2011 520dA mini detail - stappenplan!

Gestart door Bananenman, 11 oktober 2024, 09:07:10

Bananenman

Morning fellaz!

Vorige week een heel plezant projectje gedaan dat ik met jullie wil delen, namelijk een 2011 F11 opfrissen  :D

De oplettende lezer merkt op dat het de werk/ trekbuffel betreft van niemand minder dan señor @LodewijkV  :D
In mijn ogen een bijzonder tijdloze topspec van een F11 - met de dikste velgen van toen.

Het nadeel van Alpinweiss is dat het er na enkele jaren stevig gebruik 'dof' begint uit te slaan. Alpinweiss wordt gekenmerkt vanwege het ontbreken van Metallic.
Iets dat best hard opviel toen hij bij het afzetten naast de Tesla stond die parelmoerwit is.

You cannot view this attachment.

(mottig he zo'n EV, BAH  :jpshakehead:  :jpshakehead: )

Stap 1: Bananencocktail! Iron out op de droge/ vuile wagen insprayen - 5 minuten flink laten inwerken tot het effect duidelijk zichtbaar is. (Kenotek 4200 XTRA gebruikt)
Stap 2: Dit paars sopje een mantel der liefde geven in de vorm van snow-foam. Maar niet zomaar eentje... De nieuwe Bilt Hamber Touch-Less. Biologisch afbreekbaar en op basis van suikers. Dit is een echte pre-wash die 'echt' het vuil doet oplossen als sneeuw voor de zon.

Ik ben van mening dat vele snowfoams die ik in de jaren gebruikt heb bijzonder weinig 'slagkracht' hebben op een niet-beschermde wagen. Ik herzie mijn mening nu met de Bilt Hamber.

Merci voor de tip @L0RENZ0 - ik zie dat je ervaringsdeskundige bent op het vlak van pré-wash  ;D

Iron-out in actie bij stap 1:

2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

Bananenman

We doen lekkâh vèrder!  :banana:

Nadat de iron out + bilt hamber z'n ding deden en ik genoot van een tas Café Royal Nespresso die ik in promo kocht in de AH in promo aan € 0.10/ cup gaan we naar stap 2.

Bij het afspuiten was 90% van de vervuiling al netjes weg -> REAL POWAH  :wow:

Stap 3: Wagen gewassen volgens de regels van de kunst met Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Wash & Wax. Heel vloeibare zeep maar ben er tevreden van. Persoonlijk heb ik liever een stroop-achtige consistentie om niet te veel op te souperen met mijn nonchalante 'geut' in de wasemmer  :D

Velgen onder handen genomen met een combo van Bilberry Safe wheel cleaner + Kenotek XTRA 4200 (iron out) voor een perfect resultaat. De glans begon er in te komen maar we zijn er nog niet!

You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.   

De velgen zijn voorzien van een rijkelijke laag Monello Acquafobia - heerlijk waterafstotend en dikke glans  :drool:
2023 Tesla Model 3 RWD

Bananenman

Stap 4!

Na het correct reinigen van de wagen met de hand is deze nogmaals onder het schuim gegaan voor alle hoeken kieren en naden grondig te reinigen met een 'klein' borsteltje van ValetPro 25mm variant - stevig en degelijk  :thumbsup:

Na het afspuiten gaan we naar Stap 5: nogmaals de heel proper gewassen F11 voorzien van een laag iron out (herinner je dat ik zo gestart was 'op het vuil' -> nu nogmaals maar op de propere lak. Ik vind dit persoonlijk heel goed werken omdat je 2x in de aanval gaat tegen de ijzerdeeltjes op de lak.

Het resultaat was nog steeds heel zichtbaar en de lak voelde al een pak gladder aan.

Brengt ons naadloos over naar stap 6, want al dat decontamineren moet toch een doel hebben? Jawel! Clayen  :exited:

Gouden tip van nonkel Bananenman; stop met het kopen van claylube! Dat is een commerciële scam. Probeer mijn mix en wees diep onder de indruk.
50ml kwalitatieve zeep + 150ml favo detail spray + 300ml water. Dit geeft je ruim voldoende middel voor een ganse wagen te clayen met heel goede lubricatie.

You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.

Na het clayen de wagen nogmaals gewassen om de restanten van het clayen eraf te halen.
2023 Tesla Model 3 RWD

Bananenman

Stap 5: Polieren!

Ik heb geen foto's van 'tijdens' de werken omdat ik dit compleet vergeten ben.
De foto's in dit bericht waren om Lo updates te voorzien tijdens de werken en hem dichtbij het detailproces te betrekken  :greddy:

Om te polieren gebruik gemaakt van de Rupes BigFoot LHR15 MK3 en de Rupes BigFoot LHR75E.
Als polierpasta Menzerna Medium Cut 2500 en als detailpad enkele medium pads van Monello.

