Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

🔌 Elektrisch rijden ⚡️

Gestart door Snorkel, 5 maart 2022, 14:09:00

Snorkel

Misschien bestond het al, maar ik kwam het nog niet tegen:

Een topic over elektrisch rijden!

Wat kan je hier posten?

- Je effectieve range die je behaalt vs theoretische waardes die je kreeg toen je je wagen kocht.
- Ervaringen in winter en zomer
- Info over prijzen die je betaalt aan je "pomp": op't werk, met zo'n abonnement, thuisladen...
- Discussie over BIV en verkeersbelasting! Momenteel is dat compleet 0 euro, maar dat kan toch niet blijven?
- Onderhoudsprijzen, herstellingen, levensduur van je batterijen...

Enfin, eigenlijk alles wat ook maar te maken heeft met rijden op ellentrik!

Shoot!
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Snorkel

Ik begin met het volgende:

Een random base Taycan zou met plezier iets van een 30 kWh per 100 km opslorpen.
Als we dan tellen aan pakweg 20 cent/Kwh, dan zou dat iets van een 6 euro per 100 km zijn.

Als naft 2 euro kost en je rijdt rond met een ICE die pakweg 9 liter verbruikt, dan kom je op 18 euro.

Kortweg: 3x goedkoper voor een zeer krachtige wagen? I'm I right? Of wat zie ik fout?

En kan je van die prijs nog wat naar beneden snorkelen? Dus met zo'n openbare laadpalen of whatever?
Of zou dat verbruik nog te optimistisch zijn?

Ik hoor het graag van ervaren rotten! Maar iedereen mag mee leuteren, he.  8)

Snorkel

Edit: Ik lijk toch in de buurt te zitten met mijn berekeningen  :D

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1197839.html

Petesamus

Hier kan ik ondertussen wel wat over zeggen.

Ik zal even onze situatie schetsen, want dat is volgens mij bij elektrisch rijden zeer belangrijk en gaat sterk verschillen van gezin tot gezin.
Wij rijden sinds september vorig jaar met onze beide daily's elektrisch, mijn vrouw een Id.3 (58kw) en ik een polestar 2 dual motor (75kw).
We hebben 1 laadpaal en rond de 12000Wpiek zonnepanelen met digitale meter.
Vorige wagens(om te vergelijken) BMW M2 en BMW X1 25i.

Range:
Polestar: 455km WLTP
             +-380km zomer
             +-300km winter

Id.3: 416km WLTP
        +-350km zomer
        +-300km winter

De range bij de polestar is accurater daar ik de wagen al van mei vorig jaar heb, de id.3 is van september dus de bereiken zou ik met een korrel zout nemen.
Zet je graag de chauffage op 22 graden, zetel en stuurverwarming volle bak, trek er dan nog maar stevig wat km's af...
Tot hiertoe hebben we de winter mooi kunnen overbruggen met de afstanden die we doen(samen rond de 500km per week).

Onderhoud kan ik nog niet veel over zeggen, daar zijn de wagens nog te jong voor.

Mijn bescheiden mening ivm fiscaliteit en elektrische wagens.
Als echt blijkt dat er de komende jaren massaal elektrisch zal gereden worden kan de overheid bijna niet anders dan naar een vorm van rekeningrijden overschakelen.
Ik zie anders niet in hoe ze de verliezen in btw en accijnzen op brandstof gaan compenseren.
BIV en wegentaks zal er zeker komen voor elektrische wagens, maar voorlopig is dat dus geen kost voor ons.

Verder kan ik zeggen dat elektrisch rijden zeer aangenaam is, zeker voor dagelijks gebruik en in ons huidig verkeer.
Het stoorde mij op het laatste enorm als ik met de M2 naar het werkt ging ik dan niet sneller dan 80km/h had gehaald en aan een verbruik van 10.9l zat.
Eigenlijk zijn deze wagens op veel vlakken gewoon beter, zeker voor 90% van de mensen die geen interesse hebben in auto's en rond de kerktoren bollen.
Doe je langere afstanden of rij je graag naar het zuiden van Spanje, dan is het een ander verhaal.
Zeker doenbaar(we zijn deze zomer naar de Ardeche gereden met de polestar en dat is enorm goed meegevallen) maar een ice wagen is daar voorlopig toch nog beter in.

Ik ben lang een fervente petrolhead geweest maar ik neem nu genoegen om bij mooi weer in onze E46 320 cabrio te kruipen en rustig te cruisen, het zot zal er wat af zijn zeker?

