_Handboek%20PTC%20versie%205.2.pdf

Zoals hierboven ook reeds vermeld, ga ik op 21 November terug, en laat ik het verdict weten.
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Bart25277

Citaat van: Paske op 10 oktober 2024, 12:48:04@Bart25277 : kan idd, maar belangrijker => hoe zit het in Vlaanderen tov Wallonië met het keuringsverslag?
In Wallonië kreeg ik vorig jaar (zoals je hierboven al kon lezen) een groene kaart met meer dan 2.000.0000 partikles uitstoot, geldig voor één jaar, met tevens de 'belofte' (zolang men de spelregels niet aanpast) dat ik de norm niet hoef te halen, zolang ik hem niet wil laten keuren voor verkoop.
Heeft u enig idee wat de spelregels zijn in Vlaanderen voor een 5b, bij een afkeur (+2.000.000 partikles)?

Link hieronder is de boom van de controleprocedure roetdeeltjes:

You cannot view this attachment.

https://cdn.prod.website-files.com/604a00a4df74a7000318621d/64f594410f3eb75f6ce4062f_Handboek%20PTC%20versie%205.2.pdf

Zoals hierboven ook reeds vermeld, ga ik op 21 November terug, en laat ik het verdict weten.
Ik dacht in Vlaanderen met die uitstoot een afkeur en geldigheid van slechts 3 maand met verplichtingen van herstel. Maar schiet me niet dood moest dit ondertussen veranderd zijn ...
BMW M4 Cabrio Austin Yellow - Mercedes C63s AMG Break - BMW F11 520d Touring M-pack - BMW E92 M3 Alpinweiss manueel - BMW E46 M3 cabrio carbonzwart CSL airbox - BMW E36 M3.2 Cosmoszwart


!!! You can't drive your bank account ;-) !!!

dolfke

Hier nog een paar tips die de roet meting beïnvloeden.

    Roetfilter is beschadigd (bevat scheurtjes)
    Regeneratie roetfilter
    EGR Klep blijft openstaan
    Overmatige roetvorming (vervuilde injectoren, etc.)
    Zeer sterk vervuilde luchtfilter


Paske

@dolfke idd, dit zijn zaken waar je roetfilter en het meettoestel niet blij van worden.
Maar afkeur zoals ik hierboven al geschreven heb, krijg je oa bij een Euro5b in Vlaanderen wel en in Wallonië niet  ;)
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0