Mag verkoper zo maar sportuitlaat van de wagen verwijderen zonder mijn akkoord?

Gestart door Jiggury, 4 december 2022, 03:15:15

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jiggury

Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik de aankoop van een tweedehands wagen heb ondernomen.
Dat betekent dus veel domme fouten maken, waaronder deze. 

De wagen betreft een E39 530i Touring met manuele versnellingsbak, M-tech uitvoering en enkel 120k km op de teller, iets dat je niet vaak ziet denk ik dan.
Verder heeft de verkoper er redelijk wat mods op gestoken waaronder een sportuitlaat van Eisenmann/Schmiedmann, ik schat de waarde ervan rond de 1300 euro.
Om wat centjes te besparen heeft de verkoper (een garage) aangeboden om de wagen om te bouwen naar lichte vracht en daar ben ik op ingegaan.
We komen overeen dat de wagen + de ombouw 11000 euro zal kosten en dat staat zo op de bestelbon.
Hij was nog bereid om een gratis winterset bij de wagen te geven en ook de standaard uitlaat om door de keuring te geraken.

3 maand en heel wat ellende later krijg ik van hem te horen dat hij bij de keuring te weten gekomen is dat hij die ombouw niet mag doen omdat hij daarvoor geen erkend bedrijf is.
Dus hij laat de ombouw door een erkend bedrijf doen. Dat kost hem al makkelijk een extra 1500 euro of meer. Wanneer ik vraag of dat de prijs daardoor opslaat houdt hij het vaag.
Ik maak meerdere keren duidelijk dat ik niet hoger dan die 11000 wil gaan en uiteindelijk krijg ik ook de factuur voor de 11000.

Maar dan komt de aap uit de mouw:
NA dat ik de wagen VOLLEDIG BETAALD EN INGESCHREVEN heb laat hij mij weten dat hij niet van plan is om de sportuitlaat terug op de wagen te monteren of mee te geven.
Hij wil hem houden om de kosten die hij gemaakt heeft bij de dubbele ombouw (die zijn eigen domme fout is) te recupereren, al dan niet gedeeltelijk.
De wagen wordt aan mij overgedragen met de standaard uitlaat waarmee die ook gekeurd is.

Mijn vraag is nu:
Heb ik enige poot om op te staan waarmee ik hem nog kan forceren om die uitlaat wel bij de wagen over te dragen zoals origineel afgesproken?
De uitlaat staat niet specifiek op de bestelbon vermeld (domme fout aan mijn kant), is nooit gekeurd en technisch gezien illegaal. Juridisch valt dit dus direct door de mand.
In een ideale wereld zou hij zich aan zijn woord moeten houden maar dat is geen afdwingbaar argument.

Graag feedback of ideeën.

beemerbuddy

Citaat van: Jiggury op  4 december 2022, 03:15:15
Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik de aankoop van een tweedehands wagen heb ondernomen.
Dat betekent dus veel domme fouten maken, waaronder deze. 

De wagen betreft een E39 530i Touring met manuele versnellingsbak, M-tech uitvoering en enkel 120k km op de teller, iets dat je niet vaak ziet denk ik dan.
Verder heeft de verkoper er redelijk wat mods op gestoken waaronder een sportuitlaat van Eisenmann/Schmiedmann, ik schat de waarde ervan rond de 1300 euro.
Om wat centjes te besparen heeft de verkoper (een garage) aangeboden om de wagen om te bouwen naar lichte vracht en daar ben ik op ingegaan.
We komen overeen dat de wagen + de ombouw 11000 euro zal kosten en dat staat zo op de bestelbon.
Hij was nog bereid om een gratis winterset bij de wagen te geven en ook de standaard uitlaat om door de keuring te geraken.

3 maand en heel wat ellende later krijg ik van hem te horen dat hij bij de keuring te weten gekomen is dat hij die ombouw niet mag doen omdat hij daarvoor geen erkend bedrijf is.
Dus hij laat de ombouw door een erkend bedrijf doen. Dat kost hem al makkelijk een extra 1500 euro of meer. Wanneer ik vraag of dat de prijs daardoor opslaat houdt hij het vaag.
Ik maak meerdere keren duidelijk dat ik niet hoger dan die 11000 wil gaan en uiteindelijk krijg ik ook de factuur voor de 11000.

Maar dan komt de aap uit de mouw:
NA dat ik de wagen VOLLEDIG BETAALD EN INGESCHREVEN heb laat hij mij weten dat hij niet van plan is om de sportuitlaat terug op de wagen te monteren of mee te geven.
Hij wil hem houden om de kosten die hij gemaakt heeft bij de dubbele ombouw (die zijn eigen domme fout is) te recupereren, al dan niet gedeeltelijk.
De wagen wordt aan mij overgedragen met de standaard uitlaat waarmee die ook gekeurd is.

Mijn vraag is nu:
Heb ik enige poot om op te staan waarmee ik hem nog kan forceren om die uitlaat wel bij de wagen over te dragen zoals origineel afgesproken?
De uitlaat staat niet specifiek op de bestelbon vermeld (domme fout aan mijn kant), is nooit gekeurd en technisch gezien illegaal. Juridisch valt dit dus direct door de mand.
In een ideale wereld zou hij zich aan zijn woord moeten houden maar dat is geen afdwingbaar argument.

Graag feedback of ideeën.

Denk dat ik hiermee je antwoord al gegeven heb , jammer maar helaas... Als jij niet kan bewijzen , met papieren of evt. foto's , dat de wagen geleverd zou worden MET de sportuitlaat heb je geen poot om op te staan  :'(
Dus weer een les geleerd voor de toekomst  ;)

Toch veel rijplezier gewenst met je E39  :thumbsup:
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)