Snorkel

Ah, een eerlijke review, I like.  ^-^

Dat verschil in verbruik winter/zomer valt dan al bij al nog wel mee. Mijn range van de Z is ook altijd heel optimistisch als ik ga tanken, maar dan verdwijnen er vaak ook heel wat kilometers gedurende de volgende 600 km.  ;D ;D...

Persoonlijk zou ik met een range van 300 km 97% van mijn verplaatsingen ruimschoots kunnen dekken. (stél dat ik ooit elektrisch zou gaan)

Qua fiscaliteit kan het idd niet anders dan dat ze hier iets gaan op vinden. Het zal wel vooral zijn zoals bij drugdealers: We geven eerst wat dingen gratis weg en komen het dan driedubbel terughalen.  ;D

Onderhoud: Ik vond hier wel een mooi staaltje van "van de pot geruktheid" in de US/UK vs Europa:
https://www.taycanforum.com/forum/threads/service-cost.3722/

order66

Elektrisch rijden is voordelig, heb er zeker ook niets tegen. Probleem is dat het momenteel enkel voordelig is voor mensen met een firmawagen/loonwagen/wagen op de zaak. De aankoop van zo'n wagen, laadpaal, abbo enz... is voor een particulier namelijk totaal niet voordelig. Veel te duur in aankoop allemaal. Probeer dat maar eens 100% van uw spaarboek te betalen ;D
Zal wel verandering in komen, maar zal sowieso nog jaren duren.

Hyy

2013 F06 640i Gran Coupe

b_ken

Mijn ervaring met elektrisch rijden beperkt zich voorlopig tot een proefrit met een Audi Q4 40 e-tron (dat is 150KW motor en 77KWh accu, WLTP minder dan 20KWh/100Km)

Ik heb er een kleine 100Km mee gereden, voor de helft autoweg, voor de helft secundaire wegen. Het was koud buiten, maar de auto had vlak ervoor ook al gereden dus was al "opgewarmd". De verkoper had me aangeraden om op de autoweg max 100-110 te rijden omdat anders het verbruik, en daarmee de actieradius niet meer goed was. Ik heb hem gezegd dat als ik al een nieuwe auto zou kopen, dat niet de bedoeling is om een stap terug te zetten richting paard en kar. Ik heb dus op de autoweg, ongeveer 130 op de teller aangehouden, zoals ik gewend ben. Verder ook maar normaal met het verkeer mee gereden op 70KM/h wegen, weinig lichten en zeker geen stoplichtsprintjes gedaan. De enige keer dat ik het pedaal eens tot beneden geduwd heb, om eens te "voelen" waren die paar honderd meter bij de oprit van de autoweg. Trekt zeer lineair op, zonder haperingen, natuurlijk zonder schakelen, maar zeker niet "wauw" in vergelijking met een ICE met een vergelijkbaar vermogen.

Interieurverwarming stond op 22, was ook al warm toen we vertrokken en ik ben daar niet aan gekomen. Ook geen elektrische stoel- of andere verwarming gebruikt. Aangegeven verbruik tijdens die rit was toch 28 KWh/100 km en van de range was bijna 50% weg. Tijdens dergelijke rit  denk ik dat de actieradius dus niet veel meer dan 200Km gaat zijn.

Het rijden op zich viel wel mee. Er was geen one-pedal driving om aan te wennen (of dat is een instelling die niet aan gezet was). Als ik energierecuperatie wou doen tijdens remmen, moest ik een soort pedel-shifter aan het stuur naar "-" klikken. Vreemd dat dit niet automatisch gebeurde, of dat is weer een instelling die wat ongelukkig stond. Het rijden vond ik dus wel meevallen omdat er eigenlijk weinig verschil was met een ICE motor, gekoppeld aan een goede automaatbak. Natuurlijk is de elektrische stiller, wat vooral in langzaam verkeer of filerijden opvalt. Comfort, uitrusting en snufjes, afwerking is natuurlijk allemaal zeer goed vergelijkbaar met een ICE auto uit hetzelfde segment, van dezelfde stal, dus die dingen gaan beschrijven heeft niet veel zin.
Voor mij was het algemene besluit eigenlijk: dit is een normale auto, en ik vond dat positief.