Het doel van deze grondige opkuis is de oxidatie en verwering uit de lak te halen en bijgevolg een deel van de waskrassen aanwezig.

Een echte detail doe je in een perfect verlichte studio in meerdere stappen. Het doel van deze opkuis was niet dat, vandaar 'detail light'.
Zie het als een heel grondige pre-winter opfrissing van een mooie bolide die je makkelijk zelf kan doen mits de juiste tools  ;)  ;)

Alles wat te polieren valt is meegenomen. Zijspiegels, koplampen en achterlichten, mistlampen, M-pack grijze diffuser achteraan etc...

2023 Tesla Model 3 RWD

Bananenman

Stap 6: protect! Clayen zonder polieren is not done. Polieren zonder beschermen evenmin. Back to the basics youth!

Ik ben een oldschool-kinda-guy en prefereer klassieke aanpak in deze moderne wereld. Dit pas ik ook toe op m'n werk dagelijks. Boerenverstand onder de mensen brengen daar waar hoog-technologische IT freaks zich loslaten op nieuwe code  :D

Als bescherming gekozen voor dé wax in mijn arsenaal, Collinite 'Marque d'Elegance Carnauba #915'. Heerlijk is deze wax, er zit superveel Carnauba in en tovert elke lak om in een glansparel met veel reflectie.

Geniet mee mijn heren  :bow:

You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.     

2023 Tesla Model 3 RWD

Bananenman

:drool:

Oja vergeten vermelden dat ik de motorruimte ook heb meegenomen in de grondige wasbeurt.
Deze foto is niet de laatste, nadat ik vernam hoe je in een F11 de ruitenwissers in service-stand plaatst nog extra gevoed en gereinigd waar ik aankon  :)

Mijn favoriete foto van heel de opkuis, trots op m'n werk ook al is het hokey-pokey amatorski-polanski-polierski  :greddy:

2023 Tesla Model 3 RWD

Avus_3.0

Zo blijkt: wit is niet zomaar wit. Petje af voor de werken en het resultaat bananenman.  :bow:

Ps: ik had deze week +/- 1,5h ( wat ik al lang vond  ;D )aan de cabrio gepoetst en ik vond die toch ook al wel redelijk proper.  :blink:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Phil_

Die Kenotek is idd een topper aan de beste prijs/kwaliteit  :thumbsup: .

Maar na zoveel werk zou ik er toch gewoon een coating opzwieren :D , de nieuwste generaties werken zo makkelijk (of zelfs makkelijker) als wax .

Snorkel

Ferm werk, El Hombre Del Bananja  :bow:  :bow:
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart  - C - Der Zühalter

LodewijkV

Ge hebt dat goed gedaan makker :bow:
Hopelijk kan ik hem dit weekend zelf eens in de zon zien want dat is er nog niet van gekomen.
Give a man a fish and he eats for a day, but give a man an M5 on the Nürburgring and he smiles for a lifetime.

Nissan Patrol Y61 '99
BMW E39 M5 '99
BMW E39 525d '03
BMW F11 520dM '11

Zaskar

Schoon wark bananaman  :thumbsup:  ik heb hier ook zo een doffe witte staan.  :)

Bart25277

Nice work  :thumbsup:

Blijft een mooi model zo een F11 met M pack en de juiste velgen  :drool:
BMW M4 Cabrio Austin Yellow - Mercedes C63s AMG Break - BMW F11 520d Touring M-pack - BMW E92 M3 Alpinweiss manueel - BMW E46 M3 cabrio carbonzwart CSL airbox - BMW E36 M3.2 Cosmoszwart

!!! You can't drive your bank account ;-) !!!

NalydStrea

Zeer proper, amai!
Hoelang ben je daar nu mee bezig?
Weet dat ik paar jaar terug (als zware amateur) toch dik 3 à 4 dagen bezig was.
Was dan wel met polieren in 3 stappen, wat eigenlijk een beetje overkill is tenzij heel uw wagen vol met krassen staat.
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

Bananenman

Citaat van: Avus_3.0 op 11 oktober 2024, 10:59:37Zo blijkt: wit is niet zomaar wit. Petje af voor de werken en het resultaat bananenman.  :bow:

Ps: ik had deze week +/- 1,5h ( wat ik al lang vond  ;D )aan de cabrio gepoetst en ik vond die toch ook al wel redelijk proper.  :blink:
Thanks! 1.5h is prima voor een heel grondige wasbeurt om een goed resultaat te halen  :thumbsup:

Citaat van: Phil_ op 11 oktober 2024, 17:19:59Die Kenotek is idd een topper aan de beste prijs/kwaliteit  :thumbsup: .

