Main Menu

Windgeruis

Gestart door Edwin-1234, 5 januari 2025, 18:06:36

Edwin-1234

De afgelopen week heb ik zo'n 1000 kilometer op de Duitse snelweg gereden, fantastisch met de F15, behalve dat ik daarbij nogal wat windgeruis hoorde bij hogere snelheden. Volgens mij van alle vier de portieren. En nu ik dat eenmaal gehoord heb, hoor ik het ook bij niet-Duitse snelheden. Zou dit komen door de afstelling van de portieren of zouden de tochtstrips vervangen moeten worden? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik vind die strips (BMW artikelnummer 51337289609, nummer 9 in het plaatje) behoorlijk duur: 157 Euro voor één voorportier. Keer 4 vind ik teveel om het gewoon maar te proberen.
2014 - F15 - X5 xDrive35i

Pannenkoek

Je kan de portieren inderdaad dichter afregelen door dat beugeltje bij te regelen. Weet dat er dan meer kracht zal nodig zijn om die te sluiten, waarbij sommigen nog harder de deuren zullen dicht klappen, met nog meer impact ten nadele van een goede afsluiting.

Het is natuurlijk niet zo warm geweest de afgelopen dagen waarbij rubbers hun souplesse verliezen. Begin al eens met de rubbers te reinigen, allemaal, overal tussen en goed schrobben tot alle vuil en zand weg is, idem voor contact oppervlakken met carrosserie.

Rubbers vervolgens behandelen met een door BMW goedgekeurd rubberconserveringsmiddel zoals men bij de dealer verkoopt. BMW rubbers verdragen ver niks.

Hopelijk is het geen auto die door de carwash, al dan niet de selfvariant, ging. Die erg zure of soms zwaar alkalische producten die ze gebruiken zijn veel te agressief en tasten plastics en afdichtingen aan, alsof tien jaar inwerking door weersomstandigheden nog niet genoeg zijn.

Controleer ook of trims op het dak nog mooi vastzitten.

Edwin-1234

Dank voor de goede tips  :thumbsup:

Het was inderdaad koud, met vorst en sneeuw. Ik zal beginnen met de rubbers goed schoon te maken en te verzorgen. Logischer dat het aan de rubbers ligt dan dat vier portieren ineens bijgesteld moeten worden. Volgens mij heb ik geen trims op het dak dus die zijn al uitgesloten.
2014 - F15 - X5 xDrive35i