Alleen de prijs viel toch wat tegen in vergelijking met een gelijkaardige ICE auto. We hadden een financial leasing als particulier laten uitrekenen, en dat viel serieus tegen. Ze durven precies de restwaarde na 4 jaar en 100K Km niet meer al te hoog zetten.
Het verbruik in prijs per Km kan dan misschien nog iets goedmaken, maar voor hoe lang nog ? Dat komt voorlopig nog gunstig uit omdat je met "brandstof " rijd waar geen accijnzen in zitten. Je zou het dus eigenlijk moeten vergelijken met rijden met een diesel, met rode mazout. En dan gaat die laatste niet moeten onder doen.

Zonder de financiële voordelen van kopen/leasen op een zaak, zie ik eigenlijk geen argumenten om dit te kopen.

Iksree

Citaat van: b_ken op  6 maart 2022, 18:10:50
zie ik eigenlijk geen argumenten om dit te kopen.

Het milieu verdorie toch!
- Signature adjusted for being outdated-

b_ken

Snorkel

Tja, die restwaarde... Het zal dus vooral de batterij zijn die roet in het eten kan gooien.

De meeste merken geven 8 jaar garantie op een batterij, waarvan in veel gevallen rond het achtste jaar een capaciteit van 70% nog beschikbaar moet zijn. Als je dus op pakweg jaar 7 een capaciteit behaalt van pakweg 60%, dan moeten de constructeurs er enkel voor zorgen dat ze weer aan die 70% zitten en niet aan de laadbaarheid van 100%.

Da's weer zo garantie-maar-niet-helemaal-garantie.

In theorie wordt er gesproken over een levensduur tussen 10-20 jaar. Maar is dat wel realistisch?

Ding is wel dat de kosten voor een vervanging/herstelling lager liggen dan enkele jaren geleden. Ik snorde gisteren prijzen op van pakweg 6500 euro voor een Renault, maar wel nog een whopping 30000 voor een Taycan als de hele batterij naar de Filistijnen is.

Elders las ik ook dat je het beste de batterij steeds ergens houdt tussen de range van 20-80% om hem zolang mogelijk in optimale conditie te houden. Eveneens zou het beter zijn om alles traag te laden thuis. Altijd snelladen zou ook weer geen goed doen aan het lithium... En liefst de wagen ook niet parkeren in de zon.

Toch allemaal wel een gedoe.  :-X

kietekiet

Het blijft een gedoe ja dat klopt. 
Toen ze met paard en kar reden werden diegenen die de Einstein theorie wouden combineren met tandwielen om een aandrijving te creëren werkend op fosiele brandstof ook voor onwezenlijk verklaard.

Tijden veranderen, ruimte zet uit, kijk men terug in't verleden krimpt ruimte in.
De oerknal heeft er voor gezorgt dat het heelal evolueerde naar het gene we nu zijn. Een evolutie in technische wetenschap gaat er voor zorgen dat we ons vervoer niet meer op fosiele brandstof kunnen gaan doen.
Elektrische wagens is nog maar het begin. Een nucleaire aangedreven wagen zoals het systeem van de terminator model 101 gaat het eindresultaat zijn. 8)
Winter sleep for an M2 is the same if there is a tasty candy in the cupboard, but you are not allowed to touch it.

dadoke

Mijn Tesla 3 Long Range werd aangeboden met 580km WLTP range, in werkelijk zal dat in de zomer bij gemengd gebruik mogelijk +450km kunnen zijn.
Heb zelf bij kouder weer en met 70% autosnelweg (deels aan 120, deels aan 100 in NL) al eens 425km gedaan, met een 5% aan batterij over bij thuiskomen.

Mijn gemiddeld verbruik tijdens de koude maanden staat nu op 175Wh/km, en ik rij er 'gewoon' mee, ik ga niet slipstreamen op de rechterrijstrook, ik rij wel mee met de flow links, als er geen verkeer is staat de CC op 130km/u. Af en toe kan dat wel eens even sneller zijn, maar dat lijkt geen grote invloed te hebben op het gemiddeld verbruik.

Vooral de koude doet het verbruik toenemen, afgelopen weekend bij negatieve temperaturen een lange rit gedaan, en dan zat ik op +200Wh, op de terugweg bij +-10C was het verbruik dan weer maar 160Wh.

Prijs per 100km, als ik thuis laad aan 29ct, of aan de supercharger aan 28 a 31ct in BE, dan zit dat rond de 5 euro/100km, dus de besparing tov een benzine/diesel met wat vermogen is tegenwoordig wel groot.