Maar na zoveel werk zou ik er toch gewoon een coating opzwieren :D , de nieuwste generaties werken zo makkelijk (of zelfs makkelijker) als wax .
Ik kan je geen ongelijk geven, een bullet-proof super easy om aan te brengen coating mag altijd aangewezen worden :-) Ben benieuwd. (In het verleden heel veel slechte ervaringen gehad met Gyeon Cancoat...)

Citaat van: Snorkel op 11 oktober 2024, 17:27:44Ferm werk, El Hombre Del Bananja  :bow:  :bow:
8)
Citaat van: LodewijkV op 11 oktober 2024, 19:02:18Ge hebt dat goed gedaan makker :bow:
Hopelijk kan ik hem dit weekend zelf eens in de zon zien want dat is er nog niet van gekomen.
Oei, wat als Lodewijk beseft dat ik gewoon zo'n paki-carwash-doezel-filler-wax heb gebruikt en dit foto's zijn van 5j geleden  :wiggleyes:
Citaat van: Zaskar op 11 oktober 2024, 19:56:45Schoon wark bananaman  :thumbsup:  ik heb hier ook zo een doffe witte staan.  :)
Flat-white camionette non-metallic, de detailersdroom?  ;D
Citaat van: Bart25277 op 11 oktober 2024, 20:41:08Nice work  :thumbsup:

Blijft een mooi model zo een F11 met M pack en de juiste velgen  :drool:
Agree, knapper dat de nieuwste generatie 5-reeks. Gelukkig komt er een nieuwe designer op de proppen dus hopelijk binnen (2) generaties 5-reeks eindelijk terug iets tijdloos  :D
Citaat van: NalydStrea op 14 oktober 2024, 09:15:38Zeer proper, amai!
Hoelang ben je daar nu mee bezig?
Weet dat ik paar jaar terug (als zware amateur) toch dik 3 à 4 dagen bezig was.
Was dan wel met polieren in 3 stappen, wat eigenlijk een beetje overkill is tenzij heel uw wagen vol met krassen staat.
Totale tijd (enkel exterieur) is ongeveer 7u à 8u  ;)

Wel belangrijk om te vermelden, ik heb de F11 in het verleden al gedaan en hij is voor de meeste mensen eigenlijk heel proper afgezet alvorens ik begon. Scheelt een hoop tijd.

Een nooit-nooit gedetailde wagen heeft net iets meer tijd nodig om te decontamineren + een 1-stap polijstbeurt zal zo net niet genoeg zijn. Allemaal afhankelijk van type lak, leeftijd, ...
2023 Tesla Model 3 RWD

Salva

Ferm werk Mr. Banana! Sterk

Toevallig geen zin om de madam hare 6GT eens onder handen te nemen  >:D
BMW F11 535Dx Lci
Alfa Romeo GTV6
Alfa Romeo 155 2.5 V6 Busso
Honda VFR1200X Crosstourer

Draje

Waar is de tijd dat je met de Volvo aan huis kwam detailen ?  ^-^

Paske

Mooi, zeer mooi.
Er is bij mij vorig week een jaartje op m'n teller bijgekomen, en heb ook een F11...... hint, hint  :toofunny:
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

bodi

heb je de bilt hamber touchless met de hogedruk of met een handfoamer/sprayer aangebracht

Bananenman

Citaat van: Salva op 14 oktober 2024, 11:56:13Ferm werk Mr. Banana! Sterk

Toevallig geen zin om de madam hare 6GT eens onder handen te nemen  >:D
Goesting heel veel! Tijd...

Citaat van: Draje op 14 oktober 2024, 15:54:48Waar is de tijd dat je met de Volvo aan huis kwam detailen ?  ^-^
Ik ben nog steeds zeer dankbaar voor alle klanten destijds in mijn amateur-aan-huis-detailer fase :D

Zalige kist die Volvo
Citaat van: Paske op 18 oktober 2024, 19:18:43Mooi, zeer mooi.
Er is bij mij vorig week een jaartje op m'n teller bijgekomen, en heb ook een F11...... hint, hint  :toofunny:
:toofunny:

De hint is dat ik hem goedkoper mag overkopen dan? :p
Citaat van: bodi op 18 oktober 2024, 21:16:01heb je de bilt hamber touchless met de hogedruk of met een handfoamer/sprayer aangebracht
Beiden.

In een handfoamer met PIR van 2% en overschot in de foamgun + gewone foam erbij :-)

Wel niet 100% de juiste setting gevonden van mijn nieuwe Kwazar superdeluxe handfoamer.

Klinkt gek maar de druk is er wel heel snel af.

Elk paneel is 30x pompen, beetje debiel :-)
2023 Tesla Model 3 RWD