Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

DIY - Oil Catch Can Installatie

Gestart door Robin-H, 28 februari 2020, 20:44:27

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin-H

Dag Forumleden,

Omdat ik na het vervangen van het PCV membraan nog steeds olieverbruik heb van de carterventilatie naar de turbo (te zien als je de luchtinlaatbuis wegneemt van de turbo), besloot ik om een oil catch can te installeren. Deze catch can zal de olie die naar de turbo gaat opvangen zodat er enkel lucht en geen olie meer naar de turbo gaat. Olie die door de turbo de motor ingaat, zal voor het aanladen van de kleppen zorgen.
In Amerika wordt zo'n catch can vaker toegepast, maar hier in Europa is dat minder bekend. Daarom ook dat ik het even wil posten op dit forum.

Om te beginnen, voor wie nog niet zo bekend is met de F20; zo ziet de N13 motor eruit wanneer je de sierplaat weghaalt. Het buisje centraal in de foto verbindt de carterventilatie met de luchtinlaat (turbo).
Dat is te zien centraal in deze foto:



Om de catch can te installeren moeten we aftakken aan de carterventilatie met een buis naar de catch can. Van daaruit gaan we dan terug met een buis tot aan de luchtinlaat. Hiervoor moet het bestaande buisje doorgesneden worden en kunnen de originele koppelstukken herbruikt worden.



Als voorbereiding heb ik de catch can nog wat aangepast. Ik heb een aluminium plaatje gemaakt om de catch can in de motorruimte te kunnen monteren.



Om de inhoud van de can te kunnen bekijken heb ik een klein peilstokje gemaakt dat bovenaan erin schroeft. Op die manier moet niet de hele onderkant telkens eraf geschroefd te worden.



De catch can met aanpassingen ziet er nu zo uit:



De buizen die ik gebruikt heb zijn "High Temperature" silicone buizen voor de automobielsector.



Dan rest er enkel nog het installeren van de catch can in de motorruimte en het aansluiten van de buizen aan de catch can, carterventilatie en luchtinlaat.




De sierplaat past er ook nog perfect over, maar daar heb ik nog geen foto van genomen. Voorlopig nog niet genoeg olie in de catch can om op de peilstok te registreren, maar ik verwacht dat dat na enkele weken/maanden wel het geval is.

Wie vragen of opmerkingen heeft, mag altijd even reageren, daar dient het forum immers voor  :clap: :thumbsup:
BMW F20 114I

BIG charlie

Mooie installatie die je daar gemaakt hebt  :thumbsup:
Hoe maak je dat reservoirtje dan leeg ?.
Ben eens benieuwd of er nu werkelijk geen ( minder ) olie richting aanzuigbuis turbo gaat.
Ik volg dit topic  :thumbsup:
Skoda Superb Combi IV 2022
Kawasaki Versys 1000

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Robin-H

Citaat van: BIG charlie op 29 februari 2020, 11:30:10
Mooie installatie die je daar gemaakt hebt  :thumbsup:
Hoe maak je dat reservoirtje dan leeg ?.
Ben eens benieuwd of er nu werkelijk geen ( minder ) olie richting aanzuigbuis turbo gaat.
Ik volg dit topic  :thumbsup:

Leegmaken kan door de onderkant van het reservoir eraf te schroeven. Niet zo gemakkelijk, want er is niet veel plaats, maar hoe ik het gemonteerd heb zou dat net moeten lukken.
Ik kan natuurlijk ook altijd even die M6 moer eraf draaien en het reservoir even eruit heffen.  :thumbsup:
BMW F20 114I

Robin-H

Vandaag nog met de 116i van de mama naar de keuring geweest en dan zie ik ze toch goed kijken onder de motorkap. Geraak ik met die catch can door de keuring?

PS: Vandaag even gechecked, pijlstokje wees al aan dat er vloeistof in het reservoir zat, werken doet het dus al zeker!!!  :thumbsup:
BMW F20 114I

kietekiet

Ben je nu door de keuring geraakt met de Oil catch can?
Winter sleep for an M2 is the same if there is a tasty candy in the cupboard, but you are not allowed to touch it.

flash


'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citro├źn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Low Budget

Ik denk dat leegzuigen het makkelijkste gaat zijn langs je pijlstok gat.
De darmen afklemmen en potje maken in de aard van een houtstoofzuiger om op de stofzuiger aan te sluiten?

Mvg
Low budget


kietekiet

Citaat van: Low Budget op 25 januari 2021, 23:20:14
Ik denk dat leegzuigen het makkelijkste gaat zijn langs je pijlstok gat.
De darmen afklemmen en potje maken in de aard van een houtstoofzuiger om op de stofzuiger aan te sluiten?

Mvg
Low budget

:thinking:

Dan toch liever wachten om om de 60.000km een walnut blasting te laten doen  :toofunny:
Een oil catch can diend om de smurie op te vangen die via uw pistons en de carter ventilatie terug in uw motor worden geblazen en zo de nest vervuild met kleverige aanslag die op termijn uw vermogen weg neemt.
Winter sleep for an M2 is the same if there is a tasty candy in the cupboard, but you are not allowed to touch it.

Robin-H

UPDATE:

Dit is nu de tweede of derde keer dat ik het reservoir van de catch can leegmaak en telkens staat er toch ongeveer een centimeter vloeistof in. Voornamelijk condens maar ook olie. Het werkt dus wel zeker! Hieronder een video ervan:

BMW F20 114I