Qua onderhoud zou dat niet veel mogen zijn, om de paar jaar moet de koelvloeistof van de batterij worden vervangen, remmen kunnen 'vergaan', al wat gevallen gezien waar het ijzer en de remblok van mekaar komen door corrossie.
Doordat de remblok niet opwarmt door gebruik, kan vocht ervoor zorgen dat deze begint te roesten en dus het loskomen als gevolg.  Is stom dat de producenten niet ineens remblokken erop steken die dit voorkomen, maar dat houdt weer een extra kost in wrs en die willen ze niet maken.

Garantie is 8 jaar / 192k km op batterij en aandrijflijn, voor batterij is dat 80% behoudt van capaciteit.
NL/BE Tesla forum heeft langetermijngegevens en toont aan dat de meeste oudere Tesla's makkelijk nog rond de 90% capaciteit zitten na 150 a 200k km.

Is een EV een alternatief als privé wagen?
Vraag is in welke klasse van wagen je shopt zou ik denken.
In de klasse van 35 a 50k euro, zijnde ID.3, Kona, EV6, Model 3 SR, ... zou ik denken van wel.
De benzinewagens zijn een 10k goedkoper, maar zet deze in VL op de weg, en de VB+BIV is al bijna 1k euro.
Verbruik per jaar is toch ook 1k euro besparing, en door gebrek aan oliewissel en geen VB is het toch snel 1500 euro per jaar goedkoper.
Op 8 jaar tijd krijg je makkelijk die meerprijs eruit dus.

Wat met elek-prijzen ... het is een beetje zoals zonnepanelen 10 a 15 jaar geleden, de investering was groot, en er was veel tegemoetkoming van de overheid, maar toch deden weinig mensen de investering.
Nu de elek-prijzen ineens fel stijgen lijkt de investering in zonnepanelen wel ineens veel voordeel te hebben.
Of het met EV's dezelfde weg opgaat is natuurlijk maar de vraag, alles hangt af van kWh en benzineprijzen ...

order66

De rekening is te kort. Om echt te kunnen genieten van de voordelen van een ev als particulier moet je dus ook je kosten voor installatie laadpaal, deels je aanpassing van de elektrische installatie, zonnepanelen enzo meerekenen. Ik vrees dat je er totaal niet uitkomt. Bijna geen enkele particulier kan ook laden op het werk.
En dan spreken we nog over de onderkant van de "betaalbare" ev's.
Dan spreken we ook nog niet van wat de regering de komende jaren zal beslissen rond de fiscale voordelen, de prijs van de elektriciteit, enz... 
Vb: onze F10 is van 2011. Doet het nog perfect als nieuw, geen achteruitgang van de batterijen, rangeverlies enz... na 11 jaar.
Zoals 99% van dit forum en elders zou ik er momenteel enkel voor kiezen als firmawagen. Dat zal ook nog een tijd zo blijven.

Ik Ben Lui

Hier dus ook een Polestar 2 sinds 1,5 jaar

WLTP 470 was mij gezegd

In de zomer zal dat tussen 350-380 zijn
In de winter tussen 250-290

ALLES wat je elektrisch verbruikt knabbelt aan uw range en dat lijkt 'erg' maar een elektrische wagen is ook vééél efficiënter dan een ICE ... die zet misschien 30% van zijn 'olie' om in rendement en de restwarmte kan je gebruiken in de auto.

Elektrisch rijden (zeker met 408pk onder uw rechter voet) is zalig, maar ik moet zeggen dat mijn gemiddelde autosnelweg snelheid tov van de vorige ICE toch wel gezakt is van 130 naar 115-120 is ook wat relaxter

De laatste 5.000 km zit ik op 218Wh verbruik, maar kortje ritjes en kou en verwarming aan geeft al snel 260-270
In de zomer zit ik meestal rond de 180-190Wh

En ja, het is een bedrijfswagen; privé is dat nog te duur

Onderhoud.... geen idee, te weinig gereden door Corona én het is een full lease
het verleden: te veel om op te noemen
het heden: Polestar 2 Snow - Honda NT 1100 DCT

dadoke

Citaat van: order66 op  7 maart 2022, 11:46:08
De rekening is te kort. Om echt te kunnen genieten van de voordelen van een ev als particulier moet je dus ook je kosten voor installatie laadpaal, deels je aanpassing van de elektrische installatie, zonnepanelen enzo meerekenen. Ik vrees dat je er totaal niet uitkomt. Bijna geen enkele particulier kan ook laden op het werk.
En dan spreken we nog over de onderkant van de "betaalbare" ev's.
Dan spreken we ook nog niet van wat de regering de komende jaren zal beslissen rond de fiscale voordelen, de prijs van de elektriciteit, enz... 
Vb: onze F10 is van 2011. Doet het nog perfect als nieuw, geen achteruitgang van de batterijen, rangeverlies enz... na 11 jaar.
Zoals 99% van dit forum en elders zou ik er momenteel enkel voor kiezen als firmawagen. Dat zal ook nog een tijd zo blijven.

Zoals al elders geschreven recentelijk, laadpaal + materiaal + elektrische keuring is 900 euro, het laten doen zal richting 2000 euro gaan.
En dat is een investering die langer meegaat dan de auto zelf ...
En zonnepanelen is geen verplichting voor een EV, maar helpt wel, net zoals het helpt bij gewoon elektriciteitsverbruik.

De prijs van elektriciteit zal hopelijk wel wat stabilseren, anders zal het licht aansteken of TV kijken ook een pak duurder worden.
Benzineprijzen fluctueren meer, en zijn eigenlijk al sinds 2015 redelijk stabiel, tot een paar weken geleden, dus ik zou me daar meer zorgen over maken.

Een auto oprijden is zeker een goede oplossing, zeker als het een wagen is die niet te gek veel verbruikt.
Maar als je als particulier toch voor de aankoop van een nieuwe wagen staat, dan denk ik dat het de moeite loont om even te berekenen of je de meerprijs terugverdient.
Hier ben ik weer met mijn zonnepanelen; voor de terugdraaiende teller was de terugverdientijd 7 a 8 jaar ... zo goed als altijd was er 10 jaar garantie op panelen en omvormer, groene leningen waren te krijgen aan belachelijk lage interesten, een risicoloze investering dus.
Waarom legt dan niet zo goed als iedereen zonnepanelen? Mijn idee is dat de meeste mensen niet beseffen wat een investering nu kan opleveren op lange termijn ... en nu idem dus voor EV's.

Liquid Li0n

mensen willen direct resultaat en ook dat vele mensen de kat uit de boom kijken. Zeker als je ziet wat de nieuwe zonnepanelen (die eigenlijk daglicht panelen zouden moeten noemen) kunnen geven van wattpiek. Doe daar nog thuisbatterijen bij, die ook bijna maandelijks verbeteren van kwaliteit, en je bent vertrokken om binnen 8 a 10 jaar je geld er uit te hebben. Als er niets kapot gaat in die 10 jaar natuurlijk. Ook de vraag, die prijzen stijgen nu heel hard met corona en die oorlog, maar dat kan toch ni zo blijven gaan...

Maar on topic, het topic heeft een goede insteek denk ik omdat we het hier vrij nuchter bekijken. Maar ook hier merk ik dat de meeste thuis kunnen laden. Terwijl vele die ik ken op een appartement wonen of in een rijhuis met eventueel een bewonerskaart. Ook vele kunnen op het werk niet laden.

Dan wordt zo een EV toch wel echt prijzig. En zoals eerder hierboven aangegeven, als je altijd naar een publieke snellaad paal moet, dat is niet goed voor de batterij. Maar omdat je geen uren wil staan wachten tot de auto vol is, is dat wel het enige alternatief. Ik geloof ook niet dat altijd korte laadsessies, bv bij de bakker, dan daarna weer bij de supermarkt even wat laden voor enkele minuten, goed is voor die batterij.

Ook 2de hands verkoop...als je nu een laptop of smartphone overkoopt van iemand dan is de batterij altijd nog super. Ja ja meneer, deze gaat nog lang mee hoor, tot je er mee thuis komt en merkt dat deze van 95% ineens naar 20% springt na 10 minuten omdat er enkele cellen stuk zijn. Dus hoe ga je dit bij een auto controleren...

Ik Ben Lui

Citaat van: Liquid Li0n op  7 maart 2022, 13:31:59
Ook 2de hands verkoop...als je nu een laptop of smartphone overkoopt van iemand dan is de batterij altijd nog super. Ja ja meneer, deze gaat nog lang mee hoor, tot je er mee thuis komt en merkt dat deze van 95% ineens naar 20% springt na 10 minuten omdat er enkele cellen stuk zijn. Dus hoe ga je dit bij een auto controleren...

'Afgeschreven' autobatterijen (lees <70% van de originele capaciteit) worden nadien gebruikt als thuisbatterij.

Dus, bv een 10kWh batterij die nog 70% heeft wordt dan verkocht als 7kWh thuisbatterij; en zo'n thuisbatterij heeft een ander laad/ontlaad regime dan een elektrische auto
het verleden: te veel om op te noemen
het heden: Polestar 2 Snow - Honda NT 1100 DCT

dadoke

Citaat van: Liquid Li0n op  7 maart 2022, 13:31:59

https://batteryuniversity.com/article/why-mobile-phone-batteries-do-not-last-as-long-as-an-ev-battery

CitaatThe battery in the mobile phone is consumer grade, optimized for maximum runtime at low cost. the EV battery, on the other hand, is made to industry standards with longevity in mind. The dissimilarities do not stop there and a key difference is how the energy is dispensed.

dobbelsteen

Citaat van: Liquid Li0n op  7 maart 2022, 13:31:59Ook 2de hands verkoop...als je nu een laptop of smartphone overkoopt van iemand dan is de batterij altijd nog super. Ja ja meneer, deze gaat nog lang mee hoor, tot je er mee thuis komt en merkt dat deze van 95% ineens naar 20% springt na 10 minuten omdat er enkele cellen stuk zijn. Dus hoe ga je dit bij een auto controleren...
Op dezelfde manier als bij de gsm/laptop, je gaat naar de instellingen en daar kijk je naar de batterij status.
Normaal vraag je dat toch voor je de tweedehandse gsm/laptop aankoopt? Of ben ik de enige die dat doet?
Work hard, play hard

order66

Citaat van: dobbelsteen op  7 maart 2022, 14:53:18
Op dezelfde manier als bij de gsm/laptop, je gaat naar de instellingen en daar kijk je naar de batterij status.
Normaal vraag je dat toch voor je de tweedehandse gsm/laptop aankoopt? Of ben ik de enige die dat doet?

Persoonlijk koop ik dat soort zaken altijd nieuw. Net omdat die batterijduur voor mij zo belangrijk is. 2dehands zet ik de capaciteit van de batterij er zelf gewoon meteen bij.
Voor een wagen zou dat hetzelfde zijn (dat gaat dan nog over een totaal ander niveau van investering), totaal geen zin om een 2dehands met 60-70% van de batterij te kopen en dus een navenant gekrompen range.
Dat probleem heb je niet bij een 2dehands ice.

bostonvert

leuk topic dat ik zeker ga volgen, als alles goed verloopt kan ik binnenkort waarschijnlijk een Mercedes EQA kiezen van het werk en om eerlijk te zijn ben ik toch vrij benieuwd naar elektrisch rijden, zeker als ik prive al mij oude diesels kan houden voor het plezier. Bij ons rekenen ze 1000 euro voor de laadpaal maar dit is blijkbaar wel afhankelijk van huis tot huis, ik ben net aan het renoveren en heb in mijn schuur een 2de kast gezet dus hopelijk kan dit iets goedkoper.

Heeft er iemand al ervaring met een EQA?

In de meeste nieuwe wagens heb ik geen interesse dus dan kan het evengoed elektrisch zijn, spaart een hoop geld uit dat ik liever in mijn Land Rovers en oldtimers steek!
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Liquid Li0n

Citaat van: bostonvert op  7 maart 2022, 20:02:51
leuk topic dat ik zeker ga volgen, als alles goed verloopt kan ik binnenkort waarschijnlijk een Mercedes EQA kiezen van het werk en om eerlijk te zijn ben ik toch vrij benieuwd naar elektrisch rijden, zeker als ik prive al mij oude diesels kan houden voor het plezier. Bij ons rekenen ze 1000 euro voor de laadpaal maar dit is blijkbaar wel afhankelijk van huis tot huis, ik ben net aan het renoveren en heb in mijn schuur een 2de kast gezet dus hopelijk kan dit iets goedkoper.

In de meeste nieuwe wagens heb ik geen interesse dus dan kan het evengoed elektrisch zijn, spaart een hoop geld uit dat ik liever in mijn Land Rovers en oldtimers steek!

wat doen ze bij je werk als je niet in een huis woont en dus niet thuis kan laden?

Snorkel

Ik vind de range bij Mercedes wel ideaal om te vergelijken qua prijs:
GLA vs EQA, GLB, vs EQB enz...

Zo goed als identieke wagens met als grote verschil de electro-architectuur.

M-Power

Er worden mogelijke kopers van EV's nog veel sprookjes verteld :

-autonomie en verbruik worden ondanks WLTP nog steeds te rooskleurig voorgesteld : je kunt eigenlijk niet waarheidsgetrouw zeggen : deze verbruikt zoveel KWh /100km (zelfs niet als je daar snelheden bijzet bvb 90km/h , 100  , 120 , 130km/h enz ) .
Voor echte waarheidsgetrouwe indicatie moet er bij die verbruiksgrafiek ook de buitentemperatuur staan , dus  bvb  verbruik aan 120km/h  bij -10°C  , bij -5°C , bij 0°C , bij 10°C , bij 20°C , bij 30°C , bij 35°C bij 40°C , bij 45°C enz .

-rendement : ja elektromotoren kunnen rendement van boven de 90% halen , maar als je het echte rendement wil moet je eigenlijk kijken hoeveel KWh je uit het elektriciteitsnet thuis of elders of vd laadpaal haalde : stel dat je 100KWh betaalde om te laden , dan gaat er geen 100KWh effectief in je accu belanden - stel dat het 88KWh is dan ga je die er tijdens het rijden niet volledig terug uitkrijgen : door de weerstand vd accu maar ook door transformatieverlies in de omvormer dus het zou kunnen dat er pakweg 80KWh effectief aan de elektromotor beland en als die 90a 96% rendement haalt kun je verder rekenen

-snelladen : vaak haal je de beloofde hoge laadsnelheid enkel als de accu de juiste temperatuur heeft , sommige duurdere EV-merken  kunnen als je rit naar snellaadstation inpland in de navi de accu voorverwarmen of koelen naar de temperatuur waarop de accu beste kan snelladen (bij de Lucid Air kan je dat proces zelf op starten door op knop te drukken ) .

-In Duitsland zijn er commerciële snellaadstations die je effectief veel minder stroom leveren dan waarvoor je betaalt  ( dat gefoefel kan omdat die daar veel minder onderworpen zijn aan periodieke ijking weet niet exact meer of dit om de 10 of zelfs nog meer jaren was dat ze ijking moesten  laten uitvoeren  , wat bij tankstation v brandstoffen wel regelmatig moet om de zoveel maanden )

Artikel over wat je mag verwachten van kosten als de accu van je EV  vervangen moet worden :

https://www.ad.nl/auto/zo-schrikbarend-duur-is-een-nieuwe-accu-voor-een-elektrische-auto~a18c0b43/

M-Power

dadoke

Citaat van: M-Power op  8 maart 2022, 01:15:48
-rendement : ja elektromotoren kunnen rendement van boven de 90% halen , maar als je het echte rendement wil moet je eigenlijk kijken hoeveel KWh je uit het elektriciteitsnet thuis of elders of vd laadpaal haalde : stel dat je 100KWh betaalde om te laden , dan gaat er geen 100KWh effectief in je accu belanden - stel dat het 88KWh is dan ga je die er tijdens het rijden niet volledig terug uitkrijgen : door de weerstand vd accu maar ook door transformatieverlies in de omvormer dus het zou kunnen dat er pakweg 80KWh effectief aan de elektromotor beland en als die 90a 96% rendement haalt kun je verder rekenen
Er is inderdaad een verlies bij het laden, via de Tessie-app ( https://tessie.com/ ) krijg ik bijkomende info/features voor mijn Tesla.
Zo zie ik dat de gemiddelde laadefficientie +-94% is.
Hoe andere merken het doen, hier > https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/bij-opladen-elektrische-wagen-gaat-tot-27-stroom-verloren

En fun fact, een ICE heeft een efficiëntie van 16 a 25%, een EV van 86 tot 90%  ( https://insideevs.com/features/392202/ice-vs-ev-inefficient-combustion-engine/ ).

-snelladen : vaak haal je de beloofde hoge laadsnelheid enkel als de accu de juiste temperatuur heeft , sommige duurdere EV-merken  kunnen als je rit naar snellaadstation inpland in de navi de accu voorverwarmen of koelen naar de temperatuur waarop de accu beste kan snelladen (bij de Lucid Air kan je dat proces zelf op starten door op knop te drukken ) .
Lucid vind ik nu niet echt een referentie, ze kunnen 10 wagens per dag produceren ... best case een duizendtal op de weg in de USA.
Als je in een Tesla de navigatie gebruikt, en een SC nodig hebt, dan zal deze ook beginnen preheaten, gewoon vanzelf, zonder een knopje in te moeten drukken  :D

Artikel over wat je mag verwachten van kosten als de accu van je EV  vervangen moet worden :
https://www.ad.nl/auto/zo-schrikbarend-duur-is-een-nieuwe-accu-voor-een-elektrische-auto~a18c0b43/
Daarom dat de meeste merken meerdere jaren garantie geven, zodat kopers zich daar geen zorgen over moeten maken.
De eerste Tesla model S zijn nu uit garantie, en er zijn gevallen waar de batterij problemen heeft.
Bekend voorbeeld is onderstaande, $22k bij Tesla, onafhankelijke garage $5,75k dollar.
Ik twijfel er niet aan dat er ook hier de komende jaren tal van onafhankelijke EV-garages gaan bijkomen die de nodige reparaties kunnen doen voor een fractie van de prijs, net zoals voor ICE wagens.
Want de officiële dealer zal gewoon de volledige batterijpack vervangen, geen individuele cellen uit de pack vervangen.

https://www.autoevolution.com/news/tesla-owner-receives-22500-budget-electrified-garage-fixes-it-for-5750-169223.html

dobbelsteen

Citaat van: bostonvert op  7 maart 2022, 20:02:51

Geen echte ervaring met de EQA, maar deze kwam ook in mijn lijst voor. Ik ben uiteindelijk voor de Skoda Enyaq gegaan, omdat Mercedes nogal zeer slecht verbruik heeft.
Voor de rest vind ik het wel een heel mooie auto. Als ze nu wat betere autonomie hadden, had ik die zeker gekozen.
Work hard, play hard

Bananenman

Ik wil EV rijden. Mijn werkgever geeft me 50% increase in bedrijfswagenbudget om voor een EV te kiezen.
Er speelt ook het idee om een switch te maken naar de IT sector, met een eigen wagen = EV all the way.

Ik bezit momenteel een bescheiden rijwoning, met parkeerplaats voor de deur. Deze parkeerplaats is openbaar.

Onlangs vroeg ik mijn gemeente wat ik moet doen om op korte termijn een laadpaal te voorzien. Ik zou heel snel willen switchen naar EV. Ik heb de gemeente zelf alternatieven gegeven omdat het snel duidelijk werd dat een laadkabel over de stoep een no-go was.

Alternatieven waren: een uitschuifbare arm aan de voorgevel zoals het 'Lupys' systeem dat men in Mechelen wilt testen.

Dit is hun antwoord, lees mee en huiver...  ^-^

-----

Beste heer ...,

Bedankt voor uw mailtje, het is allerminst een makkelijke opgave aangezien het hier de openbare ruimte betreft. De situatie wordt eveneens ook niet makkelijker gemaakt gezien dit een dossier is dat bij mijn collega van duurzaamheid zat. Ondertussen is mijn (ex-)collega niet meer werkzaam op de gemeente.  Het zit zo dat vanuit de hogere overheden de elektrische wagen als oplossing naar voren geschoven wordt, maar momenteel is dit voor lokale gemeenten een heel ondankbaar gebeuren... met heel wat gebrekkige info hoe wij als lokale overheid hierin verder moeten.

De plaatsing van publieke laadpalen op ons grondgebied is een procedure die niet loopt/niet zal lopen via de gemeente zelf, tot eind 2020 liep dit via fluvius, de netbeheerder, echter voor de aanvraag van zo een publieke laadpaal moest je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zij behandelden de aanvragen en deden de locatiebepaling, maar slechts een aantal per gemeente per jaar. Eind vorig jaar werd de conceptnota "Aanpak uitrol laadinfrastructuur 2021-2025" goedgekeurd die als doel heeft 35.000 extra publieke laadpalen in te plannen op een snelle basis. Deze wordt nu verder geconcretiseerd. De bedoeling hierbij is nog steeds NIET dat de steden en gemeenten de behandeling en plaatsing van deze laadpalen voorzien, maar dat een nieuwe Vlaams-breed georganiseerde aanbesteding waarbij per regio een laadpaalleverancier zal worden aangeduid, en deze zal op vraag van een inwoner (via het publiek loket van MOW) een laadpaal kunnen plaatsen. Volgens de minister zou dit proces in de loop van 2022 operationeel moeten zijn.

Betreffende uw oplossing van een paal aan de voorgevel, ik heb hier niet bepaald zicht op wat u specifiek bedoelt. Het lijkt me nog steeds niet wettelijk en inname openbaar domein, voor de zekerheid zal ik dit nog even navragen bij Stedenbouw als u mij een schets kunt bezorgen van wat u specifiek bedoelt.

Mijn excuses dat dit niet het antwoord is waar u op hoopt, maar vele gemeenten zitten wat met de handen in het haar hoe de gemaakte belofte van hogeraf waargemaakt kunnen worden.

Vriendelijke groeten,

Iksree

:wtf:

Snorkel kan die schets wel even maken!
- Signature adjusted for being outdated-